English

سید محمدرضا بنی طبا در گفتگو با خبرگزاری موج؛

کاهش شدید مصرف سرانه لبنیات در ایران / افزایش تقاضا برای لبنیات ماست بندی ها

سخنگوی انجمن صنایع شیر کشور گفت: از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها سرانه مصرف لبنیات از ۹۵ کیلو گرم به ۸۵ کیلو گرم کاهش یافت و در سال های اخیر هم سرانه مصرف شیر به ۷۰ کیلو رسیده است.

کاهش شدید مصرف سرانه لبنیات در ایران / افزایش تقاضا برای لبنیات ماست بندی ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در هفته های اخیر افزایش قیمت نهاده ها بسیاری از واحدهای دامپروری را در آستانه ورشکستگی قرار داده است؛ به همین دلیل در هفته های اخیر اعلام شد قیمت شیر افزایش پیدا کرده است اما گویا این تغییر قیمت به صورت رسمی نبوده و در حال حاضر تولیدکننده ها نسبت به شرایط ناراضی هستند و از طرف دیگر مصرف کننده ها هم قدرت خرید ندارند.

سخنگوی انجمن صنایع شیر کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص نحوه حمایت از دهک های محروم در صورت پذیرش نظام عرضه و تقاضا در قیمت گذاری محصولات لبنی گفت: با حذف یارانه سیاهی که به نهاده های دامی داده می شود و انتقال آن به مصرف کنندگان دهک های محروم می توان از سفره این بخش از جامعه در مقابل افزایش قیمت ها حمایت کرد. در اینصورت صنایع لبنی نیز آماده همکاری با دولت در راستای مسئولیت های اجتماعی خود برای حمایت از دهک های محروم خواهند بود.

سید محمدرضا بنی طبا با نگاهی به تبعات تورم در اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر سرانه مصرف شیر کاهش پیدا کرده است زیرا از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها سرانه مصرف لبنیات از ۹۵ کیلو گرم به ۸۵ کیلوگرم کاهش یافت و در سال های اخیر هم سرانه مصرف شیر به ۷۰ کیلو رسیده است. حال اگر مصرف سرانه ما درست باشد طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ مصرف سرانه لبنیات در ایران مطابق استاندارد باید بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلو باشد و در این صورت تمام صنایع لبنی کشور اگر فعالیت می کردند بازهم تولید برای تقاضا نسبت به جمعیت کشور پاسخگو نبود و اگر امروز برای محصولاتی مانند کره به خودکفایی رسیده ایم به دلیل کاهش تقاضاست.

او با اشاره به اینکه اختلاف نظر بین وزارت جهاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شده تا اصلاح قیمت گروه نخست لبنیات که شامل قیمت گذاری دولتی هستند انجام نشود، گفت: قیمت شیرخام از آذرماه پارسال ۴۵۰۰ تومان تعیین شده و هم اکنون به قیمت بیش از ۵ هزار تومان به کارخانه ها تحویل داده می شود که مشکلاتی از نظر قیمت گذاری وجود دارد به همین دلیل قرار است از ۲ مرداد امسال طبق قانون انتزاع تصمیم گیری درباره لبنیات به وزارت جهاد کشاورزی برگردد، البته بعید است که قانون انتزاع در این دولت اجرایی شود، زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد هر دو از بالا دستور دارند که با این تغییر قیمت لبنیات در دولت فعلی موافقت نکنند تا به دولت بعدی منتقل شود.

او درباره وضعیت نظارت بر صنایع لبنی در کشور گفت: در حال حاضر سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی بر صنایع لبنی نظارت دارند و طبق استاندارد شیر خام باید بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار باشد و اگر بیشتر از این باشد در کارخانه ها پذیرفته نمی شود و متاسفانه وارد ماست بندی ها می شود و آن ها هم با قیمتی بیشتر به مردم میفروشند.

سخنگوی انجمن صنایع شیر کشور با تاکید بر اینکه استانداردهای ایران در تولید شیر بهتر از آمریکا و کمتر از اروپاست، گفت: شیر خامی که در کشور تولید می شود اگر استاندارد نباشد از سوی کارخانه ها پذیرفته نمی شود و وارد ماست بندی ها می شود. یکی از دلایل افزایش تعداد مغازه های ماست بندی در سال های اخیر کاهش قدرت خرید مردم است زیرا مردم توان خرید کالای استاندارد که کمی گرانتر است را ندارند از این رو مردم بعد از جوشاندن این شیر ماست بندی ها آن را مصرف می کنند و نمی دانند تمام خاصیت این شیر با جوشاندن از بین رفته است.

او تصریح کرد: در حال حاضر نظارتی که روی ماست بندی ها انجام می شود بیشتر مربوط به بهداشت محیط است و ربطی به بهداشت محصولات آنها ندارد. رسانه ها باید از وزارت بهداشت تقاضا کنند تا نتایج حاصل از پایش محصولات ماست بندی ها و واحدهای صنفی فروش محصولات لبنی را منتشر کنند تا بیش از این سلامت خانوارها در معرض خطر قرار نگیرد. افزایش تب مالت در شهرستان های ایران به شکل مستقیم با عرضه محصولات غیر پاستوریزه لبنی ارتباط دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه