English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی قیمت طلا/گرانی، فرهنگ طلا را عوض کرد

به گفته کارشناسان امروز بازار طلا از ثبات نسبی برخوردار است و تقاضای سوداگرانه کاهش یافته و حتی بسیاری از دلال ها از این بازار خارج شده اند، از این رو پیش بینی می شود قیمت طلا در شرایط کنونی متناسب با تغییرات در بازار جهانی تعیین شود و از آنجایی که در ابتدای سال میلادی تقاضا جهانی طلا افزایش می یابد احتمال کمی افزایش قیمت در آینده نه چندان دور وجود دارد.

پیش بینی قیمت طلا/گرانی، فرهنگ طلا را عوض کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار طلا در یک دوره زمانی 8 ماهه شاهد نوسانات قیمتی زیادی بود، تا جایی که گروه های بزرگی از دلال ها نیز در حاشیه این بازار شکل گرفته بود، اما در ادامه برخورد قضایی با دلال ها و ارائه بسته های جدید اقتصادی و دخالت مستقیم دولت در بازار ارز باعث شد، حتی بعد از مرحله دوم تحریم های آمریکا قیمت ارز از ثبات لازم برخوردار باشد.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه چند ماه پیش فضای روانی باعث افزایش قیمت طلا بود، گفت: در جامعه ما این دیدگاه هست که با افزایش قیمت طلا تورم در تمام بخش ها به وجود می آید، و همین مسئله تقاضای کاذب به وجود آورده بود که دولت هم در آن زمان با سردرگمی برای کنترل قیمت تعداد زیادی بسته اقتصادی ارائه کرد و همین عوامل چالش های قیمتی بیشتری در بازار ایجاد کرد، هرچند امروز دولت نسبت به گذشته مدیریت شده عمل می کند، از این رو تا حدودی می توان گفت 50 درصد بازار تحت کنترل سیاست های اقتصادی دولت است و التهاب ها کاهش یافته است.

عباد اله محمدولی با بیان اینکه در حال حاضر نیروی کار در این صنعت نگران آینده خود هستند، افزود:  امروز به خاطر گرانی، فرهنگ خرید طلا در جامعه عوض‌شده است و به سمت خرید بدلیجات و مصنوعات نقره رفته‌اند. بنابراین به طور قطع می توان گفت تقاضای برای خرید مصنوعات طلا به صفر نزدیک شده است، نه اینکه مردم نخواهند طلا بخرند بلکه قدرت خرید ندارند.

او با اشاره به اینکه ده سال پیش پیشنهاد دادم که طلا باید در عیار طلا متنوع عرضه شود گفت: امروز در ایران کمترین عیار طلا 750 و بالاترین عیار 22 است، در حالی که در اروپا طلا با عیارهای پایین 4، 9، 14 و 750 عرضه می شود و همین مسئله به همه تقاضاها پاسخ می دهد، اما در کشورهای منطقه خلیج فارس تقاضا فقط برای طلا با عیار بالا وجود دارد که بیشتر مردم آن ها متمول هستند البته در کشور هند نیز طلا با عیار بالا تولید و خریداری می شود.

محمدولی درباره پیش بینی بازار طلا در آینده گفت: در بازار جهانی قیمت هر انس طلا امروز 12100یورو بوده که پیش بینی می شود در آینده به 14000 یورو برسد و اگر قیمت دلار در بازار داخلی به 8 هزار تومان برسد قیمت طلا در سال آینده با همین امروز باقی می ماند.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر  درباره راهکار تقویت صنعت داخلی طلا تصریح کرد: اگر صنایع داخلی در ایران بهبود یابد و عرضه و تقاضا در داخل نیز تقویت شود، وضعیت اقتصادی رونق خواهد گرفت و همین موضوع روی کاهش قیمت ها تأثیر خواهد گذاشت. البته این موضوع نیازمند ارائه طرح‌های کارشناسانه و اراده حاکمیت برای حمایت از سرمایه ایرانی است. از این رو به طور دقیق تر می توان گفت که 90 درصد ثبات اقتصادی آینده به حمایت های دولت از اقتصاد ملی بر می گردد.

او با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته دولت عملکرد مثبتی داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر تقاضای کاذب، کاهش یافته و ریسک در بازار، بالا رفته است، زیرا قدرت پیش بینی قیمت طلا در بازار کم شده و دلال ها ممکن است به زودی به بازارهای دیگری ورود کنند.

احتمال افزایش تقاضا در بازار جهانی

امروز بسیاری از سرمایه داران در ایران به دلیل سود پایین فعالیت های اقتصادی مولد، وارد خرید و فروش طلا، دلار و ... شده اند و همین مسئله ضمن افزایش سوداگری در اقتصاد کشور آسیب مخربی در بخش تولید و اشتغال به‌جای گذاشته است، به گونه ای که حتی بسیاری از کارگاه های تولیدکننده مصنوعات طلا به سمت تعطیلی رفته اند.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تأیید اینکه بازار طلا تقریباً به ثبات رسیده است، گفت: در یک مقطع زمانی پس از اینکه مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه ایران اجرا شد و تأثیری در اقتصاد کشور نگذاشت، روند نزولی قیمت طلا آغاز شد، البته این موضوع تاحدود زیادی تحت تأثیر تصمیم های دولت نیز بود، زیرا دولت با کنترل و عرضه دلار، بازار ارز را مدیریت کرد و همین موضوع روی بازارهای موازی همچون طلا نیز اثر گذاشت و روند نزولی قیمت‌ها از سر گرفته شد.

محمد کشتی آرا با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار طلا متأثر از قیمت های جهانی است، افزود: همواره در آغاز سال میلادی تقاضای جهانی برای خرید طلا افزایش می یابد و همین عاملی برای افزایش قیمت ها در بازار جهانی است، از طرف دیگر قیمت نفت و برابری ارزش دلار در برابر سایر ارزها نیز بر قیمت طلا اثر می گذارد، از این رو به نظر می رسد در بازار جهانی افزایش قیمت با شیب ملایمی آغاز شود، اما این پیش بینی قطعی نیست و مقوله مختلفی روی این بازار اثر می گذارد که باید دید در آینده چه اتفاقاتی در بازار رخ می دهد.

 

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت طلا/ نمودار قیمت طلا در روزهای آینده چگونه خواهد بود؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه