English

حسن قاسم‌پور:

حفاظت از محیط زیست نیازمند آموزش مستمر و فرهنگ‌سازی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بر لزوم آموزش مستمر و فرهنگ‌سازی به منظور ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تاکید کرد.

حفاظت از محیط زیست نیازمند آموزش مستمر و فرهنگ‌سازی است

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، حسن قاسم‌پور ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در افتتاحیه دوره آموزشی مبانی و اصول حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و حیات وحش گفت: اگر چه مسائل آموزشی و اقدامات فرهنگی در همه امور جزو ضروریات است اما وقوع برخی از تعارضات در مواجهه انسان و حیات وحش در سال‌های اخیر، این ضرورت را بیش از پیش ضروری می سازد.

وی افزود: محیط‌بانان، کارشناسان حوزه محیط زیست طبیعی و محیط زیست انسانی شبانه روزی تلاش می‌کنند و با وجود وسعت کارها و وظایف، امکانات و نیروی انسانی کم است و نیروهای موجود به دلیل این محدودیت‌ها فداکاری می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل می گوید: در حال حاضر ۱۷۴ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت این اداره‌کل است که ۱۰ درصد مساحت استان را شامل می‌شود و نقاط شکار ممنوع ۱۵.۵ درصد مساحت استان برابر با ۲۸۲ هزار هکتار است.

قاسم پور گفت: از جمله گونه‌های شاخص این مناطق کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی، انواع دوزیستان و خزندگان، پرندگان آبزی و کنارآبزی است و حدود ۶۶ محیط‌بان و بیش از ۱۰ کارشناس بخش محیط طبیعی و حیات وحش، مدیریت حیات وحش و حوزه زیستگاهی آنها را در استان اردبیل پایش می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه یکی از اجزا و وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تنوع زیستی بحث مدیریت حیات وحش است، این دوره آموزشی با هماهنگی سازمان‌مرکزی برنامه‌ریزی شده است و امید می‌رود برای کارشناسان حاضر در آن مفید واقع شود و به حفاظت بیشتر و بهتر از محیط زیست و منابع طبیعی کشور کمک کند.

فرماندار سرعین نیز در ادامه گفت: محیط زیست یکی از حوزه‌هایی است که در تعالیم اسلامی و آموزه‌های قرآنی مورد اشاره قرار گرفته و در سراسر قرآن کریم برای حفظ محیط زیست تاکید شده است؛ حتی وعده‌ای که از بهشت همچون آب‌های پاک جاری و باغ‌های پر درخت و سرسبز به ما داده، درس حفظ محیط زیست به انسان می‌دهد و از این رو اگر بتوانیم به صورت پایدار قوانین مربوطه در حوزه محیط زیست را در کشور، استان و شهرستان اجرا کنیم، محیط پیرامونی مشابه بهشت می‌شود.

باقر باقرزاده می گوید: بر این اساس در شهرستان سرعین برنامه‌ها با برنامه‌های اداره حفاظت محیط زیست هماهنگ می‌شود و در همین راستا با همه دستگاه‌ها هماهنگ شده است که فعالیت‌های خود را بر پایه اسناد زیست محیطی پیش ببرند.

وی گفت: دلیل تصمیم فوق این است که محیط زیست تنها متعلق به ما نیست و به بشریت و نسل‌های آینده نیز تعلق دارد و باید طوری موضوع را مدیریت کنیم که آنها هم بتوانند از این مواهب بهره ببرند.

دوره آموزشی مبانی و اصول حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و حیات وحش با حضور کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و اساتید دانشگاهی به مدت ۲ روز با میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در شهرستان سرعین در حال برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه