English

پاکستان پس از نواز شریف

با برکناری نواز شریف از مسند نخست وزیری پاکستان، شاهد خاقان عباسی وزیر پیشین نفت و منابع طبیعی این کشور به صورت موقت جایگزین وی شده و پیش بینی می شود عباسی در آینده مسئولیت خود را به شهباز شریف، برادر نواز شریف واگذار کند.

پاکستان پس از نواز شریف

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی با اعلام این مطلب افزود: با برکناری نواز شریف از سوی دادگاه عالی پاکستان، در مجلس ملی که زیر شاخه پارلمان این کشور به شمار می رود، رای گیری برای انتخاب نخست وزیر برگزار شد.

در این رای گیری علاوه بر شهباز شریف از حزب حاکم اتحاد مسلمانان پاکستان؛ سید نوید قمر از حزب مردم، شیخ راشد احمد از جنبش عدالت و صاحب زاده طریق الله از جماعت اسلامی به رقابت پرداختند.

عباسی با کسب 221 رای از مجموع 342 کرسی مجلس ملی به عنوان نخست وزیر برگزیده شد.

وی پس از مراسم ادای سوگند که امشب و به ریاست ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان برگزار خواهد شد، فعالیت خود را آغاز می کند.

حزب اتحاد مسلمانان پاکستان 29 جولای اعلام کرده بود که براساس تصمیم کمیته مجلس به جای نواز شریف، برادر وی، شهباز شریف سر وزیر ایالت پنجاب را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی خواهند کرد.

به این منظور شهباز شریف باید ابتدا وارد مجلس ملی شود. در جریان این روند، عباسی به صورت موقت مسئولیت نخست وزیری را برعهده خواهد داشت.

روند بعدی

شهباز شریف، سر وزیر ایالت پنجاب پاکستان ابتدا از سمت خود استعفا خواهد داد و سپس برای دستیابی به سمت نخست‌وزیری این کشور در انتخابات میاندوره‌ای در تاریخ 17 سپتامبر امسال شرکت خواهد کرد.

پیش بینی می شود شاهد خاقان عباسی در صورت پیروزی شهباز شریف در انتخابات میاندوره‌ای، پست نخست‌وزیری پاکستان را پس از رای گیری در پارلمان به شهباز شریف واگذار کند.

از آنجا که حزب مسلم لیگ پاکستان دارای اکثریت کرسی‌های پارلمانی است و اگر اتفاقی نیفتد، شهباز شریف تا پایان ماه سپتامبر به عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان انتخاب خواهد شد و تا انتخابات سراسری سال 2018 نیز در این مسند باقی خواهد ماند.

شهباز شریف کیست؟

شهباز شریف، متولد سال 1951 بوده و از دانشگاه گورنمنت کالج در لاهور فارغ التحصیل شده است.

وی به همراه برادرش نواز شریف در گسترش سریع هلدینگ اتحاد که در دهه 1980 یکی از بزرگترین شرکت‌های پاکستان بود، نقش مهمی را ایفا کرد.

شریف در سال 1988 به عنوان نماینده مجلس ایالت پنجاب انتخاب و در سال 1990 نیز وارد مجلس ملی پاکستان شد. او در سال 1993 بار دیگر به عنوان نماینده مجلس پنجاب انتخاب و در سال 1997 نیز به سمت سر وزیری ایالت پنجاب انتصاب شد.

او به دنبال کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف در سال 1999 به همراه برادرش نواز شریف، نخست‌وزیر وقت پاکستان به عربستان سعودی رفت و در 2007 از این کشور به پاکستان بازگشت.

نواز شریف در پی موفقیت حزب مسلم لیگ پاکستان در انتخابات سراسری سال 2008 در ایالت پنجاب برای دومین بار، سر وزیر این ایالت شد.

وی از تاریخ هشتم ژوئن 2013 تا کنون در این سمت انجام وظیفه می کند.

شاهد خاقان عباسی کیست؟

شاهد خاقان عباسی متولد سال 1958 بوده و یکی از رهبران حزب اتحاد مسلمانان پاکستان، فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه کالیفرنیا و فوق لیسانس از دانشگاه جورج واشنگتن است.

وی که در سال 1988 برای اولین بار به مجلس ملی پاکستان راه یافت، بین سالهای 1997-1999 رئیس سازمان هواپیمایی پاکستان بود و متعاقب کودتای سال 1999 دستگیر و به دوسال زندان محکوم شد.

عباسی در سال 2008 به سمت وزارت تجارت و صنایع دفاعی منصوب شد و از سال 2013 در کابینه نواز شریف، وزیر نفت و منابع طبیعی است.

دادگاه عالی پاکستان در تاریخ 28 جولای ماه جاری پس از صدور حکم سلب صلاحیت نواز شریف، نخست وزیر این کشور به اتهام دست داشتن در پرونده فساد مالی «اسناد پاناما»، به او دستور داده بود تا هر چه سریع‌تر از مقام نخست وزیری این کشور کناره گیری کند. همچنین محمد اسحاق دار، وزیر امور اقتصادی و دارایی این کشور نیز از سمت خود برکنار شده بود.

از سوی دیگر، دادگاه عالی پاکستان پس از صدور حکم سلب صلاحیت نواز شریف، نخست وزیر این کشور وی را تا پایان عمر از سیاست منع کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه