English

موج بررسی کرد؛

ترامپ و احتمال ورود آمریکا به جنگی غیر منتظره

رویکرد دولت جدید آمریکا در خصوص تحولات بین المللی، حمله هوایی به پایگاه نظامیان ارتش سوریه و واکنش های ترامپ در فضای مجازی این سوال را ایجاد کرده است که تا چه میزان احتمال ورود واشنگتن به یک جنگ جدید وجود دارد.

ترامپ و احتمال ورود آمریکا به جنگی غیر منتظره

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، به دنبال اولین سفر خارجی دونالد ترامپ در سمت ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا به عربستان و شرکت در نشست ریاض، میان دو کشور قراردادهایی به ارزش 380 میلیارد دلار به امضا رسید که از این رقم 110 میلیارد دلار آن در بخش خرید تجهیزات نظامی بود. این توافق بزرگترین توافق نظامی آمریکا با یک کشور خارجی است. پیش از این در سال 2011 قرارداد نظامی 60 میلیارد دلاری اوباما با مقامات سعودی در حوزه تسلیحات، توجه بسیاری را به خود جلب کرد زیرا این توافق به عنوان بزرگترین توافق نظامی تاریخ ایالات متحده به شمار می رفت. اما قرارداد دولت ترامپ با ملک سلمان جهشی در رقم پیشین به شمار رفت.

اما به نظر می رسد این معامله نظامی سرآغازی برای دولت ترامپ محسوب می شود. زیرا چند روز پس از بروز تنش میان قطر و عربستان و اظهارات ترامپ در خصوص متهم کردن دوحه به حمایت مالی از گروه های تروریستی، خبری در مورد فروش 36 فروند اف15 آمریکا به قطر به مبلغ 12 میلیارد دلار منتشر شد تا بازهم ایالات متحده و صنایع تسلیحاتی این کشور برنده اختلافات میان کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

در همین راستا علی نجفی خوشرودی، سفیر سابق ایران در قرقیزستان در خصوص تنش میان شورای همکاری خلیج فارس به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: واقعیت این است که کمتر کسی فکر می کرد شکاف میان این شورا آن هم میان دو بازیگر متحد در تحولات سال های اخیر عراق و سوریه، به وقوع بپیوندد. بر این اساس سطح و نوع بازیگری ها در حوزه خلیج فراس دستخوش تغییر خواهد شد.  

وی در مورد اینکه می توان موضع گیری ترامپ علیه قطر را به اتفاقات سوریه و شکست مخالفان بشاراسد که تحت حمایت قطر بودند مرتبط دانست خاطر نشان کرد: تحولات سوریه در سطح بالاتری رقم می خورد و بازیگران اصلی این صحنه ایران و روسیه و تاحدی ترکیه هستند. اما متهم شدن قطر از سوی ترامپ در چارچوب منطقه ای دیگری طراحی شده است که اولین قطعه این پازل در عقد قرارداد آمریکا-عربستان پس از سفر ترامپ مشخص شد.  

با توجه به این مسائل می توان چنین تحلیل کرد که برخلاف گمانه زنی های اولیه درباره جهت گیری دولت جدید آمریکا به دلیل وابستگی های ترامپ به حزب جمهوری خواه، باید گفت که رئیس جمهور کنونی این کشور خط و مشی هم حزبی های پیشین خود را دنبال نخواهد کرد. ترامپ تا پیش از ورود رسمی به عرصه سیاسی که در کمتر از یکسال قبل صورت گرفت، یک فعال اقتصادی موفق بود لذا با رویکردهای معامله و بده بستان آشنایی کاملی دارد.

موضوع دیگر آنکه هزینه های جنگ آمریکا در افغانستان و عراق طبق آماری که دانشگاه هاروارد اعلام کرده 6 تریلیون دلار برآورده شده است. هزینه ای که نتایج چندان ملموسی برای این کشور به همراه نداشت و حتی می توان گفت در عراق با سرنگون کردن صدام، راه برای ورود ایران و نزدیکی استراتژیک با دولت شیعی بغداد ایجاد شد.

بنابراین در دستور کار ترامپ دشمن سازی، بزرگ نمایی خطر جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، روسیه در اروپا و چین در شرق آسیا از یک سو و ایجاد تفرقه افکنی حتی در سطح کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. ترامپ پس از سود سرشاری که از توافق با سعودی ها به دست آورد، راهی اروپا شد و از اعضای ناتو خواست تا بودجه نظامی-امنیتی خود را ارتقا دهند. بدون شک افزایش بودجه نظامی به خرید تسلیحات در راستای مقابله با تهدیدات روسیه منتهی می شود که البته صنایع تسلیحاتی آمریکا از آن بی بهره نمی مانند.

براین اساس دولت جدید آمریکا در چهار سال آینده که تحت ریاست ترامپ اداره می شود از هیچ فرصتی هرچند کوچک برای فروش محصولات ساخت آمریکا چه در حوزه نظامی و چه در حوزه تجاری و اقتصادی چشم پوشی نخواهد کرد و این سیاست را بدون درگیر کردن نظامیان آمریکایی در بحران های پرهزینه طولانی مدت انجام خواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه