English

با حضور وزیر نیرو

نخستین واحد تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن افتتاح شد

با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، آیین بهره‌برداری از نخستین واحد تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن در شرق استان تهران آغاز شد.

نخستین واحد تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن افتتاح شد
به گزارش خبرگزاری موج

، علی‌اکبر محرابیان در آیین بهره‌برداری از نخستین واحد تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن در شرق استان تهران ، ثبت رکورد ساخت و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن در یک سال را نمونه‌ای از تبلور اراده جهادی دانست که در مدت زمانی کم و با عزم و اراده کارکنان آبفای استان تهران، با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

وی با بیان اینکه اصول شهرسازی ایجاب می‌کند که زیرساخت‌های حیاتی ازجمله تاسیسات آب و فاضلاب پیش از ساخت شهرها و اسکان جمعیت در شهرها ایجاد شود، بر لزوم تخصیص اعتبار موردنیاز در اجرای این پروژه‌ها تاکید و ابراز امیدواری کرد: با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن و سایر پروژه‌های در حال اجرا، به‌زودی شاهد تحول در شرق استان تهران باشیم.  

محرابیان بر اهمیت موضوع تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب در شهرهای دارای تنش آبی اشاره کرد و گفت: در نقاطی که ما دارای تراکم جمعیت هستیم و همچنین مناطقی که منابع آب محدود دارند، ضرورت ایجاب می‌کند تا هرچه سریع‌تر طرح‌های فاضلاب در دست احداث را به نتیجه برسانیم.

وی بازچرخانی آب به صورت پساب تصفیه‌شده و بهداشتی را بهترین نوع منابع آب برای مصارف بخش صنعت و کشاورزی دانست و افزود: این منابع تا زمانی که شهرها دایر هستنتد، به صورت پایدار و بدون وابستگی به شرایط بارشی قابل تامین است.

وزیر نیرو با اشاره به بند "ع" تبصره 8 قانون بودجه که این وزارت‌خانه را به بازتخصیص منابع آب موردنیاز صنعت از محل آب‌های نامتعارف مکلف می‌کند، گفت: مجموع مصرف صنایع کشور از منابع آبی کمتر از 3 میلیارد‌ مترمکعب (2.7 میلیارد مترمکعب) است و اگر تمام طرح‌های فاضلاب در کشور اجرا شود، بیش از چهار میلیارد متر‌مکعب پساب بهداشتی داریم که تخصیص این منابع به صنعت باعث جهش در این بخش خواهد شد.

به گفته وزیر نیرو، این اتفاق موجب تولید طولانی‌مدت و مستمر بدون ریسک بارش و همچنین ایجاد توسعه پایدار در سایه تولید طرح‌های صنعتی در کنار شهرها خواهد شد.

محرابیان در ادامه با اشاره به اهمیت تامین پایدار آب شرب در محدوده شرق استان تهران، بر ضرورت تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب رودهن و بومهن ظرف مدت یک سال و تسریع در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فیروزکوه و دماوند تاکید کرد و افزود: با تامین آب موردنیاز کشاورزی و صنعت از محل پساب تولیدی، هم تامین آب شرب در این محدوده پایدار می‌شود و هم مشکلات محیط زیستی این محدوده برطرف خواهد شد.

در این آیین، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز گفت: واحد نخست تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن با ظرفیت 4000 مترمکعب در شبانه‌روز جمعیتی معادل 25 هزار نفر را زیر پوشش قرار می دهد.

محسن اردکانی افزود: عملیات اجرایی ساخت واحد نخست و تاسیسات مشترک این تصفیه‌خانه تیرماه سال 1401 در دستورکار این شرکت قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت آن، بلافاصله عملیات اجرایی آغاز شد.

وی با بیان اینکه برای ساخت این تصفیه‌خانه ۲۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است، افزود: ساخت این تصفیه‌خانه ازجمله اقدام‌های مهمی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کیفیت بسیار مطلوب در کشور رقم خورده و واحد نخست آن در مدت یک‌سال و با عزم و اراده کارکنان آبفای شرق استان تهران، ساخته شده است.

به گفته اردکانی، این تصفیه‌خانه با هدف جلوگیری از آلودگی منابع آب، خاک و محیط زیست، ارتقای سطح بهداشت عمومی، تولید پساب و تغذیه آبخوان‌ها در دستور ساخت قرار گرفته است.

تصفیه‌خانه فاضلاب مهرآباد رودهن با فرآیند پیشرفته و از نوع لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر برای تصفیه فاضلاب تولیدی مساکن مهر و مهرآباد در زمینی به مساحت 21 هزار مترمربع طراحی شده است و پساب حاصل از این تصفیه‌خانه برای مصارف کشاورزی، صنعت و تغذیه آب‌خوان‌ها استفاده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه