English

در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه ای خود؛

تیلرسون: آمریکا با انتخابهای دشواری در سوریه روبروست

وزیر امور خارجه آمریکا تصدیق کرد که مقامات واشنگتن در نبرد علیه گروه تروریستی داعش در سوریه با انتخابهای دشواری روبرو هستند.

تیلرسون: آمریکا با انتخابهای دشواری در سوریه روبروست

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رویترز، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه ضمن تصدیق این موضوع که مقامات واشنگتن در نبرد علیه گروه تروریستی داعش در سوریه با انتخابهای دشواری روبرو هستند، تلاش کرد تا اختلافات موجود با دولت ترکیه بر سر حمایت از شبه نظامیان کُرد را بی اهمیت جلوه دهد.

تیلرسون در یک کنفرانس خبری مشترک که پس از دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و وزرای مهم کابینه وی در آنکارا برگزار شد، گفت که میان ترکیه و آمریکا در عزم و تصمیمشان برای شکست داعش «هیچ شکاف و اختلافی» وجود ندارد.

لازم به ذکر است که اردوغان و دولت وی از حمایتهای آمریکا از شبه نظامیان کُرد سوری وابسته به «یگانهای مدافع خلق»- YPG- به خشم آمده اند؛ نیروهایی که از دیدگاه پنتاگون شرکایی قابل اعتماد اما از دیدگاه مقامات آنکارا نیروهایی متخاصم و برخوردار از پیوندهایی عمیق با شبه نظامیان کُرد «پ ک ک» بشمار می آیند.

تیلرسون در کنفرانس خبری مشترک خود با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت: «آنچه که ما امروز در مورد آن صحبت کردیم، گزینه های موجود فرارویمان بود. آنها گزینه های دشواری هستند. اجازه دهید با صراحت بگویم که [گزینه های] آسانی نیستند. آنها انتخابهای دشواری هستند که باید لحاظ می شدند».

چاوش اوغلو نیز گفت که مقامات واشنگتن پذیرفته اند که هیچ تفاوتی میان شبه نظامیان وابسته به یگانهای مدافع خلق و پ ک ک وجود ندارد. تیلرسون حملات اخیر پ ک ک در ترکیه را محکوم کرد، اما اظهارات وزیر خارجه ترکیه را تصدیق نکرد.

تیلرسون در ادامه گفت که مذاکرات وی بر ایجاد «مناطق تثبیت کننده» در سوریه متمرکز بوده است تا پناهجویان بتوانند به خانه های خود بازگردند.

گفتنی است ترکیه که در حال حاضر پذیرای بیش از دو میلیون پناهجوی سوری است، مدتهاست که خواستار ایجاد مناطقی امن در سوریه شده است. اما این درخواست مقامات آنکارا با اقبال اندکی از سوی متحدان غربی این کشور مواجه شد؛ متحدانی که ایجاد یک چنین مناطق امنی در سوریه را بدون حضور چشمگیر نیروهای نظامی خارجی ممکن نمی دانستند.

گفتنی است تیلرسون در سفر یک روزه به آنکارا علاوه بر چاوش اوغلو با «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دیدار و پیرامون موضوعات مختلفی از جمله ایران، سوریه، ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش و عملیات آزادی «الرقه» گفتگو کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه