English

معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به خبرگزاری موج:

ایران از الگوی دنیا برای مقابله با تغییر کاربری زمین تبعیت کند / مخالف تغییر الگوی کشت هستیم

علیرضا مهاجر گفت: در دنیا برای مقابله با تغییر اراضی کشاورزی برج های صد طبقه ساخته اند اما در ایران این اتفاق نیفتاده و از طرف دیگر تغییر کاربری کشاورزی تنها مربوط به وزارت جهادکشاورزی نیست و در شرایط کنونی به شدت مخالف تغییر کاربری زمین هستیم.

ایران از الگوی دنیا برای مقابله با تغییر کاربری زمین تبعیت کند / مخالف تغییر الگوی کشت هستیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه کشور ایران در کمربند خشکی قرار دارد، گفت: در حال حاضر جمعیت ایران به ۸۵ میلیون نفر رسیده و میزبان ده میلیون مهاجر است، به همین دلیل برای جمعیتی ۹۵ میلیون نفر مواد غذایی باید تامین کنیم و با توجه به اینکه ۱۸ میلیون هکتار زمین دیم داریم که حدودا ۹.۵ میلیون هکتار آن زیر کشت هستند تا برای شیلات استفاده می شود به همین دلیل باید در یک ساختار مناسب آموزش کشاورزی و... ارائه شود.

علیرضا مهاجر با بیان اینکه معیشت کشاورزان دیمکاری از تمکن مالی کمی برخوردار هستند و باید حمایت شوند، افزود: طرح مشترکی با تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شده است و هم اکنون در استان های مختلفی که بارندگی آنها در ارزی کمتر از ۲۵۰ میلیمتر است انجام می شود.

او با تاکید بر اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد برای ادوات کشاورزی به کشاورزان اعطا شد، گفت: در چند وقت اخیر برنامه های ما در راستای جلوگیری از فرسایش خاک بوده است.

مهاجر با بیان اینکه در دنیا ۶۰ درصد از کود استفاده می کنند اما در ایران ۴۰ درصد استفاده می شود، اظهار کرد: سیاست ما در تولید کشاورزی تولید محصولات کشاورزی با حداقل استفاده از سموم و کود است.

مهاجر در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شمال کشور گفت: در حال حاضر اراضی درجه یک ایران در شمال کشور یعنی گیلان، مازندران، گلستان و آذربایجان غربی است و از آنجایی که مردم در مناطق با کیفیت می خواهند زندگی کنند به سمت استفاده از زمین های کشاورزی اطراف شهرها سوق پیدا کرده اند در دنیا برای مقابله با تغییر اراضی کشاورزی برج های صد طبقه ساخته اند اما در ایران این اتفاق نیفتاده و از طرف دیگر تغییر کاربری کشاورزی تنها مربوط به وزارت جهادکشاورزی نیست و در شرایط کنونی به شدت مخالف تغییر کاربری زمین هستیم.

 

جزئیات پروژه جهش دیمزارها

 

عضو کمیته جهش دیمزارها با اشاره به اینکه این طرح از سه سال پیش شروع شده است، گفت: طبق این طرح باید ۶ میلیون هکتار از اراضی دیم برای بهبود امنیت غذایی زیر کشت می رفت، گفت: در اجرای این طرح ستاد اجرایی فرمان امام در کنار وزارت جهادکشاورزی فعالیت دارد که در زمینه تامین هزینه ها و... همکاری خواهند داشت.

سیدهاشمی با بیان اینکه اجرای توسعه دیمزارها برای ۴۰۰ هزار کشاورز اشتغالزایی ایجاد می کند، افزود:  در شرایط کنونی بانک ملی قرار شده تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این پروژه را تامین کند.

او افزود: این طرح هم اکنون در ۲۱ استان اجرا شده و تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های دیم برای اجرای این طرح استفاده شده و ۳۸۰ هزار هکتار کشاورز مشارکت داشته اند و پیش بینی شده به ازای هر هکتار یک میلیون تن محصول برداشت شود. در سال پیش رو دو استان دیگر زیر پوشش اجرای این طرح خواهند رفت و مابقی استان ها به دلیل اینکه زمین دیم ندارند مشمول این طرح نیستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه