English

عضو هیات‌رییسه انجمن شیشه ایران در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

سود مرکب و نوسانات ارزی ضد تولید است / دولت به تولید آسیب می رساند !

مهدی ایمانی گفت: در حال حاضر بسیاری از تولیدکننده ها گرفتار سود مرکب و زیان های ناشی از نوسانات ارزی، خسارت قطعی برق و گاز و ... هستند، در حالی که بنگاه های اقتصادی به ویژه در بخش های پایین دستی معدنی نقش مهمی در اشتغال و حتی ارزآوری برای کشور دارند.

سود مرکب و نوسانات ارزی ضد تولید است / دولت به تولید آسیب می رساند !

عضو هیات‌رییسه انجمن شیشه ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود اینکه تولید محصولاتی مانند چینی در ایران حاشیه سودی ۳۵ درصدی دارد، اما برخی شرکت ها به دلیل هزینه های بالای سربار حاشیه سودی ندارند، افزود: طرح های توسعه ای در بخش هایی که ماشین آلات و تجهیزات خارجی دارد به دلیل گرانی ارز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند، به گونه ای که نه تنها خواب سرمایه به دلیل تعویق در اجرای پروژه به وجود آمده است، برنامه تکمیل چرخه تولید هم همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

مهدی ایمانی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر که تحریم ها بر ایران تحمیل شده تجار برخی کشورها همچون چینی ها از شرکت های ایرانی سواستفاده کرده اند، تصریح کرد: وقتی شرکت های ایرانی تحت فشار تحریم ها نمی توانند مواد اولیه را از هر کشور وارد کنند مجبور می شوند با هر شرایطی معامله کنند، در سال های اخیر پیش آمده که شرکت چینی به جای ارسال ورق آلومینیوم، گالوانیزه ارسال کرده در حالی که قبلا مبلغ قرارداد را به طور کامل دریافت کرده بودند.

تاثیر نوسانات ارزی روی صنایع وابسته به مواد اولیه معدنی

عضو هیات‌رییسه انجمن شیشه ایران با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع وابسته به مواد اولیه معدنی هیچگونه معدنی در اختیار ندارند، گفت: در شرایط کنونی اگر شرکت های تولیدکننده ای چینی در کشور معدن کائولن در اختیار داشته باشند، یا شرکت های تولیدکننده ای شیشه معدن سیلیس در اختیار داشته باشند، به طور قطع چالش کمتری برای تولید خواهند داشت و می توانند محصولات خود را با نوسان قیمت کمتری به بازار عرضه کنند، زیرا در سال های اخیر با نوسانات ارزی بسیاری از محصولات کشور با وجود اینکه از منابع داخلی استفاده کرده اند، اما تحت تاثیر قیمت ارز و بازار جهانی بودند به همین دلیل به مردم هم تورم جدید در این بخش تحمیل شده است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از تولیدکننده ها گرفتار سود مرکب و زیان های ناشی از نوسانات ارزی، خسارت قطعی برق و گاز و ... هستند، اظهار کرد: در حالی که بنگاه های اقتصادی به ویژه در بخش های پایین دستی معدنی نقش مهمی در اشتغال و حتی ارزآوری برای کشور دارند، اما در شرایط کنونی سودهای مرکب منجر به هزینه های بالا برای بنگاه های تولیدی شده است. برای مثال تسهیلات ۵۰ میلیاردی سال ۹۲ یک بنگاه تولیدی به ۳۷۰ میلیارد تومان تبدیل شده است.

خسارت قطعی برق و گاز 

ایمانی با نگاهی به دیگر مشکلاتی که در سال های اخیر به واحدهای تولیدی وارد شده است، گفت: دولت باید در شرایط کنونی که کشور به ارز نیاز دارد از تولید و صادرات حمایت کند، اما در حال حاضر مشکلاتی در بخش انرژی وجود دارد و قطعی برق و گاز مانع تولید و صادرات بنگاه ها شده است. حتی در یک مقطع تابستان قطعی برق منجر شده که کوره های تولید چینی برخی شرکت ها تخریب شود که هر یک از این کوره ها هزینه ای حدود ۵۰ میلیارد تومان برای شرکت های یاد شده دارد.

او درباره اینکه آیا دولت خسارتی بابت قطعی برق و گاز به تولیدکننده ها پرداخت کرده است یا خیر؟ گفت: با وجود اینکه دولت بارها ادعا کرده خسارت های ناشی از قطعی برق را به تولیدکننده ها پرداخت می کند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

عضو هیات‌رییسه انجمن شیشه ایران با اشاره به اینگه گرانی ارز منجر به محدودیت قاچاق برخی کالاها به ایران شده است، گفت: در شرایط کنونی هرچند هنوز هم کالاهای با برند خارجی در بازار ایران وجود دارد اما نسبت به قبل خیلی کاهش یافته است و این مساله دستاورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نبوده، بلکه تحت تاثیر گرانی ارز بوده و برای بسیاری از قاچاقچی ها دیگر صرفه ندارد که با این نرخ محصول به ایران ارسال کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • تازا

    تا ارز 10برابر قیمت واقعی اش است دیگه حرف از تولید نزنید

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه