English

تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان با امضای ۵ سند تفاهم

مقامات افغانستان و ایران پنجشنبه شب در نشستی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، معاون اقتصادی نخست وزیر افغانستان و سرپرست وزارت صنعت و تجارت، پنج سند همکاری اقتصادی امضا کردند. تجارت بین دو کشور به 10 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان با امضای 5 سند تفاهم

به گزارش خبرگزاری موج، عصر روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه دیدار محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ، ملا عبدالغنی برادر آخوند معاون اقتصادی نخست وزیر افغانستان و نورالدین عزیزی صورت گرفت.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت در کنار تعدادی از تجار افغانستانی و فعالان اقتصادی ایرانی. دو کشور پنج سند همکاری اقتصادی را مبادله و امضا کردند.

کاظمی قمی در افتتاحیه این نشست گفت: در این هفته میزبان یک هیات عالی رتبه اقتصادی از کشور برادر و دوست افغانستان بودیم که بیشتر بحث هایی که در این پنج روز انجام شد عمدتا در زمینه همکاری های اقتصادی بود و امروز پس از بیست سال مقاومت، این کشور به دست مردم افغانستان آزاد شده است، اما مشکلات به جا مانده در عرصه های مختلف برای مردم این کشور به وجود آمده است».

وی در ادامه افزود: به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان با توجه به اینکه افغانستان بیشترین تاثیر را بر محیط زیست ایران دارد، طبیعی است که همکاری های اقتصادی به ثبات و امنیت و کاهش مشکلات افغانستان کمک کند و سیاست ایران همواره کمک به مردم این کشور بوده است. مردم افغانستان."

نماینده رئیس جمهور تصریح کرد: در مذاکرات به نتایج خوبی رسیده ایم و در چند روز آینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را برگزار می کنیم و امشب اسنادی در خصوص موضوعات اولویت دار امضا می شود و آرزو می کنیم که منطقه ما به نتیجه برسد. هر چه زودتر از دست متجاوزان و مقاومت رها شوید.»

در حاشیه مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی ایران و افغانستان، از ملا عبدالغنی برادر آخوند درباره موضع دولت افغانستان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سوال شد. وی پاسخ داد: امارت اسلامی افغانستان قبلاً موضع خود را اعلام کرده است، او رسماً در مورد جنایاتی که در غزه رخ می دهد، گفته است: ما از مظلومان در سراسر جهان حمایت می کنیم و نه تنها مردم غزه را محکوم می کنیم، بلکه هر جایی که بی گناه هستند را محکوم می کنیم. مردم مظلوم هستند."

وی در مورد تمایل آمریکا برای مداخله در امور داخلی افغانستان گفت: آمریکا نمی تواند در امور افغانستان دخالت کند و فقط می تواند در بخش اقتصادی مداخله کند و موضع ما در این زمینه این است که آمریکایی ها به دنبال ایجاد موانع برای توسعه اقتصادی افغانستان هستند. همچنین گاهی در امور سیاسی افغانستان مداخله می کنند.»

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان نیز از میزبانی ایران از هیئت افغانستانی ابراز قدردانی کرد و در مورد فراتر از انتظارات آنان اظهار نظر کرد. وی گفت: از آقای کاظمی قمی و وزیر جهاد کشاورزی برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکر می کنیم، آقای کاظمی قمی شبانه روز تلاش می کند تا دو کشور ایران و افغانستان را به هم نزدیک کند، اشغالگران کشورهایی از این کشور رفتند اما افغانستان 4 دهه رنج و ظلم و ستم را متحمل شد.» وی همچنین عنوان کرد که هدف آنها افزایش تجارت ایران و افغانستان به 10 میلیارد دلار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه