English

تخم مرغ؛ طلای زرد و سفید در سفره ها؛

همایش گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ برگزار شد

مراسم بزرگداشت روز جهانی تخم مرغ با حضور تولید کنندگان و فعالین اقتصادی در عرصه پرورش مرغ تخم گذار و تولید تخم مرغ در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

همایش گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، محمدجعفر فوده، نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش گفت: تخم مرغ یکی از با ارزش ترین مواد غذایی است که نقش مهمی در سبد خانوار ایرانی از قدیم داشته است. تخم مرغ منبع بی نظیری از پروتئین است و می تواند مواد مغذی مورد نیاز را تامین کند. از اینرو تخم مرغ به عنوان یک محصول استراتژیک در حوزه دامپروری و طیور محسوب می شود. 

 

همسان سازی قیمت ها چالش اصلی مرغداران 

در ادامه رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار میهن به بیان اهمیت تولید صنعتی تخم مرغ پرداخت و گفت: خوشبختانه به دنبال اقدامات اساسی و خوبی که در سطح ملی گرفته شده و با مشارکت بخش خصوصی، در حال حاضر ایران یکی از 10 کشور برتر جهان در زمینه تولید تخم مرغ است. به طوریکه در 6 ماه نخست سال جاری علاوه بر تامین کامل نیاز داخل، 92 هزار تن تخم مرغ به 8 کشور منطقه صادر شده است. 

حمیدرضا کوچک کاشانی افزود: به رغم مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد در 2 سال گذشته میزان سرمایه گذاری در این بخش 30 رصد افزایش داشته است. اگرچه نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده، اما با تفاهماتی که با دولت صورت گرفته، تنظیم بازار تخم مرغ به اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار میهن واگذار شده است.

این مقام مسئول گفت: اعتمادی که به بخش خصوصی شده باعث شده که در مدت اخیر شاهد ثبات در بازار تخم مرغ باشیم به طوریکه نه به تولید کننده و نه به مصرف کننده فشاوری وارد نشده است. با این تصمیم بر خلاف آنچه در گذشته شاهد بودیم نه تنها کمبودی در بازار احساس نشده بلکه موفق به صادرات و ارز آوری نیز شده ایم. 

وی تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان چه در سطح ملی و چه در سطح استانی بحث همسان سازی قیمت ها را با جدیت پیگیری کنند چرا که رشد تولید در این عرصه و تحقق شعار سال نیازمند اصلاح قیمت ها است. با توجه به اینکه استان اصفهان بزرگترین تولید کننده تخم مرغ در کشور است و تقریبا 20 درصد تخم مرغ کشور در این استان تولید می شود، مسئولان استانی می توانند در این زمینه بسیار تاثیر گذار و پیشرو باشند. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار میهن درباره برنامه های آتی و اقدامات توسعه ای در این صنعت گفت: امروزه در سطح دنیا یکی از مهمترین موضوعات در حوزه تولید و پرورش محصولات دام و طیور، بحث بیمه است. در همین راستا با همکاری دانشگاه تهران در حال بررسی برای راه اندازی یک صندوق بیمه برای تولید کنندگان تخم مرغ هستیم.

وی افزود: این صندوق می تواند نقش مهمی در ثبات بازار و حمایت از تولید کنندگان داشته باشد. از دیگر اقدامات انجام شده می توان به افزایش تنوع ژنتیکی و نژادی مرغ تخم گذار در سطح کشور اشاره کرد. در گذشته تولید تخم مرغ در ایران تنها به یک یا دو شرکت بزرگ محدود می شد اما خوشبختانه نزدیک به 8 تولید کننده عمده تخم مرغ در سطح کشور فعالیت می کنند.

کوچک کاشانی گفت: افزوده شدن تعداد تولید کنندگان بزرگ علاوه بر ثبات و تنوعی که در بازار رقابتی ایجاد می کند، ثبات و امنیت غذایی  را برای کشور به همراه دارد. به این ترتیب در صورت وقوع اتفاقات پیش بینی نشده مثل تحریم های اقتصادی یا بیماری های واگیر دار، آسیب و تنش جدی به ثبات بازار وارد نخواهد شد. 

 

برای کاهش قیمت تخم مرغ تلاش کنیم 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار اصفهان نیز در این جلسه بر اهمیت نقش تخم مرغ در سبد تغذیه خانوار تاکید کرد و گفت: در کشور ما همیشه بحث افزایش قیمت ها مطرح بوده است و بیایید برای یکبار هم که شده در راستای کاهش قیمت تخم مرغ تلاش کنیم. تکمیل زنجیره تولید تخم مرغ یکی از راهکار های کاهش قیمت تمام شده است. 

محمود حقیقت سرشت بیان داشت: متاسفانه اطلاع رسانی جامع و خوبی در رابطه با اهمیت تخم مرغ در تغذیه انجام نشده است و همچنان باورهای غلطی درباره آن وجود دارد. این ماده غذایی آنقدر با ارزش است که در تقویم جهانی یک روز را به نام تخم مرغ نامگذاری کرده اند ولی متاسفانه اطلاع رسانی وسیع و خوبی در این زمینه انجام نشده است و خیلی ها از مزایای آن اطلاعی ندارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه