English

وزیر اقتصاد و دارایی:

نباید از سکوهای اقتصاد دیجیتال ترسید

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: وظیفه ما رسمیت بخشیدن و بزرگ کردن کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال است و نباید از بزرگ شدن این شرکت ها ترسید.

نباید از سکوهای اقتصاد دیجیتال ترسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با فعالان کسب و کارهای تجارت الکترونیک گفت: نمایندگان فعلی کسب و کارهای دیجیتال، فعالانی هستند که در دوره چرخش اقتصاد ایران فعالیت می‌کنند. فعالیت برای شما سخت تر است و این هزینه پیشگامی این کسب و کارها است. وقتی به شکل کاملتری وارد چرخش رو به جلو در حوزه اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان شویم، شاهد نتیجه تلاش‌های شما خواهد بود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه از سکوهای اقتصاد دیجیتال انتظار داریم تا با خودتنظیم‌گری جلوی قیمت‌سازی‌ها در پلتفرم خود را بگیرند، گفت: وظیفه ما رسمیت بخشیدن و بزرگ کردن کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال است و نباید از بزرگ شدن این شرکت ها ترسید.

وی افزود: به سبب پیشگامی کسب و کارهای کونی جایگاه بالاتری خواهند داشت. کسب و کارهای کنونی به ویژه آنهایی که در زمینه خلق ارزش فعالیت دارند باید با روحیه و انرژی بالاتری به کار خود ادامه دهند. برخی از کسب و کارها ماهیت کسب و کارهای سنتی را تغییر می‌دهند. برخی از کسب و کارها عملکرد مثبت در اقتصاد دارند و در نتیجه این بخش هر چقدر بزرگتر شود به بزرگتر شدن کیک اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: برخی از اظهار نظرات غیرتخصصی که در حوزه مالکیت سکو ها مطرح شده بود از نظر قانون اساسی و شرع درست نیست. دولت و سایر ارگان ها هیچ گونه صحبتی نیز در این خصوص نکردند. البته همه کسب و کارهای دیجیتالی موظف هستند و به ارزش‌ها و قوانین جامعه تمکین کنند.

خاندوزی گفت: واقعیت این است که در وزارت اقتصاد و عمده تیم اقتصادی دولت معتقد هستیم که وظیفه رسمیت بخشیدن و بزرگ کردن کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کمک کنیم. نباید از بزرگ شدن این شرکت ها ترسید. نکته دیگر کمک کردن به تنوع در زنجیره ارزش است. این مسیر، مسیر کمک به کوچک شدن بخش غیر رسمی و گسترش فناورپایه بودن کسب و کارها است. قطعا این کار با سختی مواجه است چرا که تنها یک تغییر در اقتصاد خرد نیست بلکه تغییر در کل نظام نفع بری کشور است.

حاکمیت این مدل از کسب و کار را پذیرفته است اما باید تغییرات را تسریع کنیم. با رسمیت شناختن تغییرات اقتصاد دیجیتال باید به سمت تنظیم‌گری برویم.

 

ضرورت خودتنظیم‌گری سکوهای اقتصاد در برابر قیمت‌سازی

وی با بیان اینکه بسیاری از سکوهایی که وجود دارند در موضوع اینکه قیمت‌سازی در سکو ها رخ می‌دهد باید خودشان تدبیری داشته باشند، گفت: نتیجه این موضوع این است که ما ناچار هستیم تا قیمت‌گذاری انجام دهیم و نظارت کنیم. نوسانات در قیمت‌ها وجود دارد و باید آنها را به رسمیت شناخت اما به طور واقعی. باید سکو ها کمک کنند تا شاهد قیمت‌های واقعی در این حوزه باشیم. این ملاحظه‌ای است که از دوستان انتظار می‌رود کمک کنند. چه در حوزه املاک و چه در حوزه های دیگر نظیر بلیط هواپیما.

وزیر اقتصاد با اشاره به حوزه رمز ارزها گفت: در حوزه رمز ارزها آیین‌نامه‌ای تهیه شد اما با ملاحظات مختلف دستگاه ها این آیین‌نامه مشمول مرور زمان شد. ما محور رسمیت بخشیدن به حوزه رمز ارزها و دارایی‌های دیجیتال تلاش می‌کنیم و دوست داشتیم تا این اتفاق در سال اول دولت رخ دهد. اصرار داریم تا در زمان حسابرسی شرکت‌ها دارایی‌های نامشهود مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: از مجموع محورهایی که در این نشست برگزار شد لازم است تا در حوزه مالیات یک نشست تخصصی برگزار شود. در زمینه تنظیم بازار هم می‌توانیم به طور شفاف از کسب و کارهای دیجیتال استفاده کرد. باید شرایط را به نحوی فراهم کنیم که فعالان اقتصادی خود به سمت شفافیت بیشتر بروند.

خاندوزی تاکید کرد: حوزه املاک و مستغلات حوزه ای است که تنها نباید از طریق تسهیلات بانکی تامین مالی شود و باید بتوانیم از مسیرهایی مانند سلف متری تامین مالی انجام دهیم. در خصوص موضوعی که تحت عنوان پولشویی مطرح شد، از رئیس مرکز اطلاعات مالی درخواست خواهیم کرد تا یک نشست تخصصی را برگزار کند. بحث اینکه رگولاتور خود یک ذی‌نفع است، موضوع گسترده‌ای است. اساسا تاکنون به تفکیک نقش‌ها توجه نکردیم. سوال این است که چگونه باید این مسئله را حل کنیم. در این رابطه باید موارد مختلفی را بررسی کنیم و با دستگاه‌های مختلف صحبت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه