English

سناریوی ترامپ برای لیبی

سرویس بین الملل- احتمال بازگشت سیف الاسلام فرزند بزرگ معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی به قدرت توسط دونالد ترامپ وجود دارد.

سناریوی ترامپ برای لیبی

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج به نقل از روزنامه رای الیوم چاپ لندن، در شرایطی که پس از گذشت شش سال از انقلاب و بحران در لیبی همه طرح ها به شکست انجامیده، احتمال بازگشت «سیف الاسلام قذافی» به قدرت وجود دارد.

رای الیوم: احتمال بازگشت سیف الاسلام قذافی به قدرت در لیبی وجود دارد

به نوشته این روزنامه، پس از گذشت شش سال از انقلاب لیبی و ادامه شرایط وخیم در این کشور، سیطره آشوب و فساد و کشتار و قتل و غارت علنی در لیبی و کنترل شهرهای این کشور توسط شبه نظامیان و فقدان شدید امنیت در آن اکنون می توان گفت که مردم لیبی به بازگشت سیف الاسلام قذافی پسر معمر قذافی به قدرت تمایل دارند.

به نوشته این روزنامه، همه اقدامات کشورهای غربی بخصوص انگلیس و فرانسه و آمریکا به عنوان حامیان اصلی دخالت جنگنده های ناتو در لیبی شکست خورده است که آخرین آن نیز حکومت وفاق ملی در این کشور بود؛ اکنون لیبی آماج تنش ها است و سه دولت و صدها شبه نظامی در آن حضور دارند.

این رونامه در ادامه به گزارش مجله فارین پالسی آمریکا اشاره کرد که از همه ناظران و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواسته است که این بار به سیف الاسلام قذافی اعتماد کند.

به اعتقاد این روزنامه بعید نیست که ترامپ این نصیحت فارین پالسی را بپذیرد چراکه او همیشه با سیاست های باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر خارجه او در خصوص لیبی مخالف بوده است؛ ترامپ معتقد است که لیبی در زمان معمر قذافی در شرایط بهتر از شرایط کنونی به سر می برد.

طبق نوشته این روزنامه بسیاری از لیبیایی ها برای گریز از شرایط بحرانی و وخیم این کشور سیف الاسلام قذافی را گزینه ای مطلوب برای بهبود بخشیدن به این شرایط می دانند و معتقدند که سیف الاسلام مرد اصلاح طلبی بود که در زمان قدرت داشتن پدرش بسیاری از زندانیان مخالف را آزاد و زمینه گفت وگو با آنها را فراهم و برخی از آنهایی که تبعید بودند را برای بازگشت به این کشور دعوت کرد و آنها نیز این دعوت را قبول کرده و همچنین وی تعهد به اصلاحات سیاسی گسترده در این کشور از جمله آزادی زندانیان و وضع قانون اساسی برای لیبی برای انتقال به مرحله دمکراسی داد، اما همه مخالفان از او روی گردانده و از پشت به او خنجر زدند؛ زمانی که علیه او و نظام پدرش دست به انقلاب زدند و با ناتو برای تغییر نظام لیبی همپیمان شدند.

همچنین این رونامه افزود که قبایل بزرگ لیبی همانند قبایل 'زرفلة، المقارحة، رشفانة، ترهونة، القذاذفة، الامازیغ، التبو و الطوارق'، بازگشت نظام سابق لیبی یه قدرت را تایید می کنند؛ این قبایل معتقدند که سیف الاسلام می تواند قبایل این کشور را وحدت بخشیده و به خونریزی های کنونی پایان داده و یک دولت جدید و باثبات و واحد تشکیل دهد.

روزنامه رای الیوم قبول بازگشت به گذشته و دولت سابق لیبی را از سوی طرف های فعلی این کشور که علیه دولت پیشین انقلاب کرده و خود را جانشین بهتر از آن می دانند، بسیار سخت دانسته که تنها با دخالت خارجی شاید بتوان عقربه های ساعت را به عقب بازگرداند که ائتلافی بین قبایل لیبی و ژنرال حفتر و نیز رسیدن به وحدت بین آنها و سیف الاسلام قذافی ممکن شود.

رای الیوم نوشت: لیبی کنونی در شرایط است که همه چیز در آن ممکن بوده و هر چیزی بهتر از شرایط تحمل ناپذیر کنونی است و کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه نیز به این باور رسیده اند که وضعیت موجود قطعا باید تغییر کند، چرا که این آشوب نتیجه منفی بر امنیت و مصالح اقتصادی آن دارد.

لیبی از سال 2011 و مداخله نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به سرنگونی حکومت معمر قذافی منجر شد، تاکنون دستخوش هرج و مرج و ناامنی است. این کشور در حال حاضر دارای دو قطب قدرت است که یکی تحت عنوان دولت وحدت ملی در طرابلس و دیگری در شرق این کشور مستقر است. نیروهای حفتر از دولت مستقر در شرق حمایت می کنند.

گردان های دفاع بنغازی از شبه نظامیانی تشکیل شده است که توسط ارتش ملی لیبی از این شهر بیرون رانده شده بودند. خلیفه حفتر که فرمانده نیروهای مستقر در شرق لیبی است، به مدت سه سال درگیر جنگ با شبه نظامیان و گروه های رقیب در این شهر بود.

این درگیری ها بخشی از کشمکش های وسیع تری است که میان گروه های مسلح و سیاسی مستقر در شرق و غرب لیبی در جریان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه