English

تهران در شاخص های زندگی آخر شد

تهران دیگر جای زندگی نیست. شاخص های اعلام شده توسط مراجع بین المللی نشان می دهد در بین ۱۸۱ شهر سنجش شده جهان با این شاخص ها، تهران رتبه ای بهتر از ۱۷۷ پیدا نکرده. به بیان دیگر تنها ۴ شهر دیگر در لیست شهرهای مهم جهان، شرایطی بدتر از تهران دارند.

تهران در شاخص های زندگی آخر شد

به گزارش خبرگزاری موج، نشریه اقتصادی فوربس در تازه ترین مقاله ای که منتشر کرده، به سنجش کیفیت زندگی در ۱۸۸ شهر مطرح جهان پرداخته و با اعلام اینکه لیست شهرهای هوشمند جهان با سنجه هایی متشکل از ۱۰ شاخص اصلی مورد بررسی قرار گرفته، مولفه های مختلف شهرنشینی در این شهرها را مطالعه کرده است. این مقاله که از مطالعات دانشگاه ناوارا در اسپانیا ناشی می شود، ۷۷ زیرشاخه که ۱۰ شاخص مربوط به کیفیت زندگی شهری را پوشش می‌دهند و در حوزه های سرمایه انسانی، یکپارچگی اجتماعی، اقتصاد شهری و خانوار، مدیریت دولتی، حاکمیت، محیط‌زیست، حمل و نقل، برنامه‌ریزی شهری، توسعه بین‌المللی، تکنولوژی به رتبه بندی شهرهای مورد مطالعه پرداخته است.   جدول رتبه های تهران در شاخص های ۱۰گانه

شاخص رتبه تهران شهربرتر کشور
یکپارچگی اجتماعی ۱۸۱ هلسینکی فنلاند
تکنولوژی ۱۷۸ توکیو ژاپن
برنامه‌ریزی شهری ۱۶۲ کپنهاک دانمارک
محیط زیست ۱۵۵ زوریخ سوئیس
اقتصاد ۱۵۴ نیویورک آمریکا
توسعه بین‌المللی ۱۵۴ پاریس فرانسه
سرمایه انسانی ۱۴۹ لندن انگلیس
حمل و نقل ۱۳۹ سئول کره جنوبی
حاکمیت ۱۳۴ اتاوا کانادا
مدیریت دولتی ۶۳ واشنگتن آمریکا
میانگین ۱۷۷ نیوریورک آمریکا

  همانطور که در جدول بالا دیده می شود بدترین رتبه ای که تهران در قرار گرفته مربوط به رتبه شاخص یکپارچگی اجتماعی است. شاخص یکپارچگی اجتماعی، اندازه‌گیرنده میزان نابرابری، نرخ بیکاری، قیمت‌های مسکن و نسبت زنان شاغل به کل افراد شاغل در جامعه است. این شاخص نشان دهنده حوزه‌ای است که شهرهای جهان در کل نیازمند تقویت بیشتر آن هستند و تحلیلگران از آن به‌عنوان نقطه آسیب شهرهای جهان نام برده‌اند. بر این اساس، بدترین شهرها در این فهرست لاگوس (از کشور نیجریه) و کراچی‌(از کشور پاکستان) است. این دو شهر تقریبا در همه شاخص‌ها عملکرد ضعیفی را از خود نشان داده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه