English

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفتگو با خبرگزاری موج؛

خشکسالی دلیل گرانی اجیل و خشکبار / عراقی ها تخمه ژاپنی بازار را جمع کردند

مصطفی احمدی با اشاره به کاهش 50 درصدی تولید اجیل و خشکبار به دلیل خشکسالی، گفت: به تازگی تجار کشورهای همسایه مستقیم وارد بازار ایران می شوند و با خریدی که صادرات محسوب نمی شوند عملا بازار را تحت تاثیر قرار می دهند.

خشکسالی دلیل گرانی اجیل و خشکبار / عراقی ها تخمه ژاپنی بازار را جمع کردند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: با توجه به مسائلی که در کشور به وجود آمده تقاضا برای آجیل و خشکبار در کشور در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 25 درصد افت داشته است.

مصطفی احمدی با بیان اینکه شب یلدا یک شب است به همین دلیل تقاضا دارد، با این حال در روزهای شنبه و یک شنبه مشخص می شود که کاهش قدرت خرید مردم چقدر بوده است، افزود: البته نباید نادیده گرفت که حدودا 50 درصد کاهش تولید در آجیل و خشکبار داشته ایم که این مساله تحت تاثیر خشکسالی بوده و دلیلی برای گرانی های اخیر در اجیل و خشکبار بوده است.

او با تاکید بر اینکه امسال حدود 30 تا  70 درصد رشد قیمت آجیل و خشکبار داشته ایم گفت: برخی از جنس ها 30 درصد رشد داشته و برخی محصولات مانند تخمه ژاپنی به دلیل خشکسالی به شدت کاهش تولید داشته به همین دلیل 100 درصد افزایش قیمت داشته است با این حال مشکلی برای تهیه آجیل و خشکبار شب یلدا وجود ندارد .

 دست فروشی برای شب یلدا

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با انتقاد از عملکرد شهرداری درباره راه اندازی دست فروشی برای شب یلدا و ... گفت: شهرداری به عنوان حمایت از سرپرست خانوار و کمک به خانواده های بی بضاعت بازارچه هایی را راه می اندازد و روی بازار تاثیر می گذارد، در حالی که یک مغازه 9 ماه مالیات و حقوق کارگر داده، اما در شب عید و یلدا بازار آن کساد می شود و حتی در برخی مواقع این دست فروش ها گرانتر از مغازه دار می فروشند و این وظیفه شهرداری است که آنها را ساماندهی کند. هرچند سال گذشته چند مرتبطه پیگیری کردیم و متاسفانه جمع نشد و امسال هم ادامه دارد و از طرفی جنس های درجه دو می فروشند و از نظر بهداشتی هم استاندارد ندارند.

او با بیان اینکه اجیل و خشکبار جزو ماده 12 لایحه صنفی هستند که باید تمام الزامات بهداشتی را رعایت کنند، گفت: شهرداری ها باید این مشکل دست فروشی آجیل و خشکبار را حل کند.

آجیل رنگ شده در کارگاه های غیر مجاز

او با بیان اینکه آجیل رنگ شده در کارگاه های غیر مجاز اتفاق می افتد، گفت: واحدهای فراوری آجیل و خشکبار مجوز بهداشت دارند و این اعضای اتحادیه برای تغییر رنگ آجیل از زردچوبه و زعفران استفاده می کنند، اما عده ای برای اینکه یک ماه دم عید وارد بازار شوند با استفاده از رنگ های خوراکی که برای پفک یا نوشابه استفاده می شود اجیل را رنگ می کنند، هرچند خوراکی است، اما به دلیل اینکه برای تعیین میزان مجاز استفاده آزمایشگاه ندارند و اندازه غیرمجاز از این رنگ ها استفاده می کنند محصولات آنها استاندارد لازم را ندارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین صادارات پسته و تخم ژاپنی به عراق داریم، گفت: عمده ترین صادرات ما در بخش پسته است و سایر اقلام توسط تاجران کشورهای مقصد مانند عراق، امارات، ترکیه و افغانستان که خودشان وارد بازار ایران می شوند خریداری و از کشور خارج می شوند و این یک اشکال است. شاید بتوان گفت یکی از دلایل گرانی تخمه ژاپنی ورود تاجران عراقی به منطقه سبزوار و مشهد بود و تمام تخمه ها را خریدند و کشاورزان ها مایل هستند که به تجار خارجی بفروشند، زیرا به دلیل تفاوت نرخ ارز با قیمت بالاتر می خرند.

او با نگرانی درباره خرید مستقیم خارجی ها از بازار ایران، افزود: این اتفاق ها جدای از اینکه باعث می شود که در بازار و قیمت ها تاثیر بگذارد به دلیل تاثیری که روی فرصت های شغلی دارد موافق این شکل از صادرات نیستیم، زیرا معتقدیم که این آجیل و خشکبار با بسته و بندی و ... در کشور اشتغال زایی ایجاد می کند و ارزش افزوده آن نصیب کشور می شود اما خروج آن به صورت فله ای برای کشور آورده ای ندارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه