English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

پیش بینی بازار ارز/کوچ دلالان از بازار دلار به سکه

با وجود اینکه بازار دلالی دلار کاملا راکد است، بازار سکه از رونق نسبی برخوردار است، چراکه دولت روی بازار سکه نسبت به دلار حساسیت و کنترل کمتری دارد، از سوی دیگر برخورد امنیتی با برخی از دلال ها و صرافی ها باعث شد بسیاری وارد بازارهای موازی همچون طلا شوند.

پیش بینی بازار ارز/کوچ دلالان از بازار دلار به سکه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، چند ماهی است که بازار دلار و سکه زیر ذره بین دلال ها، کارشناسان و بازاری هاست، زیرا هرگونه تغییر در سیاست گذاری کشور یا مسائل اقتصاد کشور ابتدا در بازار ارز و سکه نمود پیدا می کند و پس از آن به سایر بازارها تسری پیدا می کند، با این حال این بازار تنها نمایانگر تحولات اقتصادی نیست و برای برخی هم نان دارد و هم آب. به طوری که پس از آغاز تحریم ها شاهد کوچ بخش بزرگی از نقدینگی های کشور به این بازار بودیم و با موجی از نوسانات که ایجاد کرد بر بازارهای موازی همچون طلا، مسکن و خودرو نیز تاثیر گذاشت.

نوسانات نرخ دلار در یک ماه اخیر بسیار محدود شده و این موضوع تابعی از میزان دخالت دولت و بانک مرکزی در بازار ارز بوده است. از این رو پس از اینکه به مرحله دوم تحریم های آمریکا نزدیک شدیم، بانک مرکزی کنترل بیشتری روی این بازار داشته است، به طوری که قیمت دلار باوجود اینکه چند روز قبل از 13 آبان مرز 15 هزار تومان را شکسته بود، در روز 13 آبان کاهش یافت و در دامنه 14 هزار تومان ثابت ماند و همین مسئله باعث شده دلال ها برای پیش بینی آینده اقتصاد کشور تحلیل هایی داشته باشند، تا جایی که سرمایه های خود را به بازارهای موازی منتقل کنند. حال برای آگاهی از تاثیر ثبات بازار دلار و میزان تغییرات قیمت طلا سری به بازار طلا فروشی ها و صرافی ها زدیم.

علی مدیر یک صرافی درباره تغییرات جدید بازار ارز گفت: « به نظر می رسد بانک مرکزی بر بازار ارز کاملا تسلط یافته است و تغییر قیمت در بازار با مقاومت بسیار انجام می شود، هرچند انرژی زیادی در بازار برای جهش قیمت وجود دارد، اما همه خریداران و دلال ها با احتیاط کامل رفتار می کنند که مبادا تحت تاثیر رفتار کاذب بازار قرار بگیرند، به همین دلیل از خرید و فروش دست نگه داشته اند.»

سعید، مالک یک مغازه طلا فروشی درباره تاثیر تغییرات جدید بازار گفت:« به طور قطع میزان خرید طلا مانند ماه های گذشته در رکود باقی مانده است و حتی خرید طلای آبشده نیز که چند ماه پیش تقاضای بالایی پیدا کرده بود، تحت تاثیر تبلیغات و اتفاقاتی که در بازار مبنی بر فروش طلای آبشده تقلبی بروز کرده بود میزان خرید این محصول نیز به شدت کاهش یابد، اما تغییر در بازار طلا یکنواخت نبوده و برخی محصولات همچون سکه همچنان مشتری بالایی دارد.»

در واقع بازار طلا نسبت به بازار دلار از قبل ثبات بیشتری داشته است، اما رفتار این بازار نیز یکنواخت نبوده، زیرا به فراخور عرضه محصولات مختلف، میزان تقاضای بازار نیز متفاوت بوده است، بر همین اساس چگونگی تغییرات بازار سکه را از مدیر یک صرافی جویا شدیم، او معتقد بود« بعد از 13 آبان و کنترل قیمت ارز از سوی دولت بسیاری از دلال ها از بازار ارز به سمت بازار سکه رفتند، چراکه در حال حاضر بازار دلار کاملا راکد است و کسی خرید و فروش نمی کند، اما در بازار سکه همچنان معاملات انجام می شود. هرچند دامنه نوسانات محدود است و شاید دلال ها نمی توانند مانند گذشته از این بازار سود ببرند. با این حال با فضاسازی و دامن زدن به شایعات، بازار سکه را پر معامله می کنند.»

در هفته های گذشته با توجه به اینکه محاکمه مفسدان اقتصادی و ارزی در کشور در جریان بوده و با برخی از صرافی های متخلف نیز برخورد شده است، بسیاری از صرافی ها و دلال ها با احتیاط بیشتری معامله می کنند و امروز می بینیم مانند گذشته شایعه درباره بالا رفتن نرخ ارز وجود ندارد. از طرف دیگر دولت روی بازار طلا همچون ارز حساسیت و کنترل ندارد به همین دلیل بازار سکه امروز نسبت به دلار رونق بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید:

چه زمانی بازار ارز می لغزد؟/ سیاست ارزی بانک مرکزی در آینده مبهم

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه