English

موج گزارش می دهد؛

هیاهوی گندم دامی در سفره مردم؛ انکار وزارت جهاد و اصرار اتحادیه نانوایان سنتی

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: در واکنش ما به جدول پاکی گندم ، وزارت جهاد کشاورزی امسال گفته است که در حال اصلاح رویه جلوگیری از ورود خاک به گندم است و قرار است این وزارت خانه میزان خاک موجود در گندم از 7 درصد به 5 درصد کاهش ‌یابد اما باید توجه داشت در تمامی دنیا میزان خاک موجود در گندم 0.2 درصد است.

هیاهوی گندم دامی در سفره مردم؛ انکار وزارت جهاد و اصرار اتحادیه نانوایان سنتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، چندی پیش رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه خاک را به گندم عرضه شده در چرخه تولید اضافه می کنند پرداخت و اذعان کرد : وزارت جهاد کشاورزی جدولی درست کرده است به نام جدول پاکی گندم اما این جدول در واقع جدول نجسی است. آن ها می‌گویند گندم را با 7 درصد خاک و 10 درصد افت مفید بخرید یعنی گندم حدود 17 درصد ضایعات داشته باشد و کسی به کارخانه‌های آرد نیز اعتراض نکند.

به گندم؛ خاک و آشغال می ریزند

مرتضوی با طرح این سوال که آیا واقعا گندم که برداشت می شود باید  7 درصد خاک داشته باشد؟ پرداخت و توضیح داد: این حجم از خاک و آشغال موجود در گندم طبیعی نیست و به نظر می رسد که در گندمی که فروخته می‌شود خاک و ضایعات ریخته می‌شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران عنوان کرد:در واکنش به اعتراضات ما وزارت جهاد کشاورزی امسال گفته است که در حال اصلاح رویه جلوگیری از ورود خاک به گندم است، قرار است وزارت جهاد کشاورزی میزان خاک موجود در گندم را از 7 درصد به 5 درصد کاهش ‌دهد اما باید توجه داشت در تمامی دنیا میزان خاک موجود در گندم 0.2 درصد است. این حجم از ناخالصی گندم ظلم به تولیدکنندگان نان، آسیابان و مردم و حتی خود کشاورز است.

مرتضوی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد می‌گوید برای تشخیص خلوص گندم باید با توری دو دهم درصد اندازه‌گیری شود اما دولت برای خرید گندم آن را با توری 2.2 درصد اندازه می‌گیرد ادامه داد:این جدول به اصطلاح پاکی، دستپخت دور شدن از انصاف است و ریشه آن بهره‌های بانکی است که اقتصاد کشور را نجس کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی سکوت را شکست

چند روز بعد از این صحبت ها روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به مباحث مطرح شده درباره کیفیت گندم داخلی و اختلاط آن با خاک اعلام کرد: ادعای بی کیفیتی گندم و آلودگی نان مردم به خاک کذب است. بر اساس استاندارد ملی ایران (شماره 104 «گندم - ویژگی ها و روش های آزمون») گندم خوراک انسان در سه درجه طبقه بندی شده و کلیه گندم هایی که دولت در قالب خرید تضمینی طی سال های اخیر از کشاورزان خریداری کرده، مطابق با استاندارد یاد شده و در درجات یک تا سه قرار داشته است و براین اساس اختلاط گندم غیر خوراکی با گندم خوراک انسان با قاطعیت رد می شود.

 مردم چه نانی می خورند؟

از طرفی رئیس اتحادیه نانوایان سنتی به کیفیت نان مصرفی مردم اشاره کرد و افزود: گندمی که از خارج کشور وارد می‌کنیم و آن را به داخل خطوط تولید می آوریم گندم درجه 3 است که برای نان پختن مناسب نیست.

زراعت کار اظهار داشت:  گندم‌های وارداتی که در چرخه تولید نیز قرار می‌گیرند و با گندم‌های داخلی مخلوط می‌شود، گندم‌هایی بوده که مناسب خوراک دام است و در واقع گندم‌های دامی بوده اما برای پخت نان استفاده می‌شود. باید توجه داشت که گندم‌های تولیدی داخل کیفیت مناسبی ندارند.

سوال بی جواب!

یرای پیگیری این موضوع معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگو با موج، به موضوع کیفیت گندم داخلی و اختلاط آن با گندم وارداتی که برای مصرف دام عرضه می شود پرداخت و افزود:این موضوع کاملا اشتباه است و اصلا گندم داخلی با گندم وارداتی که برای مصرف دام وارد می شود مخلوط نمی شود و این موضوع را تکذیب می کنم.

جهانبخش سنجابی شیرازی با بیان اینکه واردات و صادرات گندم مشمول استاندارد اجباری است عنوان کرد: اگر دولت هم بخواهد واردات و صادرات گندم داشته باشد مکلف است الزامات استاندارد ملی را رعایت کند. تا زمانی که سازمان ملی استاندارد برای محموله وارداتی گواهی انطباق را صادر نکند هیچ کالایی ترخیص نمی شود.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه اگر گندم وارداتی از مبادی قانونی وارد کشور شود، استاندارهای اجباری را خواهد داشت، توضیح داد:سازمان ملی استاندار تفاهم نامه ای را با وزارت بهداشت امضا کرده است که بخش اجرایی استانداردهای حوزه نان های سنتی به وزارت بهداشت تعلق گرفت و قرار شد وزارت بهداشت با توجه به جهت گیری سلامت بر بخش بهینه سازی و اجرای استاندارد های نان های سنتی نظارت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه