English

موج گزارش می دهد؛

بی توجهی سازمان حمایت به تخلف برخی تولیدکننده های کنسرو

افزایش قیمت کنسرو و عدم درج قیمت روی برخی برندهای تن ماهی اتفاقی بوده که به تازگی در نتیجه نوسانات قیمت و بی توجهی سازمان های نظارتی همچون سازمان حمایت و تعزیرات بروز کرده است، این در حالی است که تن ماهی مشمول گروه یک کالایی است و ارز 4200 تومانی دریافت می کند.

بی توجهی سازمان حمایت به تخلف برخی تولیدکننده های کنسرو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به افزایش قیمت محصولات صنایع غذایی به چند خرده فروشی و عمده فروشی در بازار تهران مراجعه کردیم که در برخی مشاهده شد روی قوطی یک برند محصول تن ماهی چند قیمت درج شده بود نکته مهم اینکه، که محصول با آخرین قیمت به فروش می رسید و تن ماهی های نیز وجود داشت که روی قوطی آن ها هیچ قیمتی درج نشده بود.

وقتی دلیل این موضوع را از فروشنده جویا شدیم گفت:« به دلیلی تغییر زیاد قیمت تولیدکننده های تن ماهی قیمت محصول را از روی قوطی حذف کرده اند که در زمان خرید، از عمده فروشی هر چند وقت یکبار قیمت جدیدی را به ما اعلام می کنند و آن هایی هم که قیمت دارند برخی تولیدات قدیمی را قاطی تولیدات جدید می کنند و با آخرین قیمت به ما تحویل می دهند و در مقابل اعتراض ما می گویند: قیمت ها افزایش یافته و تفاوتی در تن ماهی ها وجود ندارد».

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که واردات ماهی مشمول گروه کالایی نخست است و ارز 4200 تومانی دریافت می کنند. از طرف دیگر حذف قیمت از روی برچسب، تخلفی مبرهن است که نشانه ضعف دستگاه های نظارتی است. به نظر می رسد دولت بیش از حد به سازمان حمایت اعتماد کرده است، زیرا چندی پیش قیمت گذاری خودرو را نیز که از وظایف شورای رقابت بود از این شورا سلب و به سازمان حمایت واگذار کرد. این در حالیست که پس از افزایش نوسانات قیمتی، کمیته ای برای تنظیم بازار متشکل از سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با احتکار و برای تنظیم بازار تشکیل شد، اما با گذشت چندین ماه از تشکیل این کمیته تنها شاهد افزایش مشکلات بازار بوده ایم.

بی توجهی برخی واحدهای تولیدی کنسرو به قیمت گذاری ها

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بیش از 2500 واحد کنسرو در کشور فعالیت می کنند گفت: تنها 300 مورد از واحدهای تولیدی، عضو سندیکای صنایع کنسرو هستند و به طور قانونی واحدهای تولیدی اجباری برای عضویت در انجمن مربوطه را ندارند، از این رو اگر واحدهای تولیدی وجود داشته باشند که مرتکب تخلف شوند، لزوما زیر مجموعه سندیکا نیستند، چراکه اعضای تشکل خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات می دانند.

سید محمد میر رضوی با بیان اینکه  در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت ها روزانه تغییر می کند افزود: برخی از تولید کننده ها ممکن است برچسب قیمت روی کنسروها درج نکنند و این موضوع مغایر دستورالعمل های سازمان حمایت بوده و تخلف است و سازمان حمایت باید به صورت جدی پیگیری کند.

او با تاکید بر اینکه برای واردات تیمپلیت قوطی کنسرو مشکلاتی به وجود آمد و فولاد مبارکه تنها 20 درصد نیاز داخلی را می تواند تامین کند تصریح کرد: ظرف چند ماه، به دلیل توقف تولید قوطی سازی ها، قیمت این محصول به سه برابر افزایش پیدا کرد و همین فضا باعث شد برخی سواستفاده کنند و محصول را بیشتر از سه برابر قیمت عرضه کنند.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به اینکه در یک مقطع دولت ارز 4200 تومانی به واردکننده های تیمپلیت داد و بعد دستورالعملی از سوی دولت صادر شد که برای ترخیص کالا باید مابه التفات ارز 4200 تومانی تا 8200 تومان سامانه نیما پرداخت کنند گفت: بعد از آن سندیکا و برخی تشکل ها اعتراض کردند که دستورالعمل عطف به ماسبق نمی شود و پس از هماهنگی ها قرار بر این شد پس از ارائه تضمین، ترخیص کالا از گمرک انجام شود و مابه التفاوت را در آینده پرداخت کند. بنابراین همه این واردکننده ها می دانند باید مابه التفاوت را پرداخت کنند از این رو محصولات را با قیمت بالاتر عرضه می کنند. از طرف دیگر شیرینگ و بسته بندی مشمول گروه یک نمی شوند و همین مسئله روی قیمت تاثیر گذار است.

میر رضوی با بیان اینکه تولید قوطی های کنسروی متفاوت است اظهار کرد: برخی از این قوطی ها غلاف و درب پلاستیکی دارند و برخی دیگر ساده هستند، از این رو به طور میانگین قیمت قوطی کنسرو 1500 تومان تمام می شود.

او درباره تخلف تولیدکننده های کنسرو گفت: در حال حاضر من می دانم چه برندهای از کنسروها برچسب قیمت نمی زنند، اما باید دستگاه نظارتی همچون سازمان حمایت و تعزیرات با این تخلف ها برخورد کند.

او درباره قیمت تن ماهی نیز گفت: با توجه به جلساتی که با نمایندگان جهاد کشاوری و سندیکاهای مرتبط داشته ایم واردات ماهی جز کالاهای گروه یک قرار گرفته و می تواند ارز 4200 تومانی دریافت کند، از این رو نباید قیمت این محصولات نسبت به قبل تغییر کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه