English

بحران بیمه ای پلاسکو؛

قهر ساختمان های مشابه با بیمه/ نقش کارآمد بیمه در حوادث/حادثه پلاسکو درس عبرتی برای مسوولان و کسبه

ترس و دلهره با گذشت 32 روز از آتش سوزی پلاسکو همچنان در خیابان جمهوری بین کسبه و مغازه دار ها وجود دارد.زنگ خطر نخورده ولی هنوز چشم های نگران باز است.

قهر ساختمان های مشابه با بیمه/ نقش کارآمد بیمه در حوادث/حادثه پلاسکو درس عبرتی برای مسوولان و کسبه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، ساختمان آلومینیوم روزی سومین بنای بلندمرتبه و دارای آسانسور بوده است که حدود 600 واحد تجاری در آن ساختمان فعالیت دارند، ساختمان 13 طبقه که بنای آن از اسکلت فلزی است. آلومینیوم در سال 1343 خورشیدی گشایش یافت.

مالک کارخانجات صنایع پروفیل آلومینیوم ایران و پلاسکو به حبیب‌الله اِلقانیان تعلق داشت  که برخلاف تصور موجود، این 2 ساختمان از حبیب القانیان، سرمایه‌دار کلیمی، مصادره نشده بودند و هژبر یزدانی، سرمایه‌دار بهایی، هر دو این ساختمان‌ها را در سال 1354 از القانیان خریداری کرد که پس از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مصادره شد و هم اکنون قسمت فروشگاه‌های آن به تعمیرگاه‌های ساعت و طبقات آن به موسسات کوچک اجاره داده شده است.

پس گذشت 1 ماه از آتش سوزی پلاسکو همچنان ترس ها و دلهره ها برسر ساختمان های قدیمی تهران در دل های کسبه ها و مردم وجود دارد. شواهد نشان می دهد در تهران بالغ بر ۱۰۰۰ ساختمان شرایطی چون پلاسکو دارند که شرایط ایمنی آنها شبیه پلاسکو است و اقدام جدی درخصوص این ساختمان‌ها هنوز گرفته نشده است.

 5:15 صبح جمعه 3 مهر ماه 1394 طبقه چهارم پاساژ 13 طبقه آلومینیوم آتش می گیرد و شعله‌های آتش علاوه بر اینکه به طبقه بالا سرایت می کند در حال گسترش به دیگر واحدهای تجاری می شود اما با کمک آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران پس از مدتی موفق به مهار و اطفای کامل حریق می شود.

آلومینیوم555

اما با توجه به شدت حادثه قطعا اگر این حریق در ساعات اداری یا در یک روز کاری رخ می‌داد بدون شک تعداد قابل توجهی مصدوم و حتی کشته می‌شدند.به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی در سال گذشته این پاساژ سیستم ایمنی لازم را نداشته و همین امر باعث وارد شدن خسارات زیاد به آن شد.

وضعیت آلومینیوم بدتر از پلاسکو نیست

رئیس اتحادیه لوازم خانگی یکی از قدیمی ترین افرادی که نزدیک 40 سال درساختمان آلومینیوم مشغول به فعالیت است می گوید: از زمان قدیم 2 ساختمان آلومینیوم و پلاسکو به برج های دو قلو معرف بوده اند.اما برخی که می گویند وضعیت ساختمان آلومینیوم بدتر از از پلاسکو است را من قبول ندارم،ساختمان پلاسکو بورس پوشاک بوده اما داستان ساختمان آلومینیوم زمین تا آسمان با پلاسکو فرق دارد.متاسفانه فرهنگ ما ایرانی ها برای پیشگیری حوادث خیلی ضعیف هست ما همیشه منتظر هستیم اتفاقی و حادثه ای پیش بیاید بعد تازه به فکردرست کردن  آن می افتیم.

مثلا اگر ما را اجبار نمی کردند که خودروهایمان بیمه شخص ثالث  داشته باشد شک نکنید الان خیلی از ماشین ها بیمه نداشتند و این جای فکر دارد که چرا ما ایرانی ها اینگونه ایم و همیشه با فشار و قانون باید کارها پیش برود!!

ساختمان آلمینیوم

کل ساختمان آلومینیوم را بیمه کردند ولی هر واحدی جداگانه نرفته واحدش را بیمه کند، و شاید حدود 10 درصد از واحدها جداگانه خودشان را بیمه کرده باشند و برخی که هنوز بیمه نکردند شاید فکر می کنند نیازی نیست و کارشان ربطی به بیمه ندارد. اما بعد از آتش سوزی پلاسکو همه موظف شدن واحدها و مغازه های خود را مجهز به کپسول آتش نشانی کنند و این حرکت صورت گرفت.

زلزله 6 ریشتری ساختمان آلومینیوم را تکان نمی دهد

محمد طحان پور ادامه داد: در رابطه آتش سوزی پلاسکو 4 گروه مقصر هستند که شامل (بنیاد مستضفان،مستاجرین، شهرداری، آتش نشانی) همه باید برنامه را عملیاتی می کردند که آن آتش سوزی اتفاق رخ نمی داد. شهرداری به دنبال منافع خودش هست و ساختمان آلومینیوم هنوز پایان کار ندارد و برخی از واحدها مسکونی است و یک سری حرف ها که پایه و اساس ندارد.

اگر فردا شهردار تصمیم بگیرد که ساختمان آلومینیوم را پلمپ کند نمی تواند ! هنوز مشکلاتی با بنیاد مستضعفان وجود دارد.

این ساختمان زمانی که ساخته شد پیش بینی عمر 150 تا 200 سال برای آن دیده شد و اگر همین الان زلزله 6 ریشتری رخ دهد ساختمان آلومینیوم تکان نمی خورد، ساختمان خیلی مقاوم است مگر اینکه اتفاقی خاص و پیش بینی نشده رخ بدهد.

آلومینیوم.docx88

آتش نشانی ما متاسفانه هنوز حرفه ای نیستند علت آن هم این است یا افراد متخصصی نداریم یا ابزار و دستگاه ما با استانداردهای جهانی فاصله دارد دلیلی ندارد هرجا که آتش گرفت شلنگ آب را باز کنیم.

اگر ساختمان آلومینیوم آتش بگیرد فقط از خیابان جمهوری دسترسی به فلکه آب است و در قسمت جنوبی آن دسترسی به آب وجود ندارد. از طرفی مشکلی که خود ساختمان دارد کامیون آتش نشانی نمی تواند وارد پارکینگ شود شاید وانت نیسان بیاید ولی کامیون آتش نشانی خیر! و باید برای این ضعف ها مسئولین چاره ای بیاندیشند.

از همین رو رئیس کل بیمه مرکزی چندی پیش با بیان اینکه ساختمان های دولتی الزام به خرید بیمه حوادث و آتش سوزی دارند گفت: بیمه مرکزی نمی تواند الزام کند که ساختمان ها باید بیمه شوند اما ما به دولت این موضوع را پیشنهاد داده ایم و شورای شهر هم پیگیر این موضوع است.

همتی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج که آیا بیمه مرکزی آماری مبنی بر اینکه چند نفر از واحدهای صنفی در ساختمان آلومینیوم بیمه هستند گفت: من اصلا خبر و آماری ندارم و شاید کل بیمه های واحدهای صنعتی کشور به 5 درصد رسیده باشد.

پلاسکو تنها یکی از هزاران ساختمانی بود که مسئولین به آن بی‌توجهی کردند، سوالی که همیشه بی جواب می ماند چه کسی مقصر است!!

ساختمان آلومینیوم ،علاء‌الدین و... یکی از هزاران ساختمان های این شهر هستند و اگر باز هم بی توجهی کنیم دوباره حادثه ای شاید بدتر از پلاسکو اتفاق بیافتد، پس از وقوع حادثه دنبال مقصر خواهیم بود و انگشت اتهام را به سوی سازمان ها و ارگان های مختلف دراز خواهیم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه