English

کاهش خسارت میلیارد دلاری آلودگی هوا به کمک خودروهای برقی/ صرفه‌جویی در ذخایر استراتژیک بنزین به کمک این خودروها

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت:با توجه به افزایش مصرف بنزین در کشور که حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، خودرو برقی می‌تواند در صرفه‌جویی مصرف وسوخت‌های فسیلی و بنزین کمک کنند و به جلوگیری از ناترازی که در سال‌های آینده در انتظار کشور است، کمک کند.

کاهش خسارت میلیارد دلاری آلودگی هوا به کمک خودروهای برقی/ صرفه‌جویی در ذخایر استراتژیک بنزین به کمک این خودروها
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، در حاشیه تست درایو دو دستگاه خودروی جک E50A تحت عنوان KMC e-Taxi با همراهی خودروی مارشال E10X شرکت کرمان موتور، مجید جلیلی، مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: قوای محرکه خودرو برقی به جای سوخت فسیلی از انرژی الکتریسیته تامین می‌شود و به کمک یک تا چهار الکتروموتور که بسته به نوع خودرو درون آن تعبیه شده این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سیستم‌های خودروهای بنزینی در این خودروها دیده نمی‌شود، بیان کرد: از جمله خود پاورموتور و سیستم انتقال قدرت متفاوت است.

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی درباره مزایای خودرو برقی گفت: مهم‌ترین مزیت آن بحث‌های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و به تبع آن کاهش آلایندگی ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

بر اساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، الان در کشور ما هزینه آلودگی هوا چیزی درحدود ۱۰ میلیارد دلار است و تعداد تلفات آن در کلانشهرها نیز ۲۰ هزار نفر است که توسعه خودرو برقی به کاهش این موارد کمک می‌کند.

جلیلی افزود: با توجه به افزایش مصرف بنزین در کشور که حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، خودرو برقی می‌تواند در صرفه‌جویی مصرف وسوخت‌های فسیلی و بنزین کمک کنند .

کاهش خسارت میلیارد دلاری آلودگی هوا به کمک خودرو برقی2

وی توضیح داد: در رابطه با کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی در محل سوخت نیز برای یک خودرو که سالانه ۲۰ هزار کیلومتر راه برود به اندازه ۵۰ میلیون تومان برای دولت صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین هم از نظر ملاحظات زیست محیطی و هم کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، خودرو برقی می‌تواند یک نقش موثر  و کلیدی را برای سیستم حمل و نقل کشور به همراه داشته باشد.

وی گفت: تایم ورود به بازار این خودروها مشخص نیست و خود مسئولین کرمان موتور باید آن را اعلام کنند. این خودرو با هر بار شارژ ۴۰۰ کیلومتر راه می‌رود که رنج مناسبی است و نرم جهانی نیز تقریباً حدود همین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است.

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بیان کرد: یک ویژگی دیگر خودروهای برقی شتاب ایده‌آل آنهاست در حالی که خودروهای احتراقی تنها در یک شرایط احتراقی می‌توانند به یک شتاب ۵ تا ۶ ثانیه برسند، خودرو برقی این مدت را برای سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر به صورت کاملاً نرمالی طی می‌کنند و الان خودروهای برقی با شتاب سه تا سه و نیم ثانیه توسعه پیدا کرده‌اند.

جلیلی یادآور شد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که روند توسعه خودرو برقی در دیگر کشورها یک روند آرام و همراه با توسعه زیرساخت بوده و لذا ما هم نباید توقع داشته باشیم که از همان ابتدا تمام زیرساخت‌های خودروی برقی در کشور مهیا باشد. اگر بخواهیم به عنوان یک ضرورت به خودروهای برقی بپردازیم باید اجازه بدیم ابتدا آنها وارد بازار شوند و مناسب با ورود آنها زیرساخت‌های لازم برای شارژ نیز مهیا شود‌.

کاهش خسارت میلیارد دلاری آلودگی هوا به کمک خودرو برقی1

به گزارش خبرگزاری موج، شرکت کرمان موتور اولین خودروساز کشور است که خودروهای برقی را برای سیستم حمل و نقل عمومی به شرکت تاکسیرانی استان تهران واگذار کرده و پیش قراول تولید خودروهای برقی برای حمل و نقل عمومی محسوب می شود. شرکت کرمان موتور از دو سال قبل فعالیت در حوزه برقی سازی خودرو را آغاز کرده است و امروز به عنوان یک شرکت پیش رو در این زمینه به حساب می آید.

کی ام سی e-Taxi به یک پیشرانه تمام الکتریکی با ظرفیت باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعت مجهز است که می تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور آنی را در اختیار خودرو قرار دهد. حداکثر پیمایش تاکسی برقی با یک بار شارژ حدود ۴۰۲ کیلومتر است و قادر است طی ۷.۶ ثانیه از سرعت صفر به مرز صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. زمان شارژ سریع یا همان شارژ سی تا هشتاد درصد این خودرو هم ۴۸ دقیقه است.

کاهش خسارت میلیارد دلاری آلودگی هوا به کمک خودرو برقی3

در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی برای کی ام سی e-Taxi می توان به مواردی نظیر ۲ عدد ایربگ، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری و کشش‌، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه اتومات یک منطقه ای، مانیتور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کلاستر دیجیتال و… اشاره کرد. با توجه به کاربری این خودرو به عنوان تاکسی، باید گفت در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی نیز کی ام سی e-Taxi در برابر رقبا، حرف های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه