English

رئیس سابق کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرگزاری موج:

حباب سکه در ایران به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است / تغییرات قیمت انس تحت تاثیر تغییرات در نقشه اروپا

محمد کشتی آرا گفت: هفته گذشته پیش بینی شده بود قیمت انس به کانال 1500 دلار وارد شود اما ضمیمه شدن برخی استان های اوکراین به روسیه بار دیگر جهان را در معرض جنگ سرد قرار داده و همین موضوع شده در چند روز گذشته شاهد رشد قیمت انس جهانی باشیم.

حباب سکه در ایران به یک میلیون و 800 هزار تومان رسیده است / تغییرات قیمت انس تحت تاثیر تغییرات در نقشه اروپا

رئیس سابق کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به اینکه تغییرات انس جهانی در چند سال اخیر تابعی از سه عامل قیمت نفت، ارزش دلار و نوسانات ارزش سهام در بازارهای جهانی بوده است، گفت: اخیراً دو عامل جدید به تغییرات انس اضافه شده است؛ نخست اینکه رمز ارزها در بازار طلا تاثیر گذار هستند، زیرا در شاخص های اقتصادی خودنمایی می کنند، دوم اینکه تغییر جغرافیایی جهانی هم در بازار طلا تاثیر گذار شده اند، به طوری که اتفاقاتی که در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه اتفاق افتاد در بازار طلا تاثیر گذار شد.

محمد کشتی آرا با بیان اینکه 4 استان به روسیه اضافه شده و 4 استان از اکراین کم شده، به همین دلیل تغییراتی در نقشه اروپا به وجود آمده است، افزود: قبلا پیش بینی ها حاکی از این بود که قیمت انس در  2022 به بالای 2 هزار دلار برسد اما به دلیل تغییرات ژئوپلیتیکی قیمت انس بار دیگر کاهش و در کانال 1600 دلار در نوسان است.

او با تاکید بر اینکه کاهش قیمت یورو باعث افزایش ارزش دلار شده است، تصریح کرد: رشد ارزش دلار روی کاهش قیمت طلا تاثیر می گذارد، از طرف دیگر رکود اقتصادی در اروپا منجر به کاهش تقاضا برای طلا شده است، در واقع بعد از بیست سال قیمت پوند کاهش زیادی پیدا کرده و این مسائل نشان می دهد که رکود اقتصادی در حال عمیق شدن است.

کشتی آرا با بیان اینکه جنگ اقتصادی چین و آمریکا باعث شده بود قیمت دلار افت پیدا کند و حالا معکوس شده است، تصریح کرد: هفته گذشته پیش بینی شده بود قیمت انس به کانال 1500 دلار وارد شود اما ضمیمه شدن برخی استان های اوکراین به روسیه بار دیگر جهان را در معرض جنگ سرد قرار داده و همین موضوع شده در چند روز گذشته شاهد رشد قیمت انس جهانی باشیم.

او با اشاره به اینکه در آستانه ای فصل سرد در اروپا هستیم، گفت: با توجه به اینکه احتمالا افزایش تقاضا برای نفت و مشتقات نفتی  خواهیم داشت همین مساله می تواند روی ارزش دلار اثر بگذارد، در واقع اگر عرضه نفت به اروپا کاهش یابد قیمت دلار افت می کند و همین مساله منجر به رشد قیمت انس طلا می شود و در مقطع کنونی به نظر می رسد که روسیه قرار است که گاز اروپا را تامین کند، از این رو با بحران انرژی مواجه نمی شویم.

کشتی آرا با تاکید بر اینکه پیش بینی ها حکایت از این دارد که توافقاتی بین روسیه و اروپا اتفاق افتاده است، گفت: در حال حاضر قیمت سوخت در بسیاری از کشورها بالاست و به نظر می رسد که سوخت اروپا تامین خواهد شد و شاهد نوساناتی در قیمت طلا در نتیجه بحران سوخت نخواهیم بود.

بازار طلای ایران تحت تاثیر قیمت ارز است

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار طلای ایران تحت تاثیر قیمت ارز است، گفت: در حالی که قیمت انس طلا به 2 هزار دلار رسیده بود قیمت طلا در ایران به اندازه الان بالا نبود و این مساله نشان می دهد که قیمت طلا در ایران تحت تاثیر دلار باشد.

او با اشاره به اینکه بحث های مربوط به مذاکرات و توافقات برجام که در روزهای اخیر در هاله ای از ابهام فرو رفته است روی قیمت ارز تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می کند تقاضا برای خرید سکه و طلا به وجود می آید و این مساله منجر به حبابی شدن قیمت ها می شود برای نمونه قیمت ارز روز گذشته به 33 هزار تومان رفت و حباب سکه به یک میلیون و 80 هزار تومان رسید که 300 هزار تومان از این حباب روز گذشته ایجاد شد.

کارشناس رسمی دادگستری در طلا و جواهرات با تاکید بر اینکه بانک مرکزی بر قیمت ارز کنترل دارد، اما هیجانات در معاملات منجر به افزایش حباب در بازار طلا هم می شود، گفت: خبر مثبتی که روزی آزادسازی دارایی های ایران منتشر شده و این مساله از نظر روانی روی بازار ارز تاثیر گذاشته و کمی هم افت داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه