English

در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

در ۵ سال گذشته کمتر از ۳۰ هزار پنل خورشیدی به عشایر داده شد/اختصاص یارانه برای ساخت سیاه چادر عشایر

رئیس سازمان امور عشایر گفت:دستور ساخت و توزیع 220 هزار پنل خورشیدی را از دولت برای عشایر گرفتیم.

در 5 سال گذشته کمتر از 30 هزار پنل خورشیدی به عشایر داده شد/اختصاص یارانه برای ساخت سیاه چادر عشایر
سرپرست سازمان امور عشایر ایران در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در مناطق عشایری تعدادی از عشایر به برق دسترسی ندارند، گفت: دولت وظیفه دارد تا برق مورد نیاز این قشر را تأمین کند، برخی از عشایر از یک قطب برق استفاده می‌کنند و بخشی از آنها از هر دوقطب از برق محروم هستند.
سیاوش احمدی میر قائد عنوان کرد: منابع محدود است و کارخانجات داخلی که دستگاه‌های پنل خورشیدی عشایر را می‌سازند محدود هستند بنابراین سازمان عشایر و وزارت نیرو به توافق رسیدند که یک چارچوب عادلانه‌تری برای توزیع لحاظ کند و اولویت اول با عشایری است که در هر دو قطب فاقد برق هستند، یعنی هم درییلاق و هم در قشلاق به شکبه برق رسانی دسترسی ندارند.
وی با بیان اینکه اولویت دوم افرادی هستند که در یک قطب برق ندارند، اظهار داشت: تا کنون تعداد پنلی که توزیع شده است کمتر از 30 هزار پنل در این چهار پنج سال گذشته بوده است که وزارت نیرو پیگیری کرده تا منابع مالی آن را تأمین کند و توزیع آن هم با سازمان امور عشایر خواهد بود. رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: به‌همین خاطر به عنوان یک مطالبه جدی عشایر از دولت پیگیری کردیم و دستور ساخت و توزیع 220 هزار پنل خورشیدی را برای سایر عشایر گرفتیم که ما بر اساس برآوردهای که کردیم بیش از 250 هزار عشایر نیاز دارند چون بخشی از آنها درمناطق ییلاقی هم فاقد برق هستند.
قائدی ضمن امیدواری که مصوبات دولت در خصوص عشایر پیگیری شود، تصریح کرد: امیدواریم مصوبه دولت در خصوص عشایر پیگیری شود و به سمت اجرایی شدن برود زیرا تأمین برق نیاز اساسی عشایر هم در بحث روشنایی و هم بحث نگهداری محصولات تولیدی و هم استفاده از تلفن همراه، تلویزیون، رادیو و... بسیاری از مواردی که برق نیاز است، ضروری به‌نظر می‌رسد.
وی در خصوص رشد مناطق گردشگری عشایر اظهار داشت: مناطق عشایری یکی از پتانسیل‌های واقعی گردشگری کشور هستند به‌خاطر جاذبه‌هایی که دارند. حتی نوع البسه این قشر نوع زندگی، کوچ و نحوه اجرای آداب و رسوم آنها همه از اِلمان‌هایی هستند که گردشگر را به سوی این مناطق جذب می‌کند.
قائدی در ادامه بیان داشت: مناطق گردشگری که عشایر در آنها حضور دارند به نوعی گردشگری پاک محسوب می‌شود و با توجه به وضعیت فرهنگی کشور ما یکی از جاهایی است که میشود با سرمایه‌گذاری‌های لازم گردشگران خارجی را جذب کرد.
رئیس سازمان امور عشایر در خصوص طرح جامع گردشگر محور گفت: کوچ عشایر شاید جذاب‌ترین اتفاقی است که گردشگر در آن حضور پیدا کند. این موضوع سال‌هاست که مورد توجه ما و وزارت میراث فرهنگی قرار دارد. در برنامه چهارم توسعه بند «ی» ماده 114 همین موضوع لحاظ شده بود اما وزارت میراث فرهنگی آنطور که باید تلاش نکرد. اما ما در دهه90 از شورای عالی عشایر پیگیری کردیم و کارگروه توسعه صنایع دستی و گردشگری عشایر را از شورای عالی عشایر گرفتیم. وی با اشاره به اینکه رشد کانون‌های گردشگری درمناطق عشایری مثبت است، خاطر نشان کرد: رشد مناطق گردشگری عشایر باید در اولویت قرار گیرد تا گردشگران بسیاری جذب این مناطق شوند.
به گفته وی، سال 95 دولت مصوبه‌ای را تعیین کرد که در آن 30 وظیفه برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه عشایری در نظر گرفته شد. قائدی در خصوص راه‌اندازی سیاه‌چادرهای عشایر نیز بیان کرد: شاید یک زمانی به این نقطه برسیم که یارانه به چادر عشایر تعلق بگیرد. یکی از دلایلی که سیاه چادرهای عشایر کمتر برپا می‌شوند هزینه بالای آنهاست زیرا این سیاه چادرها از موی بز تهیه می‌شود که به دلیل گرانی آنها تعداد تولیدکنندگان این چادرها کاهش پیدا کرده است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه