English

استقبال سازمان ملل از توافقنامه آستانه در مقابل مخالفت شورشیان و ابراز تردید آمریکا

مخالفان سوری اعلام کردند که نمی‌توانند طرح روسیه برای ایجاد مناطق امن (مناطق کاهش تنش) در سوریه را بپذیرند زیرا این طرح وحدت ارضی سوریه را تهدید می‌کند. همچنین مخالفان سوری تاکید کردند که هرگز ایران را به عنوان یکی از کشورهای ضامن هرگونه طرحی برای آتش‌بس نخواهند پذیرفت.

استقبال سازمان ملل از توافقنامه آستانه در مقابل مخالفت شورشیان و ابراز تردید آمریکا

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، کشور ترکیه که حامی مخالفان سوری است و ایران به عنوان حامی دولت دمشق، روز پنج‌شنبه با طرح پیشنهادی روسیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه موافقت کردند.

سازمان ملل از این طرح استقبال اما آمریکا نسبت به آن ابراز تردید کرد.

اسامه ابو زید، عضو هیات مخالفان سوری پس از موافقت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه با یادداشت ایجاد مناطق امن در مذاکرات صلح در آستانه گفت: مخالفان می‌خواهند سوریه وحدت خود را حفظ کند.

وی در ادامه مدعی شد: ما مخالف تقسیم سوریه هستیم. در مورد توافقنامه‌ها باید بگویم ما در این توافقنامه هیچ یک از طرف‌های این توافقنامه نیستیم و طبعا تا زمانی که ایران به عنوان کشوری ضامن آتش‌بس خوانده می‌شود،‌ ما هرگز آن را تایید نخواهیم کرد.

ابو زید ادامه داد: فاصله بزرگی میان وعده‌های روسیه و عملکردش وجود دارد، روسیه در سال 2015 برای حمایت از اسد دخالت نظامی خود در سوریه را آغاز کرد و در درگیری‌ها قدرت برتر را به او بازگرداند.

این عضو هیات مخالفان سوری در مذاکرات آستانه با اشاره به توافقنامه آتش‌بسی که روسیه در دسامبر اعلام کرد و طرف‌های سوری آن را نادیده گرفتند،‌ گفت: ما در واقع یک توافقنامه داریم چرا آن را اجرا نمی‌کنیم؟ این توافقنامه از پنج ماه قبل به امضا رسیده پس چرا آن اجرا نشود؟

روسیه، ترکیه و ایران تاکنون یادداشت توافق خود را منتشر نکرده‌اند و به این ترتیب جزئیات این توافق مبهم مانده است. اما به نظر می‌رسد هدف از ایجاد مناطق امن در سوریه آن است که در این مناطق درگیری وجود نداشته باشد تا دایره آتش‌بس گسترش یابد و احتمالا نیروهای خارجی حفاظت از این مناطق را بر عهده خواهند گرفت.

با این حال بر اساس آنچه منتشر شده مطابق این توافق جدید روسیه و سوریه بمباران هوایی را متوقف می‌کنند و گروه‌های مسلح مخالف نیز در مناطق امن عملیات نظامی انجام نمی‌دهند. بنابر گفته کرملین، این توافق برای شش ماه است و شامل همه استان ادلب، بخش‌های از حلب و همچنین بخش‌هایی از لاذقیه و حمص خواهد شد. هدف از ایجاد این نواحی امن پایان خشونت، فراهم شدن امکان بازگشت پناهندگان و تحویل آذوقه است. ایستگاه‌های بازرسی با حضور شورشیان و نیروهای دولتی پیرامون این نواحی ایجاد خواهد شد. این سند همچنین می‌گوید که امکان استقرار نیروهای خارجی به عنوان ناظر هم وجود دارد.

هم‌زمان وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی خود از این توافق اعلام کرد: در مشارکت ایران به عنوان یک کشور ضامن آتش‌بس در سوریه تردید دارد.

اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با ابراز علاقه‌مندی خود به این توافق تاکید کرد: این توافق باید به بهبود زندگی مردم سوریه منجر شود.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه نیز در این نشست تاکید کرد که مسکو می‌تواند طبق این طرح ناظرانی را به مناطق امن اعزام کند و ناظرانی از دیگر طرف‌ها به شرط موافقت ترکیه و ایران می‌توانند دعوت شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه