English

اهداف و منافع اردن از اصرار برای ایجاد «منطقه امن» در جنوب سوریه

اردن تلاش می‌کند رضایت آمریکا را برای ایجاد «منطقه امن» در مرز سوریه جلب کند و در این باره پیشنهاداتی نیز داده است.

اهداف و منافع اردن از اصرار برای ایجاد «منطقه امن» در جنوب سوریه

به گزارش خبرگزاری موج، منابع اردنی اعلام کرده‌اند که پس از توافق اردن و آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن میان سوریه و اردن، نشست‌هایی در «امان» پایتخت اردن برای بحث در این باره شکل خواهد گرفت.

بنا بر اعلام منابع معارضان سوریه به نقل از منابع اردنی، «امان» در حال حاضر نظارگر رایزنی ترکیه با طرف‌های منطقه‌ای برای تشکیل منطقه امن در مرز شمال سوریه است تا ببیند نتایج آن چه می‌شود و از تجربیات آن بهره ببرد.

منافع اردن

به گفته منابع معارضان سوریه، اردن بیشترین نفع را از ایجاد منطقه امن می‌برد و از خلال آن دو دشمن اصلی‌اش را از مرزهایش دور خواهد کرد، اولی تروریست‌های داعش و دومی نیروهای حزب‌الله و طرفدار ایران که هر دو نیز در استان مرزی «درعا» در سوریه حضور نظامی دارند.

همچنین ایجاد منطقه امن، هزاران پناهجوی سوری را که از جنوب سوریه به اردن رفته‌اند و فشار فزاینده‌ای به زیرساخت‌های اقتصادی این کشور وارد می‌کنند، تشویق خواهد کرد تا به شهرها و روستاهای خود در داخل منطقه امن باز گردند.

اردن ار ابتدای آغاز بحران در سوریه تا کنون 1.5 میلیون پناهجوی سوری را مجبور شده است که پذیرش کند و پس از انفجار سال گذشته در یک ایستگاه ایست و بازرسی ارتش اردن و بسته شدن مرز از سوی دولت این کشور، 150 هزار تن از پناهجوها در مرز سوریه و اردن سرگردان شدند و بتازگی در اردوگاه‌های «الرکبان» و «الحدلات» ساکن شده‌اند.

برنامه‌ای با اهداف مختلف

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا وزارت خارجه و دفاع را مکلف کرده است تا برنامه‌ای برای ایجاد منطقه امن در سوریه و جنگ علیه داعش تدوین کنند.

منابع اردنی گفته‌اند که اردن به واشنگتن و کشورهای عضو اتاق عملیات «موک» پیشنهاد داده است تا اوضاع سوریه را رصد کرده و برنامه‌ای برای آزادسازی منطقه «حوض الیرموک» از اشغال داعش طرح‌ریزی کند.

اردن همچنین پیشنهاد داده است که نیرویی به نام «ارتش ملی» از آوارگان سوری که در مرزها در اردوگاهها مانده‌اند شکل بگیرد همچنین نیروهایی از عشایر و گروهک «ارتش جدید سوریه» نیز به این نیرو بپیوندند تا هم داعش را از منطقه بیرون برانند و هم امنیت منطقه امن را تأمین کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی