English

موج گزارش می دهد؛

لوازم التحریرخارجی بلای جان تولیدات ایرانی/ مارک دار بودن لوازم التحریر دغدغه دانش آموزان

عوض شدن سلیقه های مردم و بی معنی شدن حمایت از تولید داخلی پای محصولات خارجی را به راسته لوازم التحریر فروشان بازار تهران باز کرد تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان توان تولید و رقابت با محصولات خارجی را دیگر ندارند.

لوازم التحریرخارجی بلای جان تولیدات ایرانی/ مارک دار بودن لوازم التحریر دغدغه دانش آموزان

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس این روزها خانواده های ایرانی بیش از هر زمانی برای خرید کالای مورد نیاز فرزندان خود به مغازه های لوازم التحریر فروشی می روند اما بحثی که این روزها بیشتر از هر زمانی دغدغه تولیدکنندگان داخلی است ورود کالاهای چینی در بازار است.

وجود لوازم التحریرهای چینی، غربی و مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی در بازار بلای جان تولیدات ایرانی شده است.

برای پیگیری این موضوع سری به راسته لوازم التحریرفروشان بازار تهران زدیم.

 بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی می گویند: لوازم التحریر  داخلی هیچ تفاوتی با مشابه خارجی ندارد و تمام استاندارهای ایرانی و اروپایی را داراست حتی دستگاه برخی از کارخانه های ایرانی پیشرفته تر و به روزتر از دستگاه های اروپایی است.

فروشنده دیگری می گوید: با توجه به اینکه واردات بی رویه در این صنف زیاد است تولید کننده داخلی بیش از 20 تا 30 درصد تولید انجام نمی دهد و وقتی کالاهای چینی در کشور به وفور دیده می شود تولبدکنندگان داخلی نمی تواند رقابت کند همین موضوع است که کالاهای ایرانی خود نمایی دربازار ندارند به چشم مشتری نمی آیند.

لوازم تحریر88

 

بی‌علاقگی مردم به تولیدات داخلی

یک فروشنده نوشت افزار دیگر اعتقاد دارد:به‌ دلیل باور و فرهنگ غلط حاکم که کالای داخلی را بی‌کیفیت می‌داند، برخی تولیدکنندگان به جای نام و برند خود نام یک برند معروف خارجی را، حک و از طرح‌هایی با نمادهای غربی در تولیدات خود بهره می‌گیرند. البته شاید این نکته درست باشد که فرهنگ‌سازی در بازار نوشت‌افزار ضعف داشته و بی‌علاقگی مخاطب به تولیدات داخلی بر فرهنگ دیرینه «کالای خارجی بهتر است» استوار مانده، اما بازهم این موضوع، بی‌کیفیتی برخی تولیدات ایرانی چه در جنس و چه در رنگ را نفی نمی‌کند.

به گفته وی محصولات خارجی با نیازسنجی درست بازار ایران و توجه به ذائقه‌ها، هنوز سردمدار بازار نوشت‌افزار هستند و محصولاتی با طرح و نقش‌های مورد پسند کودکان ایرانی وارد کشور می‌شود که باید مسوولین به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

یکی از تولیدکنندگان ایرانی با بیان اینکه حال تولید داخلی خوب نیست توضیح می دهد: واردات بی رویه نوشت افزارهای خارجی باعث شده بسیاری از کارگر های ایرانی بیکار بماند و برخی از کارخانه ها بیشتر از یک شیفت کار نمی کنند و از طرفی انبوه کالاهای خارجی توان رقابت را از تولید لوازم التحریر ایرانی گرفته است.

دفتر

به گفته این فعال اقتصادی، نوشت افزارهای خارجی با تعرفه بسیار پایین وارد کشور شده همچنین برخی از لوازم التحریر به صورت قاچاق به بازار داخلی نفوذ می کند و کسی از ورود این ها مطلع نیست.

واردات بی رویه تولیدات چینی

از طرفی برخی وارد‌کنندگان نیز قیمت واقعی لوازم‌التحریر را به گمرک اعلام نمی‌کنند و به‌ همین جهت تولیدکنندگان نمی‌توانند با تولیدات چینی رقابت کنند و در نهایت کالاهای خارجی بازار را ‌اشباع می‌کند؛ این در شرایطی است که بارها از دولت خواسته شده که جلوی واردات لوازم‌التحریر چینی گرفته شود تا بازار نوشت‌افزار ایرانی که می‌تواند گردش مالی ۴هزار میلیارد تومانی داشته باشد، تقویت شود.

مداد

رئیس اتحادیه نوشت افزار تهران در گفتگو با موج با بیان اینکه بیش از 90 درصد تولیدات نوشت افزار داخلی به راحتی در بازار به فروش می رسد اما تولیدات وطنی به دلیل قیمت تمام شده بالا، قدرت رقابت با اجناس چینی را ندارد یاد آور می شود: دولت و بانک ها باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری کند زیرا واردات بی رویه تولیدات چینی عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده است.

 فرزانیان به فرهنگ سازی مصرف کالاهای ایرانی پرداخت و ادامه داد: استفاده از نوشت افزار از کودکی آغاز می شود پس باید از همان ابتدا ابعاد فرهنگی آن را در نظر گرفت، شکل گیری یک فرهنگ از کودکی آغاز و تا زمانی که فرد بزرگ می شود آن فرهنگ ادامه می یابد و در فرد نهادینه می شود .فضای نسل امروز به دلیل برخورداری از شبکه های اجتماعی مختلف، اینترنت، ماهواره و... بسیار با فضای نسل های قبل فرق دارد و دسترسی به اطلاعات در شکل گیری فرهنگ بسیار تاثیرگذار است.

فرهنگ سازی مردم برای حمایت از تولیدات ایرانی

طبق آمارهای به دست آمده گردش مالی لوازم تحریر در ایران سالانه 4 هزار میلیارد تومان است که 2 هزار و 200 میلیارد تومان آن سهم بازار خارجی می شود.

واردات بر صنعت لوازم‌التحریر آسیب زیادی وارد کرده و تولیدکنندگان،هر سال با ضررهای هنگفتی روبه‌رو می‌شوند؛ این در شرایطی است که تولیدات داخلی می‌تواند نیاز کشور را پاسخ دهد و حتی می‌توان مازاد تولید را به کشورهای مختلف صادر کرد؛ چرا که ظرفیت تولید کشور در نوشت افزار، چهار برابر نیاز بازار است.

لوازم تحریر

 اما بحث اصلی در این زمینه فرهنگ سازی مردم برای حمایت از تولید ایرانی و کمک به اقتصاد کشور است متاسفانه امروز مارک‌دار بودن مداد پاک کن، مداد‌تراش و کیف و جامدادی مهم‌ترین موضوع برخی دانش‌آموزان است. در حال حاضر سلیقه‌ها عوض شده و دیگر کیفیت محصولات و تولیدات داخلی برای برخی افراد بی‌معنی شده است بلکه امروز تنوع در بازار حرف اول را می‌زند، به طوری که داغی این بازار پرسود موجب شده تا افرادی برای سود بیشتر دراین مدت زمان منتهی به آغاز مهر محصولات خارجی بی‌کیفیت، اما پر زرق و برق را وارد کشور کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه