English

یادداشت؛

نقش حجاب و عفاف در سلامت و آرامش روانی جامعه

بی تردید با رعایت حجاب، ریشه ی بسیاری از تفاخرها، تکاثرها، اسراف ها، تحریک های بی موقع در اجتماع کند و بذر فساد خشکیده خواهد شد و همین مسئله باعث سلامت و آرامش روانی جامعه می شود.

نقش حجاب و عفاف در سلامت و آرامش روانی جامعه

خبرگزاری موج اصفهان- سردار حمید علینقیان پور، فرمانده انتظامی استان اصفهان، بی تردید اگر زنان متین و موقر باشند و با پوشش مناسب ظاهر شوند و تحریکی صورت نگیرد، همسران آنها و دیگر افراد جامعه از آرامش روانی بر خوردار خواهند بود. اما اگر حضور زنان در جامعه به صورت تحریک آمیز باشد، التهاب و اضطراب و هیجان روحی بیننده هر لحظه با دیدن صحنه ای تازه افزایش پیدا خواهد کرد و این کار باعث به هم خوردن تعادل روحی افراد می شود.

این تأثیرات منفی نه تنها بینندگان این مناظر را تهدید می کند، بلکه همسران این زنان بی حجاب را نیز در معرض بیماری های روانی قرار می دهد زیرا این مردان دائماً با نگاه های هوس آلود دیگران به زن و دختران خود مواجه هستند که مانند نیش زهرآگین آنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و متأسفانه در بسیاری از موارد نمی توانند به آن اعتراض کنند.

در برخی از موارد مجبورند علی رغم فطرت انسان و اعتقادات مذهبی خود یا سکوت کرده و بدین وسیله آن را تأیید کنند و یا خود نسبت به تهیه آن لباس ها و کفش های مبتذل که توجه دیگران را جلب می کند اقدام نمایند و با دست خود عامل بیماری روانی خود را فراهم سازند! حتی می توان گفت زنان بی حجاب دیگری که قادر به تهیه آن نوع لباس و کفش نیستند نیز دچار فشارهای روانی شده و تعادل روحی خود را از دست بدهند.

به هم خوردن تعادل روحی در بینندگان این مناظر و همسران آنان یا زنان بی حجاب دیگر بیماری های جسمی و روانی را به وجود می آورند که از جمله عدم تعادل دستگاه های عصبی و نقص دستگاه هاضمه در اثر هیجان که عامل بیماری های معده و روده است.

رعایت حجاب و عفاف در سلامت و پاکی اجتماع موثر است و موجب استحکام خانواده به عنوان پایه و اساس اجتماع می شود و در ساخته شدن فرزندان با تربیت صحیح و پاک نگه داشتن محیط اجتماع از عوامل تحریک آمیز جوانی موثر است.

معلوم است وقتی کانون خانواده گرم و پرجاذبه باشد، این گرمی و استحکام در بالا بردن روحیه عمومی مردم و جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت. وقتی کودکان چنین خانواده ای با تربیت صحیح و تعادل روحی و افکار پرورش یافتند، در جامعه منشأ سازندگی، ترقی و تعالی می شوند.

اکثر دختران و پسرانی که در سنین پایین به دام مفاسد مختلف می افتند، کسانی هستند که از تربیت حقیقی و صحیح محروم بوده اند این ظلم را هیچ کسی جز  والدین به آنها نکرده اند. از طرفی با رعایت حجاب، ریشه بسیاری از تفاخرها، تکاثرها، اسراف ها، تحریک های بی موقع در اجتماع کُند و بذر فساد خشکیده خواهد شد. چرا که زنان عمر خود را به جای مصرف در این گونه ضد ارزش ها در جهت هدف نهایی زندگی انسانی و سعادت راستین صرف می کنند و گناه به فساد کشاندن سایر افراد جامعه و اتلاف عمر آنان و ایجاد زمینه برای انواع فساد در اجتماع صورت نمی گیرد.

گسترش بوتیک های کذایی، تهیه و توزیع لباس مبتذل غربی با تصویرهای  مبتذل از مواردی هستند که جوانان بی گناه و کم تجربه را به سوی منجلاب فساد و تباهی سوق می دهد. برای اینکه جوانان از این آفات در امان باشند، باید در خانواده به طور صحیح تربیت شوند، اما اگر مادر خودش اسیر این گونه موارد باشد، نمی تواند برای فرزندانش الگوی کاملی خلق کند.

بنابراین اولین تأثیر حفظ و رعایت حجاب در جامعه، سلامت روحی و روانی و رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته در یک جامعه است. حجاب، آزادی اندیشه را محدود نمی کند. و شاید، به عبارتی آن را رشد می دهد و عاملی می شود برای تبادل آزادتر اندیشه ها و رشد استعدادها. حجاب، آزادی فعالیت اجتماعی را نیز محدود نمی کند.

چه بسیار بانوان محجبه و عفیفی که در رده های بالا و مسئولیت های مهم اجتماعی و مدارج عالی تحصیلی حتی در محیط های مردانه حجابشان را حفظ می کنند و آزادانه نیز چون مردان به فعالیت های خویش مشغولند. حجاب چون وسیله ای مطمئن است که می تواند زن را از مزاحمت ها و بهره جویی های نادرست و نامطلوب سالم نگه دارد و نگاه های آلوده را هشدار دهد.

حجاب می تواند بهترین وسیله باشد در جهت حفظ ارکان شخصیت زن، چو دژی مستحکم که پایه های شخصیتش را محفوظ نگه می دارد و از آن حراست می نماید. مروارید شفاف و گران بها، میان صدفی در عمق آبها از انبوه خطرات، پنهان و محفوظ می ماند.

خانم ها چون مرواریدند و عفافشان گوهر وجودشان است، که نیاز به صدف و محافظی دارد که آنان را در امان نگه دارد و کدام صدف زیباتر از صدف حجاب! کدام حفاظ مطمئن تر از صدف نجابت و حیا! و کدام مأمن، با امنیت تر از مأمن پاکی و طهارت! پس حجاب نه مانع آزادی که خود مایه ی آزادی و رشد و تعالی انسان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه