English

رئیس سازمان فضایی:

ماهواره‌های «ظفر۲» و «ناهید ۲» سال آینده پرتاب خواهند شد

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره‌های «ظفر۲» و «ناهید ۲» در سال آینده پرتاب خواهند شد، ابراز داشت: پرتاب ماهواره خورشید آهنگ از پایگاه چابهار نیز در دستور کار قرار دارد تا به واسطه آن بتوانیم پرتاب موفق در مدارهای بالا را به دست بیاوریم.

ماهواره‌های «ظفر۲» و «ناهید ۲» سال آینده پرتاب خواهند شد
به گزارش خبرگزاری موج

، حسن سالاریه در مراسم روز فناوری فضایی که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، گفت: در دو هفته گذشته ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ در مدار ۷۵۰ کیلومتر تزریق شد که توانست رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب را به ثبت برساند.

رییس سازمان فضایی افزود: هشتم بهمن‌ماه نیز ماهواره‌های مهدا، کیهان و هاتف با ماهواره‌بر سیمرغ به صورت چندگانه در مدار قرار گرفتند.

وی در تشریح عملکرد حوزه فضایی ایران در یک سال گذشته گفت: دی ماه ۱۴۰۱ اولین جلسه شورای عالی فضایی با حضور رییس جمهور برگزار شد. پس از آن از نمونه کیفی ماهواره ناهید ۲ رونمایی کردیم و در اسفند یک پرتاب موفق با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به ثبت رساندیم.

سالاریه با بیان اینکه ماهواره‌های «ظفر۲» و «ناهید ۲» در سال آینده پرتاب خواهند شد، بیان کرد: پرتاب ماهواره خورشید آهنگ از پایگاه چابهار نیز در دستور کار قرار دارد تا به واسطه آن بتوانیم پرتاب موفق در مدارهای بالا را به دست بیاوریم.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: فروردین سال گذشته عملیات عمرانی پایگاه فضایی چابهار آغاز شد که در فاز اول مخصوص ماهواره‌برهای با سوخت جامد برای پرتاب ماهواره‌های سنجشی در مدار خورشید آهنگ است. یک ماه پس از آن توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های تست ماهواره کلاس ۵۰۰ در دستور کار قرار گرفت. خرداد ماه سند ۱۰ساله فضایی ایران ابلاغ شد و طراحی و ساخت چندین ماهواره در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای در چند نوبت در دستور کار قرار گرفت که حجم آن در دولت سیزدهم، به میزان تمام قراردادهای سازمان با بخش خصوصی در چند سال گذشته است.

سالاریه با بیان اینکه بهمن ۱۴۰۱ نمونه کیفی ماهواره «ناهید ۲» و امسال نمونه پروازی آن رونمایی شد، تصریح کرد: در سال آینده پرتاب اولین ماهواره خورشید آهنگ را در دستور کار خواهیم داشت. پرتاب کپسول زیستی در سال گذشته از دیگر دستاوردهای حوزه فضایی است که اکنون سلول‌ها و کیت‌های آن استخراج شده و در حال آزمایش هستند.

رییس سازمان فضایی از پرتاب ماهواره‌های «ظفر ۲» خبر داد و ادامه داد: ظفر ۲ یک ماهواره سنجشی ۱۱۳ گرمی است که قرار است سال آینده به مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین پرتاب شود. ابعاد این ماهواره ۸۰*۸۰*۱۲۰ است و دقت تصویر آن به ۱۶ متر می‌رسد. زمان پرتاب ماهواره «پارس ۱» نیز امسال است. ماهواره ناهید ۲ دیگر ماهواره مخابراتی ایران است که ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد و سال آینده پرتاب می‌شود.

وی «بلوک انتقال مداری سامان ۱» را از دیگر برنامه‌های سازمان فضایی ایران در سال آینده اعلام کرد و گفت: این سامانه ماموریت انتقال محموله‌ها تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد. این سامانه مسیر ما را تا رسیدن به مدار ژئو هموار می‌کند. این سامانه در مرحله تست‌های سیستمی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه