English

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی:

طلب گندم کاران را تا دو هفته دیگر تسویه می‌کنیم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با پیگیری‌های انجام شده مطالبات گندمکاران طی یک یا دو هفته آینده پرداخت می شود.

طلب گندم کاران را تا دو هفته دیگر تسویه می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، سهراب سهرابی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش های شرکت بازرگانی دولتی میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن گذشت، گفت: برآوردهای اولیه ۱۳.۵میلیون تن گندم تولید شده است که البته عدد نهایی را مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی در پایان برداشت اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۶۸، دولت خرید تضمینی گندم را آغاز کرده و ۳۴ سال از خرید تضمینی می گذرد که فقط در هشت سال از این ۳۴ سال خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن بوده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تامین، توزیع و مصرف متعادل کودهای شیمیایی در کشور گفت: گیاه گندم علی رغم نیاز به کودهای ازته و اوره نیاز به کود پتاسه و فسفاته دارد که با همراهی وزارت جهاد و کوشش کشاورزان توانستیم مصرف کود را به شرایط تعادل برسانیم ولی هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

سهرابی افزود: موضوع دیگر در سال جاری افزایش بذور اصلاح شده لیبل دار بود. همچنین تنوع بخشی در ارقام بذور با کمک موسسه تحقیقات اصلاح بذر و موسسه تحقیقات دیم نیز اتفاق افتاد. از طرفی توسعه کشت‌های مکانیزه و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نیز داشتیم. همچنین سطوح مبارزه با آفات افزایش یافت و طرح جدید جهش تولید دیم زارها نیز در دستور کار قرار گرفت و برای سال سوم اجرا شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کنار افزایش تولید در واحد سطح به موضوع کیفیت هم توجه می‌کنیم و تلاش هایی در این زمینه شده است. همچنین با اقدامات انجام شده توانستیم میزان پروتئین گندم را افزایش دهیم و به ۱۲.۵۵ برسانیم در حالیکه در گذشته این عدد کمتر از ۱۲ بود. شاخص دیگر گلوتن مرطوب است که آن هم افزایش یافته و از ۲۵ درصد به ۲۸.۶۴ درصد رسیده است.

وی در پاسخ به اینکه مطالبات گندمکاران قرار است چه زمانی پرداخت شود، گفت: از ابتدای خرید تضمینی تاکنون ارزش گندم های خریداری شده ۱۵۵ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی تاکنون پرداخت نشده است ولی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد تلاش‌های خود را در این زمینه انجام می دهند. 

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، اضافه کرد: ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور در مصاحبه‌ای که پخش شد اعلام کردند که تا پایان شهریور پرداخت می شود. ما پیگیری کردیم و اعلام کردند که طی یک یا دو هفته آینده مطالبات پرداخت خواهد شد.

مجری طرح گندم با بیان اینکه در سال جاری تدارک کودهای شیمیایی در سرلوحه برنامه است و حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته برنامه افرایش داریم، گفت: تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره، ۵۵۰ هزار تن کودهای فسفاته و بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن کودهای پتاسه برنامه‌ریزی شده است. همچنین ۴۰۰ هزار تن بذر اصلاح شده گندم در طبقات مختلف را پیش بینی کردیم. 

در ادامه سعدالله منصوری، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۹ هزار تن کلزا توسط بخش دولتی خریداری شده است، گفت: براساس قیمت هر کیلو ۳۰هزار تومان، ۳.۴ همت بهای دانه‌های تولید شده است که از این میزان ۲.۳ همت یعنی ۷۳ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است و حدودا یک همت مابقی مطالبات باقی مانده است که به زودی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: کل تولیدات کلزا ۱۴۰هزار تن بوده که مابقی توسط بخش خصوصی خریداری شده است. 

مجری طرح دانه های روغنی افزود: یکی از پیچیده ترین و سنگین ترین موضوعات سبد امنیت غذایی در کشور تولید روغن است. تجربه کشور ما در تولید روغن به یکی دو دهه اخیر برمی‌گردد. کشورهای پیشرو حدود یک قرن در این زمینه پیشینه دارند و ما باید با توجه به اقلیم و منابع راهکارهای مناسب با کشور خودمان را ارائه دهیم و از همان مسیرها با رشد آهسته و پیوسته بتوانیم نیمی از روغن مورد نیاز را در کشور تامین کنیم.

منصوری عنوان کرد: تولید دانه‌های روغنی در کشور مبتنی بر کلزا، سویا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ است. از این گیاهان کلزا، سویا و آفتابگردان گیاهانی هستند که خاستگاه اصلی آنها خارج از کشور است اما خاستگاه کنجد و گلرنگ در ایران است و به همین دلیل مواد ژنتیکی قابل اتکا داریم که می‌توانیم از آنها برای توسعه این دو گیاه استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: کلیه دانه های روغنی در کشور ۱۰ درصدنیاز مردم را تامین می کند و مابقی را از محل واردات تامین می کنیم. منصوری در پایان گفت: هدف گذاری  این است که تولید کلزا را به ۲۰۰ هزار هکتار برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه