English

آمونیاک علاوه بر تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز داخل توانایی صادرات نیز دارد

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: الان واحدهای اوره ما به اندازه کافی خوراک آمونیاک دارند و در این حوزه مشکلی نداریم و مازاد آمونیاک ما می‌تواند صادر شود که ارزآوری خوبی هم می‌تواند برای کشور داشته باشد.

آمونیاک علاوه بر تأمین 100 درصدی نیاز داخل توانایی صادرات نیز دارد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، گاز «آمونیاک» یکی از خروجی‌های پرکاربرد صنایع پتروشیمی است که در صنایع مختلف دارویی، شیمیایی، انرژی، کشاورزی و... کاربرد دارد.

این محصول در کشور ما نیز تولید می‌شود و علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور، پتانسیل بسیار خوبی نیز برای صادرات دارد اما با این وجود صادرات آمونیاک در کشور ما بسیار کمتر از پتانسیلی است که در داخل کشور وجود دارد.

در این رابطه محمد مرعشی، کارشناس حوزه انرژی به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: خوشبختانه تولید آمونیاک در کشور رونق گرفته است و یک واحد مهم به نام «پتروشیمی هنگام» را داریم که 24 آبان ماه تولید آمونیاک آن شروع شده است. البته هنوز قادر به عرضه به بازار نیست چرا که آمونیاک در ابتدا با آب مخلوط است. یعنی در ابتدا حدود 30 درصد آمونیاک و 70 درصد آب است.

وی توضیح داد: اینها را در ابتدا در یک استخر می‌ریزند و فرآوری می‌کنند تا میزان آب کم شود و به آمونیاک بیشتر برسیم. پتروشیمی هنگام واحد دومی هم برای تولید اوره دارد که احتمالاً یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد تا افتتاح شود. اگر این واحد به تولید برسد، این آمونیاک می‌تواند صادر شود.

این کارشناس ادامه داد: اصل استفاده آمونیاک برای تولید کود اوره است. آمونیاک علاوه بر کود اوره در تولید انواع مواد شیمیایی نیز تولید دارد. یک کاربرد بسیار جدید و جالبی که آمونیاک دارد، این است که ژاپن شروع به استفاده از آمونیاک برای تولید سوخت پاک کرده است.

مرعشی ادامه داد: ژاپن توانسته است با استفاده از سوخت مبتنی بر آمونیاک، سوخت مورد نیاز یک کشتی را تامین بکند. ما هنوز خیلی از این مرحله دور هستیم اما اگر بر روی آن کار شود، می‌توانیم با توجه به مشکلاتی که در تامین سوخت کشور داریم، به این مهم دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه آمونیاک علاوه بر مصرف داخلی توانایی صادرات هم دارد و بازارش هم خوب است، گفت: الان واحدهای اوره ما به اندازه کافی خوراک آمونیاک دارند و در این حوزه مشکلی نداریم و مازاد آمونیاک ما می‌تواند صادر شود که ارزآوری خوبی هم می‌تواند برای کشور داشته باشد. البته برای صادرات ابتدا باید نیاز داخل تامین شود و اگر نیاز داخل تامین نشده باشد، اجازه صادرات به واحدها داده نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه