English

شهردار ایلام:

۳۵۰ هکتار بافت فرسوده در حاشیه شهر ایلام وجود دارد

همایش تخصصی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با حضور مدعوین و مهمانان استانی و ملی به میزبانی شهرداری ایلام برگزار گردید.

۳۵۰ هکتار بافت فرسوده در حاشیه شهر ایلام وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، بابک محمدی آوندی در ابتدای این همایش با بیان اینکه طی دهه‌های گذشته شاهد بروز زمین‌لرزه‌هایی در کشور بودیم که متاسفانه برخی از آنها تلفات بسیاری را به دنبال داشته گفت: به منظور کاهش تلفات ناشی از حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله باید به استحکام بناها توجه ویژه ای شود.

وی با اشاره به اهمیت نظرات کارشناسان و مهندسین ادامه داد: جهت جلوگیری از بروز حوادث باید نظارت‌ها بر بناها با دقت بالایی انجام شود تا با استحکام‌بخشی به بناها از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

شهردار ایلام در ادامه به وجود ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده در حاشیه شهر ایلام اشاره کرد و افزود: ۷۰ هزار نفر در این مناطق سکنونت دارند و با احتساب روستاهای جدیدی چون هفت چشمه، چالسرا و مناطق حاشیه ای تعداد ساکنان مناطق دارای بافت فرسوده به ۱۵۰ هزار نفر نیز می رسد.

 

بافت ها ناایمن و افزایش تلفات ناشی از حوادث غیرمترقبه

محمدی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بافت های فرسوده در زمان بروز حوادث غیرمترقبه افزایش تلفات را به دنبال دارد باید بازسازی این بناها به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

محمدی در ادامه به عمده نیازهای شهرداری ایلام اشاره کرد و افزود: توزیع قیر رایگان و یارانه ای، ایجاد کتابخانه های عمومی، تعریض کوچه های زیر ۶ متر محلات، تکمیل مرکز فرهنگی ارغوان، ایجاد فرهنگسراهای محلات، سرپوشیده کردن مسیل ها، ارتقای خدمات شهری و تجهیز دستگاه های آتش نشانی از مطالبات و نیازهای شهرداری ایلام به شمار می رود.

وی با اشاره به بلاتکلیفی پروژه فرهنگی ارغوان اظهار داشت: با توجه به ضعف زیرساخت‌های فرهنگی در ایلام، باید تلاش شود این پروژه فرهنگی هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

شهردار ایلام همچنین گفت: تاکنون ۶۳ ساختمان ناایمن در ایلام احصا شده است که با کوچکترین حادثه ای جان مردم را به مخاطره می اندازد.

 

وجود 21 درصد بافت فرسوده در ایلام

در ادامه سعید هژبری با اشاره به اینکه شهر ایلام دارای ۲۱ درصد بافت فرسوده که ۴۶ درصد جمعیت در این مناطق سکونت دارند گفت: بافت های فرسوده به علت خطرآفرین بودن باید مورد توجه قرارگیرند اما متاسفانه آنگونه که باید به این مهم توجه نشده است.

معاون عمرانی استاندار ایلام افزود: دولت سیزدهم به بحث مسکن که دغدغه اصلی مردم است نگاه ویژه ای دارد و ساخت ۳۲ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن که سهمیه استان ایلام است خود گواهی بر این مدعاست.

این مسئول همچنین به بازسازی ۴هزار و ۲۹۶ واحد فرسوده به مدت چهار سال طی طرح مسکن ملی اشاره کرد و گفت: باید توجه به نوسازی و بهسازی ساختمان های ناایمن به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام افزود: هرچند بیشترین آسیب ها برای بافت های فرسوده است اما در بافت های جدید نیز استانداردهای ساخت و ساز و ایمنی رعایت نمی شود و حوادث تلخ، نابخشودنی و توجیه ناپذیری چون ساختمان تازه ساخت متروپل بروز می دهد.

هژبری با بیان اینکه در ساخت و سازهای جدید متولیان شهری وظایف سنگینی را بر عهده دارند، تاکید کرد: در طول ماه یک یا ۲ حادثه در ساختمان های جدید ساخت رخ می دهد که بیانگر عدم‌پایبندی به اخلاق و تعهد مهندسی است.

وی از رسانه ها خواست: نسبت به آگاهی بخشی ها در خصوص ایمن سازی ساختمان ها اهتمام داشته باشند و مردم نیز مطالبه گر ساختمان های ایمن از ناظران و ادارات مرتبط باشند.

 

سکونت 172 هزار نفر در ساختمان های فرسوده و ناایمن 

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در این مراسم اظهار داشت: عدم رعایت اصول مهندسی و ایمنی باعث ایجاد شکل گیری بافت های فرسوده و ساختمان های ناایمن می شود.

فرشاد دوستی ادامه داد: یک هزار و ۶۳۳ هکتار بافت فرسوده و ساختمان های ناایمن در استان شناسایی شده است که ۱۷۲ هزار نفر در این مناطق سکونت دارند.

وی با بیان اینکه رعایت اصول فنی و مهندسی باعث کاهش تلفات و خسارات می شود، یادآور شد: در ساخت و سازها ، صدور پرونده ها و پایان کار باید استانداردهای مبحث پنج رعایت شود.

 

لزوم آموزش امداد و نجات

 آزادمنش سفیر بم در استان ایلام نیز ضمن تشریح ابعاد فاجعه زلزله بم بر تمهیدات لازم برای مقابله با این گونه حوادث با رعایت قوانین ساخت و سازها، ایجاد فضاههای پشتیبانی و ارتباطی و امدادی و … تاکید کرد و افزود: لزوم استفاده از موبایل ماهواره‌ای و بی‌سیم، امدادرسانی و تقسیم کار توسط مدیریت بحران، لزوم انتقال سریع مصدومین به مراکز درمانی، لزوم آموزش نحوه امداد و نجات و... از جمله مسائلی است که باید در زمان وقوع حادثه مورو توجه قرار گیرد.

آزادمنش افزود: حوادث همیشه هستند و این انسانها هستند که با رعایت نکات ایمنی اثرات این حوادث را کم خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه