English

آیا سیگار کشیدن باعث افسردگی می‌ شود؟

در این مطلب ضمن بررسی رابطه بین سیگار کشیدن و افسردگی، فواید ترک سیگار را نیز بررسی می‌کنیم.

آیا سیگار کشیدن باعث افسردگی می‌ شود؟

به گزارش خبرگزاری موج، با وجود تبلیغات گسترده در جامعه معمولاً همه افراد با اثرات مخرب سیگار بر سلامت جسمانی آشنا هستند، اما سیگار کشیدن بر سلامت روانی نیز بسیار تاثیرگذار است. مطالعات جدید نشان می‌دهند که بین افسردگی و سیگار کشیدن رابطه مستقیمی وجود دارد.

با توجه به این که نیکوتین منجر به افزایش ماده شیمیایی دوپامین می‌شود، بدن یاد می‌گیرد که به تنهایی میزان کمتری دوپامین ترشح کند؛ بنابراین با وجود سطوح پایین‌تر دوپامین، علائم افسردگی واضح‌تر خواهد بود. در ادامه این مطلب ضمن بررسی رابطه بین سیگار کشیدن و افسردگی، فواید ترک سیگار را نیز بررسی می‌کنیم.

ارتباط سیگار کشیدن با تغییرات رفتاری

سیگار کشیدن با برخی مواد شیمیایی در مغز تداخل دارد. وقتی سیگاری‌ها مدتی است که سیگار نکشیده‌اند، دیگر میل به سیگار باعث تحریک‌پذیری و اضطراب آن‌ها می‌شود و این احساسات با روشن کردن سیگار به طور موقت برطرف می‌شوند. بنابراین افراد سیگاری بهبود خلق و خو را با سیگار کشیدن مرتبط می‌دانند؛ در واقع این اثرات خود سیگار است که احتمالاً در وهله اول باعث ایجاد اضطراب و افسردگی شده.

 

اثر ترک سیگار برای سلامت روان

معمولاً برای بهبود وضعیت جسمانی و سلامتی افراد توصیه می‌شود که سیگار کشیدن را ترک کنند. اما ترک سیگار نه تنها باعث سلامت جسمانی می‌شود، بلکه حفظ سلامت روان نیز وابسته به این موضوع است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سلامت روان و تندرستی در گرو ترک سیگار است؛ در واقع ترک سیگار می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشد و به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک بسزایی کند.

اکثر افراد سیگاری زمانی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند با شکست مواجه می‌شوند، زیرا این افراد معتقدند که سیگار کشیدن استرس و اضطراب را تسکین می‌دهد. این یک باور رایج است که سیگار به آرامش و تمدد اعصاب کمک می‌کند، در حالی که سیگار موجب افزایش اضطراب و تنش خواهد شد؛ همچنین احتمال ابتلا به افسردگی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

 

ارتباط سیگار کشیدن با افسردگی

همان‌طور که گفتیم احتمال مبتلا شدن به افسردگی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری می‌باشد، اما دلیل این موضوع هنوز به طور کامل مشخص نشده است. دوپامین هورمون شادی است و زمانی که سطح دوپامین در بدن بالا باشد حس شادی و سرزندگی در انسان ایجاد می‌شود. سیگار کشیدن نیز باعث افزایش ترشح بیشتر دوپامین در بدن می‌شود؛ اما با استمرار در سیگار کشیدن، مغز به نیکوتین مصرفی عادت می‌کند و ترشح دوپامین با اختلال روبه‌رو خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت که سیگار کشیدن با افسردگی ارتباط مستقیمی دارد؛ زیرا در نخستین دفعات مصرف سیگار، ترشح دوپامین در بدن زیاد می‌شود و با نبود نیکوتین در بدن، سطح دوپامین کاهش یافته و فرد دچار افسردگی می‌شود. این چرخه باعث ایجاد وابستگی به سیگار، اضطراب و احساس افسردگی خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن زندگی سالم و حفظ سلامت روان، ترک سیگار را با سایت دیسگار تجربه کنید.

 

سیگار1

 

روش رفع افسردگی پس از ترک سیگار

افسردگی یکی از متداول‌ترین عوارض سیگار و ترک آن است و در افرادی که مستعد افسردگی هستند با علائم شدیدتری بروز پیدا می‌کند. در واقع تغییرات خلقی پس از ترک سیگار رایج است و برخی از افراد احساس غم و اندوه بیشتری می‌کنند و امکان دارد احساس بی قراری، عصبانیت یا ناراحتی را تجربه نمایند. تغییر در خلق و خوی ناشی از ترک سیگار ممکن است بخش جدایی ناپذیری در طول دوران ترک سیگار باشد. تغییرات خلقی ناشی از ترک نیکوتین معمولاً پس از یک یا دو هفته بهتر می‌شود؛ اگر تغییرات خلقی پس از چند هفته بهتر نشد باید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تصمیم دارید که سیگار کشیدن را ترک کنید باید بدانید ترک سیگار نیاز به برنامه‌ریزی و تعهد دارد. کمتر کسی را پیدا می‌کنید که با تبلیغات داروهای ترک سیگار و روش‌های جایگزین سیگار بتواند سیگار کشیدن را ترک کند؛ معمولاً این روش‌ها کارآمد نیست و با ایجاد حس خلاء در ذهن مصرف کنندگان، آن‌ها را پس از مدتی برای مصرف مجدد سیگار ترغیب می‌کند. تحقیقات اخیر روان‌شناسان مشخص کرده که بهترین روش ترک سیگار، مشورت با افراد متخصص در این زمینه است.

 

نتیجه 

در این مطلب ارتباط میان سیگار کشیدن و افسردگی را بررسی کردیم. همان‌طور که گفتیم سیگار کشیدن نه تنها باعث آسیب به سلامت جسمانی می‌شود، بلکه در بسیاری از افراد علائم اضطراب و افسردگی نیز ظاهر خواهد شد. اگرچه در ظاهر به نظر می‎‌رسد که سیگار کشیدن به درمان افسردگی کمک می‌کند، اما با استعمال سیگار ممکن است در لحظه احساس بهتری داشته باشید و پس از آن دچار تغییرات خلقی شدید و تشدید علائم افسردگی خواهید شد؛ بنابراین ترک سیگار بهترین روش برای حفظ سلامت روان و جلوگیری از افسردگی است. برای این که ترک سیگار باعث اختلال روانی نشود لازم است که با روشی درست عادت سیگار کشیدن را ترک کنید؛ ترک سیگار با روش‌های نامناسب سبب لغزش و شروع مصرف مجدد سیگار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه