English

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و ایران در گفتگو با خبرگزاری موج

شهرک های صنعتی مشترک در مناطق آزاد ایجاد شود

آرمان خالقی گفت: ایران با کشورهای همسایه می تواند در مناطق آزاد شهرک های صنعتی ایجاد کند تا سرمایه گذاران از ظرفیت های همچون برق ایران استفاده کنند تا ضمن دور زدن تحریم ها و استفاده از مسیری برای تامین مواد اولیه، کالاها را با رقابت پذیری بالاتر به کشورهای همسایه صادر کنیم.

شهرک های صنعتی مشترک در مناطق آزاد ایجاد شود

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در مناطق آزاد کشور ظرفیت های اقتصادی بالایی وجود دارد، گفت: در برخی مناطق آزاد مرزی همچون انزلی، اروند، ماکو، ارس، چابهار و ... می توان شهرک های صنعتی ویژه به صورت مشترک با کشورهای همسایه ایجاد کرد، به گونه ای که یک درب این شهرک در داخل کشورهمسایه و درب دیگر آن در داخل کشور ایران باشد، این موضوع رصد واردات، صادرات کالا و ... را از سوی کشورهای تحریم کننده با چالش مواجه می کند.

آرمان خالقی با بیان اینکه در مناطق مرکزی به دلیل کم بضاعتی مردم تهدیدهای امنیتی وجود دارد که با ایجاد مناطق آزاد برطرف می شود، اظهار کرد: در واقع فعال سازی اقتصاد کشور در مناطق آزاد راه تنفسی برای اقتصاد کشور است، به گونه ای که مواد اولیه داخلی با فناوری و تکنولوژی خارجی در شرکت های جوینت ونچر مناطق آزاد بکار گرفته می شود و به محصولات رقابت پذیری ختم شود که ایران در بازارهای جهانی همچنان حضور داشته باشد.

او با بیان اینکه در آمریکا راه های مسدود سازی مسیر دور زدن های تحریم در حال شناسایی است، تصریح کرد: امروز دیگر نمی توانیم از روش های قدیمی برای دور زدن تحریم ها استفاده کنیم، از این رو باید کارکردهای صحیحی در مناطق آزاد تعریف کنیم و با استفاده از همین روش ها برخی از مشکلات تحریمی را برطرف کنیم.

خالقی با انتقاد به اینکه در مناطق آزاد با استراتژی مناسب روی صنعت کار نشده است، گفت: در مناطق آزاد ناحیه بندی شده و حتی واحدهای صنعتی در نقاطی خاص شکل گرفته است، با این حال باید بررسی کنیم، چرا سرمایه گذاری متناسب با این ظرفیت به کشور ورود نکرده است. به نظر می رسد کمبود نیروی انسانی و نبود پروازهای اختصاصی روزانه مانع از شکل گیری فعالیت های صنعتی بزرگ شده است. این در حالی است که در مناطقی مانند عسلویه با استفاده از دستمزد بالا و فعالسازی پروازهای روزانه بسیاری از متخصص های کشور را به این منطقه فراخوانده اند و از طرف دیگر سرمایه گذاران نیز با بهره گیری از ظرفیت های آن منطقه امکانات مناسب را برای نیروی انسانی فراهم کردند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در منطقه آزاد ماکو که قدیم مسیر جاده ابریشم بوده هنوز جاده ترانزیتی مناسبی ندارد، اظهار کرد: جاده های این منطقه قابلیت ترانزیت بین المللی کالا را ندارد، این در حالی است که کالاهای ترکیه از این منطقه کشور وارد می شود. بنابراین در چنین حالتی نباید انتظار پیشرفت مناطق آزاد مرزی با این زیرساخت های ضعیف را داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه برخی مناطق آزاد همچون ارس و ماکو می تواند مسیر ترانزیتی بین المللی امن ایجاد کنند، گفت: در حال حاضر برخی از مناطق آزاد در نقطه ای بین چند کشور قرار دارند که این کشورها می توانند در دورزدن تحریم ها با ایران همکاری کنند. از طرف دیگر کارکنان این کشورها می توانند بدون ویزا وارد مناطق آزاد شوند و هر شب بعد از پایان کار به کشور خود برگردند. حتی در منطقه کردستان که هم مرز با عراق است اگر شهرک صنعتی هم مرزی ایجاد شود، بسیاری از واحدهای تولیدی کشور می توانند در آنجا مستقر شوند و با حداقل تعرفه به این کشور صادر شود.

خالقی با بیان اینکه در حال حاضر بانه به محل بارانداز کالا تبدیل شده است، اظهار کرد: این ظرفیت را می توانستیم برای تولیدات صنعتی استفاده کنیم، برای نمونه کشور عراق با کمبود برق مواجه است. از این رو سرمایه گذاران این کشور می توانند در شهرک های صنعتی مشترک حضور پیدا کنند و در مقابل از برق ایران استفاده کنند. این موضوع ظرفیت مشترکی را برای اقتصاد کشور فراهم می کند تا ضمن دور زدن تحریم ها و استفاده از مسیری برای تامین مواد اولیه، کالاها را با رقابت پذیری بالاتر به کشورهای همسایه صادر کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه