English

رئیس دانشگاه اصفهان :

جوانان در دفاع مقدس نقشی بسیار مهم و اثرگذار داشتند

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: حدود ۷۰ درصد شهدا در دوره دفاع مقدس، نوجوانان و جوانان بین ۱۶ تا ۲۶ سال بودند بنابراین می توان اذعان داشت که جوانان نقش اصلی و کلیدی را در دفاع مقدس داشتند.

جوانان در دفاع مقدس نقشی بسیار مهم و اثرگذار داشتند

به گزارش خبرگزاری موج اصهان، حسین هرسیج در نشست خوانش پایدار ۸ سال دفاع مقدس و تقدیر از فعالین اربعین حسینی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس به تشریح اندیشۀ دفاعی امام(ره) پرداخت و تصریح کرد: انقلاب شکوهمند کشور ایران بعد از ۲۵۰۰ سال استبداد شاهان به واسطۀ ایمان و اعتقاد مردم و رهبری امام خمینی به پیروزی رسید.  ایشان، استقلال همراه با آزادی و همچنین آزادی همراه با استقلال را دو مفهوم کلیدی و انفکاک ناپذیر دانست که در زمان انقلاب ۵۷ به منصه ظهور رسید و منجر به پیروزی نهضت مردم ایران شد.

وی در ادامه افزود: اندیشۀ دفاعی امام(ره) از منابع دینی مانند قرآن، احادیث معتبر و سیرۀ پیامبر اعظم(ص) و ائمۀ معصومین (ع) سرچشمه می گرفت و مکتب دفاعی نوینی را برای مردم به ارمغان آورده بود.

این مقام مسئول گفت: نهضتهای مختلف منطقه به دلیل این که آزادی را همراه با وابستگی به قدرتهای خارجی دنبال می‌کردند پیروز نشدند ولی امام(ره) با ابتکار و نوآوری پیروزی را برای ملت خود به ارمغان آورد.

هرسیج همچنین، تبیین کرد: امام(ره) نه به عنوان یک سیاستمدار یا فقیه بلکه به عنوان یک نظریه پرداز، مدل جدیدی را در پاسخ به معضلات کشور مطرح کرد که امروز می تواند مبنای کارهای تحقیقاتی و علمی ما قرار گیرد.

 رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در اندیشۀ امام (ره) دفاع ماهیتی الهی و انسانی دارد و امروز با الهام گرفتن از اندیشۀ امام راحل، کارهای تحقیقاتی باید جهت گیری الهی و انسانی داشته باشند و همچنین معطوف به مسئله باشند. هستۀ هرگونه تحقیقات بر می گردد به این که مسائل بخوبی فهم شوند. بعد از آن ضروری است فاصله بین واقعیت وآرمان شناسایی شود و در نهایت از اندیشمند و متفکر انتظار می‌رود که راهکار مناسبی برای پرکردن شکاف بین واقعیتها و آرمانها ارایه کند. این چیزی است که در مکتب سیاسی امام تجلی پیدا کرد و به عنوان یک الگو مطرح شد.

رئیس دانشگاه همچنین تصریح کرد: بعد از انقلاب در شهریور ۱۳۵۹ صدام ملعون به کشور ما تجاوز کرد و این در حالی  بود که حمایتهای مادی، سیاسی و اقتصادی را از سوی کشورهای غربی دریافت می‌کرد.

وی افزود: مکتب سیاسی حضرت امام(ره) در کشور ایران توانست با موفقیت به سرانجام برسد اما کشورهای مرتجع منطقه توان این را نداشتند که شاهد عملیاتی شدن این نسخه در کشور خود باشند به همین خاطر کوشیدند تا جنگ را به ما تحمیل کنند.

هرسیج در ادامه تبیین کرد: خوشبختانه در جنگ تحمیلی، مکتب سیاسی امام در مکتب دفاعی تجلی کرد و در صورتی که کشورهای غربی بر اساس استانداردهای نظامی خود فکر می‌کردند که ما دیگر تاب و توان مقاومت نداریم، امام(ره) با مکتب نوین دفاعی خود به جهانیان ثابت کرد که معنویات و به دست آوردن قلوب مردم فراتر از اندیشه و تصور کشورهای استعمارگر پرواز می‌کند و به مقصد می‌رسد.

 وی همچنین  مردمی بودن، مشروعیت و رهبری کاریزماتیک امام(ره) را به عنوان سه ضلع پیروزی انقلاب ۵۷ عنوان کرد و افزود: این سه ضلع در کنار هم یک مکتب نوین و پیشرو را به جهانیان معرفی کرد که با گذشت ۴۵ سال از ظهور آن هنوز برای همگان به عنوان یک الگو و مدل مطرح و قابل تأمل است.

رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه ضمن بیان شخصیت کاریزماتیک امام(ره) تصریح کرد: شخصیت خارق العاده امام(ره) به گونه‌ای بود که برای ورودش به ایران میلیونها انسان به تهران آمدند و میلیونها انسان هم در مراسم تشییع جنازۀ ایشان حضور داشتند.

هرسیج افزود: به رغم همۀ تحریف ها و دروغ های دشمنان، اسلام دین فطرت است و نرخ رشد اسلام در میان ادیان موجود بالاترین رقم را دارد.

وی گفت: با شروع جنگ تحمیلی، کشور ایران از نظر اقتصادی و نظامی ضعیف بود ولی با بهره‌مندی از سه ضلع مردمی بودن، مشروعیت نظام و رهبری کاریزماتیک امام(ره) نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست مسیر پیروزی را طی کند.

رئیس دانشگاه، پیشرفتهای امروز در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، پهبادی و سایر دستاوردهای نظام را مرهون مکتب نوین دفاعی امام(ره) دانست و تصریح کرد: موفقیت ما در عرصه‌های علمی به خاطر افرادی است که علم و معنویت را در کنار هم داشتند و شاخصهای علمی را عملیاتی کردند.

این مقام مسئول افزود: شهیدانی مانند مطهری، بهشتی، فخری زاده، سلیمانی و ... ترکیبی از علم و معنویت بودند و دشمن نیز به همین دلیل ایشان را هدف گرفته بود.

هرسیج تأکید کرد: مصلحت دنیا و عقبی ما این است که حیات ما معطوف به حیات ائمه معصومین(ع) و پیامبر (ص) باشد تا در روز قیامت هم با آنها محشور شویم.

دانشگاه اصفهان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه