English

نبود قرنطینه در ورود محصولات قاچاق کشاورزی عامل انتشار آفات در کشور

مدیر جهاد کشاورزی اشکذر با بیان اینکه نبود قرنطینه محصولات کشاورزی دلیل اصلی ورود آفات و بیماری های گیاهی به کشور است، اعلام کرد: محصول وادراتی باید ابتدا وارد قرنطینه شده و دقیق مورد بررسی قرار گیرد سپس در مرحله بعدی وارد بازار شود اما متاسفانه نبود قرنطینه موجب ورود آفات به کشور شده است.

نبود قرنطینه در ورود محصولات قاچاق کشاورزی عامل انتشار آفات در کشور

به گزارش خبرگزاری موج یزد، سید حسین بخشایش مدیر جهاد کشاورزی اشکذر اظهار داشت: آفت مگس میوه مدیترانه ای می تواند انتقال دهنده قارچ های عامل پوسیدگی باشد؛ همچنین سوراخ های تخمگذاری حشره در پوست میوه از کیفیت محصول تا حد زیادی می کاهد.

وی با بیان اینکه نبود قرنطینه محصولات کشاورزی دلیل اصلی ورود آفات و بیماری های گیاهی به کشور است، اعلام کرد: محصول وادراتی باید ابتدا وارد قرنطینه شده و دقیق مورد بررسی قرار گیرد سپس در مرحله بعدی وارد بازار شود اما متاسفانه نبود قرنطینه موجب ورود آفات به کشور شده است.

بخشایش گفت: مگس میوه مدیترانه ای به دلیل انتشار وسیع و سریع در جهان، تحمل شرایط آب و هوای سرد نسبت به سایر گونه ها و دامنه میزبانی گسترده آن لقب مخرب ترین آفت کشاورزی در جهان را از آن خود کرده است.

این مقام مسئول یاد آور شد: ایجاد لکه های قهوه ای بر روی میوه نشان دهنده وجود آفت مذکور در داخل میوه است که میوه ها به محض آلودگی با این آفت شروع به ریزش از درخت می کنند.

وی از کلیه کشاورزانی که در زمینه تولید محصولات ذکر شده به ویژه انار در شهرستان فعالیت دارند، خواست: همگی جهت مبارزه علیه آفت مذکور، با مدیریت و مراکز جهادکشاورزی همکاری لازم را داشته و خاطر نشان کرد در صورت مبارزه به موقع و نصب مواد جلب کننده به صورت همگانی، امکان کنترل آفت وجود دارد، در غیر این صورت عملیات مبارزه موفقیت آمیز نخواهد بود.

بخشایش یادآور شد: مگس میوه مدیترانه ای دارای بالاترین خسارت اقتصادی در بین گونه های مگس میوه است. متاسفانه حجم خسارت این آفت به قدری زیاد است که به طاعون گیاهی مشهور شده و در دنیا حدود 300 گونه گیاهی ( مانند انار، زردآلو، گوجه، آلو، توت، انگور، هلو، سیب، به، انجیر، خرمالو، گلابی، گیلاس، مرکبات و... ) به عنوان میزبان های این آفت شناخته شده است.

ایجاد 10 ایستگاه ردیابی آفت در سراسر شهرستان اشکذر

راضیه سادات خاتمی مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی اشکذراظهار داشت: امسال در شهرستان یک شبکه مراقبت انار و زیتون اختصاص داده شده که تا کنون 10 ایستگاه ردیابی آفت در سراسر شهرستان، با استفاده از جلب کننده های فرمونی، به منظور بررسی حضور آفت در باغ نصب نموده و براساس میزان شکار آفت توسط این تله ها، از سایر روشهای کنترل استفاده می شود.

وی افزود: با تخم گذاری مگس در داخل میوه، لارو یا کرم مگس، با تغذیه از میوه، رشد کرده و سپس شفیره مگس میوه پس از آخرین سن لاروی از درخت پایین آمده و وارد خاک می شود و مراحل زمستان گذرانی این آفت با حالت شفیرگی در داخل خاک انجام می گیرد، به همین دلیل سمپاسی به تنهایی راه مقابله نیست.

خاتمی یادآورشد: اولین گام در جهت مبارزه علیه آفت مگس میوه، جمع آوری میوه های آلوده از سطح باغ و شخم سطحی باغات و باغچه ها در طول فصل سرد سال می باشد.

وی خاطر نشان کرد: راههای کنترل مگس میوه مدیترانه ای درشرایط عادی که  حشره طغیان نکرده است، جمع آوری و دفن هر گونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق 50 سانتیمتری خاک ( قابل ذکر است که این مگس به میوه های ریخته و برداشته شده خسارت وارد نمی کند) و یا نگهداری میوه های آلوده در کیسه های نایلونی ضخیم و فاقد منفذ می باشد.

خاتمی با بیان اینکه کنترل مگس مدیترانه ای در زمان طغیان بسیار دشوار است یادآورشد: راههای کنترل آفت مذکور در شرایطی که طغیان صورت گرفته است، استفاده از جلب کننده های سراتراپ، سراتینکس و پروتئین هیدرولیزات در تله ها برای جلب و کشتن جنس نر و ماده آفت در سطح وسیع می باشد.

 وی افزود: یکی دیگر از روش های کنترل، روش طعمه پاشی با استفاده از سم مالاتیون + پروتئین هیدرولیزات در زمان شروع روند افزایشی جمعیت در سطح باغ است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه