English

نقش ۵۰ میلیون مترمکعبی در کاهش ناترازی گاز کشور/ خودکفایی در تولید توربوکمپرسورها

مدیر پروژه توربو کمپرسور نیرپارس گفت: ما هر سال چیزی حدود ۶ الی ۷ توربین را برای مجتمع گاز پارس جنوبی تعمیر یا تعویض می‌کنیم و سهم ۵۰ میلیون متر مکعبی را حداقل در سه سال گذشته داشته‌ایم و اگر ما کمک نمی‌کردیم ۵۰ میلیون به عدد ناترازی انرژی اضافه می‌شد.

نقش 50 میلیون مترمکعبی در کاهش ناترازی گاز کشور/ خودکفایی در تولید توربوکمپرسورها
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، مدیر پروژه توربو کمپرسور نیرپارس اظهار کرد: این شرکت به نمایندگی از شرکت مپنا در سال ۱۳۸۸ یک قراردادی را  با شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران امضا کرد که قرارداد داخلی‌سازی ۱۰۰ دستگاه توربو کمپرسور بوده است.

 مازیار یوسفی ادامه داد: در این ۱۴ سالی که از امضای این قرارداد می‌گذرد ما درصد پیشرفت ۹۵ را ثبت کرده‌ایم و به داخلی‌سازی توربو کمپرسور رسیده‌ایم و ۵۴ واحد توربو کمپرسور کامل را در ایستگاه‌های خط سراسری راه‌اندازی و تحویل داده‌ایم و مجموعاً ۷۶ توربین را تحویل شرکت مهندسی و توسعه گاز کرده‌ایم.

مدیر پروژه توربو کمپرسور نیرپارس گفت:  به دلیل تحریم‌هایی که به وجود آمد،  ما روی چهار فاز پارس جنوبی، تعداد ۳۲ پکیج توربو کمپرسور را تامین و راه اندازی کردیم و این پکیج‌ها ساخت گروه مپنا است. شرکت مپنا با دانشی که از پروژه‌های قبلی به دست آورده بود توانست این تجهیزات حیاتی را در مجموعه راه‌اندازی کند. هر کدام از این پالایشگاه‌ها حدود ۷ درصد از تولید گاز کشور را برعهده دارند و لذا تکمیل این پکیج‌ها نقش موثری در تولید گاز کشور داشته است.

یوسفی با اشاره به قرارداد جدیدی که تنظیم شده است، گفت: برای اولین بار در شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز قرارداد بهره‌برداری کامل و تولید محور، منعقد شده و کار از ابتدای آبان ماه شروع شده است. با بهره‌برداری از این سه فاز ما عملاً چیزی در حدود ۲۰ درصد از حجم تولید گاز توسط این واحدها را انجام خواهیم داد که مسئولیتش بر عهده شرکت گروه مپنا خواهد بود.

وی بیان کرد: حداقل در هر سال ما سهم ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعبی در جبران ناترازی گاز داشته‌ایم و کمک کرده‌ایم که گاز در کشور کم نیاید.

مدیر پروژه توربو کمپرسور نیر پارس گفت: شرکت ما در بدترین شرایط این گوی داغ را در دست گرفت و مسئولیتش را پذیرفت. در آن زمان خیلی‌ها در شرکت نفت و بیرون از شرکت نفت و حتی کشورهای خارجی منتظر بودند که این پروژه به ثمر نرسد و تمایل داشتند که پروژه به هر دلیلی متوقف شود تا این پالایشگاه در سرویس نیاید و ایران همینطور از قطر عقب بماند.

یوسفی ادامه داد: منابع خیلی هنگفت مالی شرکت‌های فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی در قطر وجود داشت و می‌خواستند که این پالایشگاه‌ها و توربو کمپرسورها به بهره‌برداری نرسد تا برداشت آنها در قطر تسهیل بشود. انجام، تامین، نصب و بومی‌سازی توربو کمپرسورها کار بسیار بزرگی بود که با مدیریت نیرپارس در این پروژه به بهترین شکل انجام شد.

وی با اشاره به ناترازی گاز در زمستان‌ها و ناترازی برق در فصل تابستان گفت: تمام این ترازی‌ها در صورتی است که اکنون تمام پالایشگاه‌های ما با تمام قوا کار می‌کند . اگر این چهار پالایشگاهی که ما قرارداد بستیم به سرویس نمی‌رسید، چه ضربات مالی و اجتماعی بیشتری می‌توانست به مملکت وارد بشود. 

مدیر پروژه توربو کمپرسور نیرپارس بیان کرد: قراردادهایی که ما پیش از این در حوزه نفت و گاز داشتیم بیشتر به این شکل بود که پیمانکار نیرویی را می‌آورد و بابت این نیروها پول می‌گرفت. اما این قرارداد مشابه قراردادهای بین المللی است و در واقع قرارداد مسئولیت تولید محسوب می‌شود. یعنی اینکه ما بر اساس تولید گاز از کارفرمایمان پول می‌گیریم و در واقع در این قرارداد، منافع کارفرما و پیمانکار با یکدیگر یکی شده است. 

 

روسیه خریدار توربین‌ های مپنا

وی گفت: در بحث تولید گاز متانی که ما به خط سراسری وصل می‌کنیم، همپای قطر جلو رفته‌ایم البته قطر در موضوعات ال ان جی خیلی از ما جلوتر است و صادرات ال ان جی انجام می‌دهد اما در بحث تولید گاز و برداشت از مخزن بر اساس آخرین گزارشات کشور ما همپای قطر جلو رفته است.

مدیر پروژه توربو کمپرسور نیرپارس تصریح کرد: زمانی که قرار است داخلی‌سازی در کشور انجام بشود، نیاز به یک سرمایه‌گذاری اولیه‌ای دارد که بحث قیمت رقابتی در آن سال‌های اولیه ممکن است وجود نداشته باشد اما امروز ، توربو کمپرسورهایی که شرکت مپنا تولید کرده است، قیمتشان رقابتی است.

به طور مثال کشور روسیه پس از تحریم‌های اروپا آمد و قطعات توربین‌ها را از شرکت مپنا خرید گاهاً هم خود توربین کامل را خرید می‌کند که این نشان می‌دهد در سطح بین‌المللی قیمت ما یک قیمت رقابتی است. الان به این نقطه رسیدیم که با توجه به کیفیتی که داریم محصولاتمان را همگام با قیمت‌های جهانی عرضه بکنیم.

یوسفی اظهار کرد: در پروژه‌های بین‌المللی که مپنا دارد در کشورهای روسیه، سوریه و عراق خدماتی ارائه داده‌ایم. ما از نظر رکورد ساخت توربین و در واقع رکورد تولید برق در دنیا، به گواه مجلات علمی معتبر در رتبه ۳ تا ۵ جهان قرار داشته‌ایم.

وی ادامه داد:هر سال چیزی حدود ۶ الی ۷ توربین را برای مجتمع گاز پارس جنوبی تعمیر یا تعویض می‌کنیم و سهم ۵۰ میلیون متر مکعبی را حداقل در سه سال گذشته داشته‌ایم و اگر ما کمک نمی‌کردیم ۵۰ میلیون به عدد ناترازی انرژی اضافه می‌شد.

مدیر پروژه توربو کمپرسور نیرپارس اضافه کرد: کل تولید گاز کشورمان چیزی حدود ۶۸۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب است. این در حالیست که کل نیاز کشور را ۹۰۰ میلیون اعلام می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه