English

خبرگزاری موج گزارش داد؛

دلایل افزایش فشار تحریم ها بر اقتصاد تک محصولی / مغفول ماندن منابع داخلی تحت تأثیر ممنوعیت های غیر کارشناسی

در حالی که قرار بوده در یک دهه گذشته از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و بخش معدن و صنایع معدنی را جایگزین کنیم در چند سال گذشته ممنوعیتی های برای واردات ماشین آلات و تجهیزات معدنی وضع شده که تولید داخلی هم ندارند.

دلایل افزایش فشار تحریم ها بر اقتصاد  تک محصولی / مغفول ماندن منابع داخلی تحت تأثیر ممنوعیت های غیر کارشناسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در یک دهه گذشته که ایران زیر فشار تحریم ها بوده همواره موضوع خروج از اقتصاد تک محصولی یا اقتصاد نفتی مورد تاکید مقام های دولتی و مجلسی ها بوده، اما پس از یک دهه هنوز بیشترین فشار تحریم ها روی صادرات نفت است و این مسأله نشان می دهد که ایران هنوز نتوانسته روی سایر بخش های اقتصادی همچون ذخایر معدنی، صنایع معدنی و...سرمایه گذاری مناسبی داشته باشد و این موضوع تحت تاثیر سیاست گذاری های غلطی هست که در سال های تحریم همسو با محدودیت واردات ماشین آلات و تجهیزات معدنی و....انجام شده است.

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در خصوص لزوم نوسازی ماشین آلات معدنی فرسوده در راستای توسعه این بخش اقتصادی گفت: در بودجه ی 1401 مجوز برای واردت ماشین آلات معدنی صادر و تصویب و حتی در این راستا برای دولت منابعی نیز پیش بینی شد،  در حال حاضر همچنان پیگیر واردات این ماشین آلات هستیم تا با این اقدام  بخشی از عقب افتادگی ها را در این بخش، جبران کنیم.

علی جدی،نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی  افزود: برای نوسازی بخش ماشین آلات معدنی در راستای رونق تولید در این بخش، حمایت هایی از شرکت های تولیدی داخلی نیز باید صورت بگیرد تا بخشی از نیاز هایشان در این زمینه رفع شود، در حال حاضر به دلیل نبود توان کافی در پاسخگویی به نیازهای موجود، لازم است بخشی از این نیاز ها از طریق واردات پاسخ داده شود، یعنی باید برای نوسازی در این بخش به واردات نیز روی آورد.

وی در ادامه اشاره کرد: دولت در حال اقدامات مربوط به نوشتن آیین نامه در زمینه ی واردات ماشین آلات معدنی  است، طی جلسه ای که در آینده ی نزدیک با وزارت صمت داریم، توضیحات و پیگیری های مورد نیاز در این زمینه  انجام می شود؛ تاکید ما بر این است که  دولت پس از گذشت 5 ماه از سال جاری  به سرعت قوانینی که تصویب می شود را اجرا کند، ما نیز به عنوان نهاد نظارتی پیگیری های لازم برای اجرای آن را انجام می دهیم.

نماینده ی مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: به طور کلی اگر بخشی از  نیاز های داخلی(10 الی 15 درصد) در همه ی حوزه ها، حتی کالاهایی که در کشور تولید می شود، از طریق واردات تامین شود، رقابت بین تولید کنندگان داخلی به شکل جدی تری صورت می گیرد؛ در بخش هایی که تولید داخل پاسخگوی نیاز نباشد، باید واردات به مقدار بیشتری انجام شود.

جدی در پایان افزود: در بخش تولید ماشین آلات راه سازی در داخل کشور، بعضی از شرکت های بزرگ  داخلی به دلیل وجود مسائلی در تولید با مشکل مواجه بودند که دولت و مجلس با پیگیری های خود به دنبال احیای و تولید مجدد این شرکت ها هستند.

ایجاد ارزش افزوده از منابع داخلی

همچنین جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه برخی شرکت های داخلی هنوز نتوانسته اند در تولید برخی محصولات بخش معدن موفق باشند، گفت: به طور قطع با وجود حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید بخشی از نیاز کشور به ماشین آلات واردات شود تا از همه ظرفیت های کشور بتوانیم بهرمند شویم.

او با تاکید بر اینکه اقتصاد معدن ظرفیت بالای برای اشتغال و توسعه صنایع پایین دستی دارد، افزود: در مقطع کنونی باید به ظرفیت های داخلی کشور توجه شود و سعی بر ایجاد واحد‌های فرآوری شود تا از این طریق ضمن اشتغال زایی در مسیر ایجاد ارزش افزوده تلاش شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه