English

الحیاة بررسی کرد؛

سورپرایز مسکو در منبج و الباب برای ترغیب واشنگتن و کاستن از مساحت منطقه امن ترکیه

اینکه مسکو بر توافقی نظارت داشت که براساس آن شورای نظامی منبج، هم‌پیمان نیروهای کرد و عرب سوریه، اخیرا تعدادی از روستاها را به نیروهای نظامی سوریه تحویل داد باعث غافلگیری ترکیه شد چراکه این اقدام مرزهایی را برای منطقه امنی ایجاد کرد که ترکیه برای آن در مساحت 5000 کیلومتر (نیمی از مساحت لبنان) در شمال سوریه برنامه‌ریزی کرده بود.

سورپرایز مسکو در منبج و الباب برای ترغیب واشنگتن و کاستن از مساحت منطقه امن ترکیه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، مسکو همچنین در تلاش است تا پیشنهادات وسوسه انگیز سیاسی را به آمریکایی‌ها بدهد که در اتکای به ترکیه در نبرد آزادسازی رقه در شرق سوریه تردید دارند در مقابل کردها تلاش می‌کنند تا الگوی منبج را در مناطق دیگر پیاده کنند.

صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ.ی.د) در مصاحبه با روزنامه الحیاة‌ گفت: هر منطقه‌ای که از دست داعش در سوریه آزاد شود به مردم خود تحویل داده خواهد شد و آنها در مورد سرنوشت و آینده‌شان در چارچوب نظام فدرال دموکرات تصمیم گیری خواهند کرد چراکه این نظام و ساختار بهترین راه حل برای سوریه است.

وی گفت: آنچه که در منبج رخ داد در تل ابیض نیز رخ داد و در رقه و مناطق دیگر نیز رخ خواهد داد.

پس از هم گرایی میان مسکو و آنکارا، ارتش ترکیه در 24 اوت گذشته عملیات نظامی را با حمایت از گروه‌های سپر فرات برای بیرون راندن تروریست‌ها از بین جرابلس و حلب آغاز کرد تا مانع از متصل شدن اقلیم‌های کرد، کانتون‌های الجزیره و کوبانی در شرق رود فرات و کانتون عفرین در غرب این رود شود تا بدین ترتیب اجازه شکل گیری کردستان سوریه را ندهد.

روسیه عملیات کنترل نیروهای نظام سوریه بر شرق حلب و پیشروی سپر فرات به سمت شهر الباب را تسهیل بخشید اما آنکارا خواهان حمایت از سپر فرات برای پیشروی به سمت منبج و رقه بود. ترکیه تهدید کرد که به نیروهای کرد در صورتی که از منبج عقب نشینی نکنند حمله خواهد کرد.

پس از درگیری‌ها میان نیروهای سپر فرات و نیروهای دموکراتیک سوریه میان شهر الباب و منبج در شرق حلب،‌ مسکو برای دومین بار برای ترسیم مرزهای حماس میان دو طرف میانجی گری کرد. شورای نظامی منبج برخی از روستاها و مراکز واقع در طرف غربی منطقه العریمه را به نیروهای گارد مرزی وابسته به نیروهای نظام سوریه و حومه شرقی حلب تحویل داد که این اقدام برای میانجی گری ارتش روسیه صورت گرفت. ارتش روسیه پیشتر نیز "نوار امنیتی" را میان سپر فرات و نیروهای نظام سوریه در جنوب غرب الباب ایجاد کرد که این منطقه را نیروهای سپر فرات تحت کنترل خود درآورده بودند.

روستاهای مربوطه در غرب منبج و در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارند و مجاور با منطقه الباب هستند که نیروهای سپر فرات در 23 فوریه تحت کنترل خود درآوردند.

این امر پس از آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه چندین بار اعلام کرد که پس از الباب، نیروهای سپر فرات به منبج و از آنجا به رقه می‌روند و ارتش ترکیه طرح‌هایی را برای پیشروی این نیروها یا از الباب و منبج به سمت رقه با مسافتی بیش از 200 کیلومتر برای بیرون راندن داعش ارائه داد یا پیشروی‌هایی برای این نیروها از شهر تل ابیض در مرزهای سوریه و ترکیه به رقه صورت بگیرد اما واشنگتن تصمیم قطعی برای اتکا به ترکیه نگرفته است چراکه همچنان ترجیح می‌دهد به نیروهای دموکراتیک سوریه متکی باشد که رقه را محاصره کرده‌اند.

سرکرده‌های ارتش آزاد منتظر نتایج نشست اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بودند تا بدانند آیا طرحی برای فراهم کردن 10 هزار نیرو جهت حمله به رقه اجرایی خواهد شد یا خیر اما اینکه روستاها میان منبج و الباب به نیروهای گارد مرزی وابسته به دمشق تحویل داده شد سدی را در مقابل پیشروی‌های نیروهای سپر فرات به رقه بدون آنکه با نیروهای نظامی سوریه درگیر شوند ایجاد کرد.

وضعیت درخصوص گزینه دیگری که آنکارا پیشنهاد داده است همین گونه است چراکه نفوذ از تل ابیض به رقه به معنای درگیری با نیروهای دموکراتیک سوریه است. همچنین پیشروی‌های نیروهای نظام سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های روسی به سمت کرانه غربی رود فرات برای نخستین بار پس از چهار سال مانع بزرگی را مقابل نیروهای سپر فرات و طرح آنکارا جهت گسترش منطقه امن میان الباب و فرات ایجاد کرد.

اینکه مسکو ناظر بر تفاهم میان شورای منبج و نیروهای نظام سوریه بود همزمان با رسیدن 400 تن از نیروهای ما نیز صورت گرفت و همچنین در کنار آن نیروهای دموکراتیک سوریه با خودروهای سنگین آمریکایی راهی منبج شدند که این اقدام برای ممانعت از پشتیبانی ترکیه از سپر فرات بود.

یک مسئول غربی روز گذشته گفت: اینکه مسکو ناظر بر این توافق بود همچنین پیام وسوسه آمیزی را به واشنگتن درخصوص احتمال همکاری نظامی در نبرد آزادسازی رقه و دیرالزور در شرق سوریه داد. چراکه برای پوتین همچنان توافق با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به همکاری با اردوغان اولویت دارد و این گزینه در صورتی انجام می‌شود که ارتش آمریکا به گزینه حمایت از همکاری روسیه در سوریه دست یابد.

این سازش‌های نظامی مانع از متصل شدن سه اقلیم کرد و شکل گیری کردستان سوریه می‌شود و عرصه در مقابل گزینه ایجاد اقلیم‌ها و شوراهای محلی در مناطقی که داعش از آنها طرد شده است، باز می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه