English

نگاهی اجمالی به مشکلات زندگی عشایری در ایلام:

سایه سنگین خشکسالی بر پیکره زندگی عشایری در سیروان

خشکسالی و عدم بارش نزولات آسمانی باعث شده است که عشایر منطقه با مشکلات فراوانی روبرو شوند و زندگی آنان را مختل کرده است.

سایه سنگین خشکسالی بر پیکره زندگی عشایری در سیروان

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، طبیعت پژمرده امسال شور و شوق همیشگی برای کوچ در فصل بهار را از عشایر منطقه گرفته است. مناطقی که هر ساله بعد از تعطیلات نوروز پر از گل های رنگارنگ و سبزه و گیاهان چشم نواز بود و عشایر را به سوی خود فرا می خواند، خبری نیست و چشمه هایی که با آب گوارای خود مردم عشایر را مهمان خود می کرد، خاموش و بی صدا در دل طبیعت جا گرفته است.

به دلیل عدم بارش باران و نزولات آسمانی بسیاری از چشمه ها خشک شده اند و یا دارای آب کمی هستند که جوابگوی آب شرب و دام عشایر منطقه نیست و از طرفی کوه ها و مناطق این دیار همچون سال های قبل دیگر خبری از سبزه زارها و گل و گیاهان برای احشام منطقه، ندارد.

برخی از عشایر منطقه به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری احشام در تکاپوی فروش آنها هستند و همچون سال های قبل هیچ شادی و یا رغبتی برای کوچ به مناطق مختلف منطقه را ندارند و از وضعیت آن ها پیداست که امسال با مشکلات فراوانی برای تهیه علوفه احشام مواجه خواهند شد.

دلالان هم به بهانه اینکه امسال هزینه احشام به دلیل نبود کاه و جو در مناطق دیم منطقه خیلی بالاست، دام های مناطق عشایری این خطه را به کمترین نرخ خریداری می کنند و این در حالی است که قیمت گوشت قرمز روز به روز در استان افزایش پیدا می کند.

مردمان این دیار که سال های سال است از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می کنند، محصولات دیم آنها به دلیل عدم بارش باران و نزولات آسمانی ثمر و تولیدی نخواهند داشت و مجبورند برای تهیه علوفه برای احشام به هر دری بزنند و آن هم با قیمت هایی که بر سر زبان ها جاری است قادر نخواهند بود که علوفه مورد نیاز را تهیه کنند.

از چهره مردان و زنان عشایر منطقه معلوم است که با مشکلات فراوانی روبرو هستند و منتظر پیک مهربانی هستند که دردهای آنان را تسکین دهد. انتظار می رود که امور عشایری و سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه های مدونی برای تهیه علوفه مورد نیاز عشایر منطقه  در دستور کار داشته باشند تا عشایر منطقه آسوده خاطر به زندگی خود ادامه دهند.

خشکسالی امسال باعث شد که عشایر منطقه سیروان همچون سال های گذشته رغبتی برای کوچ بهاره نداشته باشند و همچنان چشم به راه بارش باران هستند تا شاید امسال هم بتوانند به مناطق بکر و دست نیافتنی مانشت و قلارنگ، مله گاون، سم خر، چرمین، هریزین و... کوچ کنند.

هر ساله در فصل پشم چینی، دامداران یکی از گوسفندان را قربانی می کردند و برای افرادی که برای کمک آمده بودند با سفره رنگارنگ مهمانی می کردند اما امسال ذوقی برای برگزاری آداب و رسومات و جشن " گل برهنه " نداشتند و برخی از آنان ماندن در داخل روستا را بر کوچ به داخل طبیعت ترجیح دادند.

از قدیم گفته اند سالی که نکوست از بهارش پیداست، بهار امسال بدلیل خشکسالی و عدم بارش باران و نزولات آسمانی، طبیعت هزار رنگ ایلام  را شرمنده عشایری کرد که سال های سال است با هم، همسفرند.

عشایر منطقه امسال به یقین برای تهیه علوفه و جو و غیره با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد. می طلبد که مسئولان استان و کشور برای جلوگیری از فروش اجباری احشام، چاره اندیشی کنند و با راهکار های علمی و عملی برای برون رفت از این مشکلات به کمک عشایر بشتابند تا ضمن کوتاه کردن دست دلالان، مرحمی باشد بر زخم های آنان.

مدیر امور عشایری شهرستان سیروان از توابع استان ایلام گفت: عشایر با وجود اینکه سهم بسیار اندکی از امکانات و رفاهیات در اختیاردارند، اما سهم بسیار بالایی در تولید، اقتصاد و امنیت غذایی کشور به دوش می کشند.

عادل یعقوبی مدیر امورعشایری شهرستان سیروان افزود: این دلیر مردان و شیر زنان پرتلاش در تمام زمینه ها از جمله تولید، اشتغالزایی وهمچنین در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند که بر کسی پوشیده نیست.

وی اظهار داشت: عشایر مرزداران بی منت وتولید کننده گان بی ادعای هستند که با کمترین امکانات بیشترین بهروری داشته اند می طلبد دولتمردان و دست اندرکاران کشور توجه ویژه و نگاه عمیقی به این قشر مولد و پر تلاش جامعه داشته باشند.

مدیر امور عشایری شهرستان سیروان تصریح کرد: عشایر در حال حاضر یار دولت و جامعه هستند چنانچه این سبک زندگی به هر دلیلی از آنها گرفته شود، با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد.

یعقوبی خاطرنشان کرد:  فرهنگ عشایر یک فرهنگ اصیل ومستقلی است که ویژه گیهای خاص خودش را دارد و این فرهنگ اصیل است که زندگی آنان را ساماندهی می کند و ما باید کاری کنیم که فرهنگ و نوای کار و تلاش عشایر و سخت کوشی و مهمان نوازی آنها در جامعه نهادینه شود.

مدیر امور عشایری شهرستان سیروان گفت: در شهرستان سیروان بیش از هزار و ۳۰ خانوار عشایر وجود دارد که ۳۰ درصد آنها به صورت دائم وچهار فصل درقشلاق و ییلاق مشغول زندگی عشایری هستند و مابقی آنها بخشی از سال در ییلاق و مابقی سال در روستا ساکن هستند.

وی ادامه داد: اما امسال بدلیل خشکسالی ونبود آب و مراتع کافی  زندگی بر این قشر پرتلاش سایه ی سنگینی افکنده است.

وی اظهار داشت: می طلبد که دولتمردان در بحث خرید دام مازاد عشایر آستین همت بالا بزند و عشایر سخت کوش و مهمان نواز از این بحران نجات دهند.

مدیر امور عشایری شهرستان سیروان تصریح کرد: در سال گذشته ۹۱۱ تن جو یارانه ای، ۳۱۰ تن کنسانتره یارانه ای، ۵۵ هزار لیتر نفت سفید یارانه ای، ۹۶۰۰ کیسه آرد یارانه ای، ۲۰ هزار سیلندر گاز مایع ، ۴۵هزار راس پلاک کوبی دام  در بین عشایر منطقه انجام شده است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: عشایر مومن شهرستان سال گذشته حدود ۹۵ راس احشام بعنوان زکات تحویل شواری زکات شهرستان نمودنند ضمن تقدیر و تشکر از این عزیزان امسال نیز خواستار کمک زکات شما مومنین برای فقر زدایی در شهرستان هستیم .

مدیر امور عشایری شهرستان سیروان گفت: از آنجایی که طرح پلاک کوبی دام عشایر در سراسر کشور شروع شده و ارائه هرگونه خدمات از جمله آبرسانی  سیار، تحویل نهادهای دامی، تحویل آرد و غیره منوط به پلاک کوبی دام می باشد، از عشایر منطقه انتظار میرود که برای پلاک کوبی مابقی دامهای خود که حدود ۴۰هزار راس دیگر  باقی مانده  به اداره امور عشایر شهرستان مراجعه کنند.

یعقوبی افزود: در این شهرستان تاکنون خوشبختانه یکهزار و 150خانوار از نعمت بیمه روستائیان عشایر و کشاورزان بهرمند شده اند واز دیگر عزیزان واجد شرایط  خواستاریم از این بیمه که 5 درصد حق بیمه به عهده عشایر است، استفاده کنند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از دغدغه های عشایر تهیه آب شرب است که این اداره با یک دستگاه تانکر آبرسان و کمک اداره کل امور عشایر استان ایلام  سالیانه بیش از 20 هزار متر مکعب آب شرب بین عشایر کوچ رو تهیه و توزیع می شود که جوابگوی عشایر نیست، طلبد در این زمینه چاره اندیشی و اعتبارات بیشتری اختصاص یابد.

یعقوبی تأکید کرد: هم اکنون باتوجه فصل پشم چینی دراین شهرستان باکمک و همت شرکت تعاونی عشایری شهید دستغیب سیروان و قطع دست دلان تاکنون حدود 2 تن پشم از عشایر خریداری گردیده و از تمام عشایر شهرستان عاجزانه خواستاریم پشم مازاد بر مصرف خویش را تحویل شرکت و یا عاملین توزیع آرد و ارزاق در روستاها نمایند تا در این خصوص متحمل ضرر و زیان نشوند.

وی اظهار داشت: درخصوص خرید دام مازاد نامه نگاری ها و رایزنی های خوبی با مسئولان رده بالای کشور صورت گرفته است که انشاالله هرچه سریعتر منجر به نتیجه مثبت گردد.

مدیر امور عشایری شهرستان سیروان از آغاز پشم چینی از دام های این شهرستان خبر داد و گفت: کل دام های مولـد قابل پشم چینی در شهرسـتان حـدود 90 هزار رأس بوده که از این مجموع حدود 135 تن پشم تولید و قیمت هر کیلو حدود 80 هزار ریال می باشد که از نظر اقتصادی حائز اهمیت می باشـد.

یعقوبی مدیرامورعشایری شهرستان سیروان با اشاره به اینکه پشم تولیـد شده علاوه بر مصـرف داخلی شهرسـتان به مرکز اسـتان و سـایر اسـتانهای همجوار نیز صادر می شود،افزود:کار پشم چینی بصورت دستی بوده و دامـداران به شـکل گروهی و با همکاری همدیگر کار پشم چینی را انجام می دهند

وی با بیان اینکه اکثر روستائیان این شهرستان مشغول فعالیت دامداری می باشند و منبع درآمد آنها از طریق دامداری است،اظهار داشت: پشم چینی در حوزه مرکزی شهرسـتان آغاز گردیده و در حوزه کارزان با توجه به اینکه از نظر آب و هوایی سـردتر بوده کـار پشم چینی از اواخر اردیبهشت مـاه آغـاز می گردد.

همچنین استاندار ایلام گفت: دام مازاد عشایر استان ایلام توسط دولت بصورت تضمینی خریداری شود و سهم اعتبارات حوزه عشایری این دیار در اعتبارات ملی دیده شود .

محمد نوذری استاندار ایلام در دیدار با رئیس سازمان امور عشایری کشور خواستار توجه بیش از پیش سازمان امور عشایری در این حوزه شده و افزود: شرایط کم بارشی و کرونایی وضعیت معیشت عشایری را سخت کرده است و همه ما بایست در این وضعیت نسبت به این قشر مظلوم و بی ادعا توجه بیش از پیش کنیم.

وی در ادامه خواستار اتخاذ تدابیری برای خرید مازاد دام عشایر در مناطق مرزی کشور همچون ایلام شد و اظهار داشت: امروز برخی تولیدات حوزه عشایری مازاد بر مصرف استان هست و نیاز است دام مازاد عشایر توسط دولت بصورت تضمینی خریداری شود.

نوذری در ادامه به مسائل و مشکلات حوزه عشایری استان اشاره و تصریح کرد: تامین مشکل آب عشایر با تانکر سیار، ایجاد مسیر و جاده مناسب برای تسهیل در تردد عشایر، تامین علوفه و نهاده های دامی مورد نیاز دام های عشایر باتوجه به کاهش بارش های امسال و غیره از جمله مسائل و مشکلات این حوزه بوده که نیازمند توجه و مساعدت لازم امور عشایری کشور است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه به فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید شده است در شورا و کمیته برنامه ریزی استان و شهرستان ها سهم اعتبارات حوزه عشایری ویژه دیده شود، تاکید کرد: لازم است به همین نسبت دولت و سازمان امور عشایری کشور در اختصاص اعتبارات ملی به امور عشایری استان توجه و اهتمام لازم را داشته باشد.

در ادامه این نشست علائی مقدم رئیس سازمان امور عشایری کشور ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های استاندار ایلام در حمایت از عشایر در خصوص اختصاص 7 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی پروژه آبرسانی ایلام برای تامین پروژه های آب عشایر، اختصاص 6 میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر استان، خرید 10هزار تن علوفه در فاز اول در روزهای آینده به استان و همچنین خرید تضمینی دام مازاد عشایر استان قول مساعد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه