English

با حضور دو تن از اعضای هیات مدیره اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی در موج مطرح شد؛

کارگران سفره‌خانه ها محتاج بسته معیشتی هستند/بین اصناف تبعیض قائل شده اند

در حال حاضر سفره‌خانه های سنتی تعطیل هستند و مدیران این صنف معتقدند به دلیل اینکه کارگران آن‌ها کم سواد و بعضا بی سواد هستند به بسته معیشتی نیازمند شده‌اند و از طرف دیگر پرداخت حق بیمه و حقوق کارگران، هزینه‌های آب و برق و ... آن‌ها را زیر فشار قرار داده است.

کارگران سفره‌خانه ها محتاج بسته معیشتی هستند/بین اصناف تبعیض قائل شده اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شاید نخستین صنفی که پس از شیوع ویروس کرونا به دستور ستاد مقابله با کرونا از همان روزهای نخست اسفندماه تعطیل شد و الان حدود ۹۰ روز است که همچنان تعطیل مانده سفره‌خانه‌های سنتی است، به‌طور قطع کاهش تردد و فعالیت واحدهای تولید و خدماتی از اسفندماه ضرورتی قابل انکار بود، به همین دلیل برخی اصناف خودخواسته زودتر از دستور ستاد فعالیت خود را متوقف کردند، اما بعد از تعطیلات نوروز شرایط کاملا متفاوت شد و بسیاری از واحدهای خدماتی به دلیل مشکلات درآمدی فعالیت خود را از سر گرفتند و تنها چند صنف همچون سفره‌خانه‌های سنتی همچنان در تعطیلی به سر می برد، به همین دلیل عباس علایی چهره برق، نایب‌رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی تهران و روح‌الله خوبان عضو اول اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی استان تهران با حضور در خبرگزاری موج به وضعیت کارکنان این صنف در روزهای قرنطینه پرداختند؛ در ادامه متن کامل این نشست را می خوانید.

نایب‌رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰۰ واحد سفره‌خانه جواز دار و ۱۸۰۰ واحد در حال دریافت جواز در سطح تهران مشغول فعالیت هستند، گفت: صنف سفره‌خانه های سنتی شامل قهوه‌خانه های معمولی و سنتی، دیزی سراها، سفره‌خانه ها و واحدهای فروش لوازم قلیان است که هر یک از این واحدها به نسبت فضای که دارند بین ۴ تا ۶۰ نفر کارگر دارند و از آنجایی که قشر کارگر این صنف بیشتر کم‌سواد و یا بی‌سواد هستند و حتی از شهرستان‌ها برای کار به تهران آمده‌اند جزو قشر آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند، از این رو در مدت حدود ۹۰ روز تعطیلی کرونا با چالش های بسیاری مواجه بوده‌اند، هرچند مدیران واحدهای سفره‌خانه تلاش کرده‌اند بیمه همه کارگران را در این چند ماه واریز کنند، اما مشکلات آن‌ها بیشتر از این حرف هاست و حتی بعضی از آن‌ها مجبور به گدایی شده‌اند، چراکه پس انداز چندانی نداشتند و درآمد خود را صرف هزینه خانواده و اجاره خانه کرده‌اند، از این رو با کمک خیرین این صنف ۵۰۰ بسته معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی برای کارگران فراهم کردیم و با رایزنی‌های که با ستاد فرمان اجرایی امام داشتیم قرار شده ۲۰۰۰ بسته حمایتی دیگر فراهم و بین کارگران سفره‌خانه‌های سنتی تهران توزیع کنیم. همچنین مذاکراتی با بنیاد شهید داشته‌ایم و قرار شده وام کم بهره برای فعالان این صنف در نظر گرفته شود.

علایی چهره برق

عباس علایی چهره برق با بیان اینکه در حال حاضر با وضعیت کنونی قیمت مسکن، هیچ‌کس نمی‌تواند یک واحد سفره‌خانه راه‌اندازی کند، به دلیل اینکه ۸۰ درصد فعالان این صنف مستاجر هستند، افزود: در حال حاضر فشار زیادی به مدیران واحدهای سفره‌خانه سنتی وارد شده، زیرا چند ماه حقوق کارگران و هزینه های آب و برق و ... پرداخت کرده‌اند بدون اینکه یک ریال درآمد داشته باشند و اگر این تعطیلات ادامه داشته باشد باید شاهد بروز مشکلات زیادی بین صنف باشیم، هرچند ما معتقدیم که وزارت بهداشت بین صنف ها تبعیض قائل شده و بسیاری از واحدهای که فعالیتی مشابه سفره‌خانه ها دارند، فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. با این حال ما حاضریم پس از بازگشایی، پروتکل های بهداشتی را صد درصد رعایت کنیم و اگر بی توجهی صورت گرفت در آن صورت دستور توقف فعالیت بدهند، اما قبل از تخلف محاکمه نکنند.

معضلات اقتصادی و اجتماعی ادامه تعطیلی واحدهای صنفی

همچنین روح‌الله خوبان عضو اول اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی استان تهران در این  نشست با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا اقتصاد دنیا را به هم ریخته و همه اصناف تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، گفت: تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ادامه قرنطینه و تعطیلی واحدهای صنفی کم‌کم نمایان می شود، شما فرض کنید که کارگری ۹۰ روز بیکار باشد و درآمدی نداشته و حتی پس اندازش برای ادامه معاش کفاف ندهد، به طور قطع مجبور می شود برای گذران زندگی دست به اقداماتی بزند که ممکن است ضد هنجار باشد و به تخلفات دامن بزند. این موضوع درباره کارگران سفره‌خانه‌های سنتی صدق می‌کند، زیرا این افراد جزو اقشار کم‌سواد و بی‌سواد هستند که کار دیگری بلد نیستند و از طرف دیگر از نظر اقتصادی جزو دهک های پایین جامعه بحساب می آیند، به همین دلیل بیشتر در آستانه آسیب های ناشی از تعطیلی کرونا قرار دارند.

روح الله خوبان

او با بیان اینکه در شرایط کنونی تصمیم هایی در ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی مساجد، پاساژها و... گرفته شده است، افزود: به طور قطع فعالیت بسیاری از همین اصناف خطرپذیری مشابه ای با سفره‌خانه‌های سنتی دارد، بنابراین همان‌طوری که آن‌ها مشروط به رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی شده‌اند، سفره‌خانه ها هم می توانند با رعایت فاصله اجتماعی و ارائه خدمات با استفاده از وسایل یکبار مصرف و ... مانع از شیوع ویروس کرونا شوند.

خوبان با تاکید بر اینکه توقف فعالیت سفره‌خانه‌های سنتی می تواند به آسیب های اخلاقی ختم شود، تصریح کرد: وقتی جوانان در محیط های عمومی برای استفاده از قلیان مراجعه می‌کنند، به طور قطع آسیب اخلاقی ندارد، اما وقتی که آن‌ها دورهمی های خود را به خانه می‌برند، علاوه بر اینکه مواد مخدر و ... به وسایل دورهمی آن‌ها اضافه می شود، در دورهمی های مختلط به فساد اخلاقی هم ختم می شود، بنابراین برای این صنف که از زمان انقلاب تاکنون محلی برای کنش های اجتماعی بوده باید نقش اجتماعی قائل بود و با رعایت پروتکل های بهداشتی زمینه بازگشایی آن‌ها را فراهم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه