English

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با موج مطرح کرد؛

استراتژی ایران برای جلوگیری از فشار ادامه تحریم های نفتی

پرویز محمد نژاد قاضی گفت: ما در حوزه صادرات نفت این چند سال توفیق زیادی نداشته و نتوانستیم عددهای قابل‌ملاحظه‌ در صادرات نفت داشته باشیم تا به این وسیله نیازهای کشور برآورده کنیم.

استراتژی ایران برای جلوگیری از فشار ادامه تحریم های نفتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ، به تازگی گزارش های وزارتخانه روسیه منتشر شده که نشان می دهد مبادلات حوزه نفت و گاز این کشور با ایران افزایش یافته است و این مسیری برای دورزدن تحریم های نفتی است و حالا ایران هم می تواند به شکلی از محدودیت های نفتی عبور کند که بر مبنای آن کشورهای دوست محصولات خام نفتی ایران را در کشور خود فرآوری کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره سیاست های دولت برای افزایش درآمدهای نفتی و ارزی کشور به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: بخشی از درآمد ارزی ما به هر شکلی چه مستقیم و چه غیر مستقیم در نتیجه ارتباط با برخی از کشورهای رقم می خورد. کشورهایی که با آنها ارتباط برقرارمی کنیم، نفت خیز بوده و یا از گاز بهره مندند یا دارای سوخت های عالی هستند، به همین دلیل راه اندازی پالایشگاه های فراسرزمینی کمک می کند همیشه در معادلات روند ثابتی وجود داشته باشد

پرویز محمدنژاد قاضی محله ضمن تاکید بر این مساله که به دلیل تحریم ها معاملات نفتی ما با برخی از کشورها کاهش یافت، ادامه داد: متاسفانه ابزارهای کنترلی دنیا یعنی تحریم بر روی نفت ما همچنان باقی است. ما در حوزه صادرات نفت این چند سال توفیق زیادی نداشته  و نتوانستیم عددهای قابل‌ملاحظه‌ای در صادرات نفت داشته باشیم تا به این وسیله نیازهای کشور برآورده کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه توضیح داد: تاسیس پالایشگاه های فراسرزمینی توسط ایران در سایر کشورها اتفاقی بود که با توجه به شرایط تحریمی باید رخ می داد. زیرا تاثیر قراردادهای دوجانبه بین کشورها برای دور زدن تحریم ها بسیار اثر گذاراست.

محمد نژاد همچنین توضیح داد: با تأسیس پالایشگاه های فراسرزمینی در کشورهایی آمریکای لاتین محصولات خام را به این کشورها منتقل کرده و آنها را تبدیل به بنزین و گازوئیل می‌کنیم که اقدامی بسیار خوب است.

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ما در ادوار گذشته هم به دنبال فعال کردن پالایشگاه‌های فراسرزمینی بودیم، اضافه کرد: این اتفاق در دولت فعلی رخ داد و به دنبال این هستیم که در سایر کشورهایی که این وجوه مشترک را با ما دارند، برای تاسیس پالایشگاه ها اقدام کنیم. زیرا در حوزه تجارت و معاملات بین دولت ها این مسئله مرسوم است. 

این نماینده مجلس یازدهم درباره تاثیر گذاری ورود به طرح تولید فرآورده ها بر دور زدن تحریم ها هم گفت: در زمان تحریم این قراردادها می‌تواند به عنوان یک ابزار بسیار وب برای دور زدن تحریم محسوب شود.

به گفته این مقام مسئول، با تجهیز و ورود به طرح پالایشگاه های فراسرزمینی محصولات ما در داخل همان کشورها  یا سایر کشورهایی که می توانند آن کشور با آنها صادرات داشته باشد، به صورت کاملاً غیر مستقیم به فروش رسانده می شود و درآمد ارزی که ما همیشه دنبال آن بودیم تحقق پیدا می کند. خوشبختانه این توفیق حاصل شد و برای اولین بار این اتفاق بین ایران و ونزوئلا رخ داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: تاسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی در معادلات جهانی امری تعریف شده است. به این صورت که یا ما در سایر کشورها سرمایه گذاری کنیم یا کشورهای دیگری در داخل کشور ما اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

محمد نژاد توضیح داد: اگر بتوانیم از امکانات کشورهای صاحب علم و فناوری امکانات دعوت کنیم که در میادین نفتی و گازی ما سرمایه‌گذاری کنند اقدام موثر دیگری است. متاسفانه این سرمایه گذاری خارجی تاکنون رخ نداده است. این موضوع اثبات شده و تعریف علمی و عملیاتی دارد. زیرا اگر قرار باشد در کشوری دیگر سرمایه گذاری صورت بگیرد آن سرمایه‌گذاری مشمول تحریم نخواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه