English

ترکیه با نزدیک شدن به قطر در صدد ارتقای جایگاه خود در منطقه است

سرویس بین الملل- بحرانی که سعودی ها در منطقه براه انداخته اند و قطر را هدف هجمه خود قرار داده اند زمینه را برای قشون کشی اقتصادی برخی دولت های وابسته منطقه فراهم کرده است.

ترکیه با نزدیک شدن به قطر در صدد ارتقای جایگاه خود در منطقه است

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج، پس از تنش آفرینی عربستان علیه قطر و همراه کردن کشورهای مصر، بحرین و امارات و البته مالدیو با خود در قطع روابط با دوحه، دولت ترکیه تلاش تازه ای را آغاز کرد تا بتواند از این آب گل آلود به نفع اقتصاد خود ماهی بگیرد.
قطر بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و ترکیه نیز سخت نیاز به گاز برای تامین سوخت خود دارد و در چنین شرایطی قطر می تواند بهترین شرایط را برای آنکارا فراهم کند به همین خاطر مقامات ترکیه خیلی سریع و بدون فوت وقت امکانات ارسال مواد غذایی مورد نیاز قطر راکه تحت تحریم قرار گرفته است فراهم کنند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار تصاویری از کالاهای این کشور در قطر گزارش می دهد که مردم این کشرو به شدت از کالاهای تولید ترکیه استقبال کرده اند.
اما سران تفکر نئوعثمانی یه ارسال کالا و فروش آن به قطر اکتفا نمی کنند و در صدد اعزام نیرو به این کشور هستند که با مخالفت شدید احزاب و گروه های مخالف قرار گرفته است.

شکری اَلَک داغ سفیر اسبق ترکیه در آمریکا: «این تصمیم عجولانه است و تحت تأثیر احساسات اتخاذ شده است.»

روزنامه سوزجو چاپ ترکیه در شماره دیروز یکشنبه خود نوشت : تصمیم ترکیه به اعزام نیروهای نظامی به قطر، اشتباه فاحش است.

سوزجو در مطلبی به قلم اوغو دوندار نوشت : اخیرا 11 کشور و در رأس آنها عربستان ، مصر ، امارات عربی متحده و بحرین روابط خود را با قطر که کشوری کوچک اما به لحاظ منابع نفت و گاز بسیار ثروتمند است ، قطع کردند. 

این کشورها قطر را به حمایت از ( گروه تکفیری صهیونیستی ) داعش ، القاعده و دیگر گروه های تروریستی متهم کرده اند.  بحرانی که در پی آن بروز کرد ، به تدریج تشدید شده است. کشورهای مذکور مرزهای زمینی و هوایی خود را نیز به روی قطر بسته اند و این مسئله موجب شده است که قطر مانند غزه با محاصره ای سنگین مواجه شود. 

پس از اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که اعلام کرد ، تحریم های اعمال شده بر قطر را صحیح نمی داند ،‌مجلس ترکیه به سرعت طرح اعزام نیروهای نظامی را به قطر تصویب کرد. این اقدامات موجب شد که ترکیه تبدیل به مدافع شماره یک تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر شود و در مرکز بحرانی قرار گیرد که  آینده آن مشخص نیست. 

«شکری اَلَک داغ» سفیر اسبق ترکیه در آمریکا نیز با تأکید بر اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با تصمیم درباره اعزام نیروهای نظامی به قطر مرتکب اشتباه فاحش شد ، گفت : «این تصمیم عجولانه است و تحت تأثیر احساسات اتخاذ شده است. در اوضاع کنونی ترکیه باید برای رهایی از مخاطرات اعزام نیروی نظامی را به قطر به تأخیر بیندازد و امیر قطر را به کاستن از تنش و تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک قانع کند. ترکیه نباید به هیچ وجه در اختلافات میان کشورهای خاورمیانه (غرب آسیا) مداخله کند بلکه باید بازیگری باشد که همواره می تواند راه حل هایی را ارائه کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه