English

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

رکن اصلی تعالی جامعه، ایجاد تمدن اسلامی است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ایجاد تمدن اسلامی تاثیر بسیاری در تعالی جامعه دارد و این مهم نیز نیازمند یک مطالبه‌گری عمومی است.

رکن اصلی تعالی جامعه، ایجاد تمدن اسلامی است

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت الاسلام والمسلمین واعظی در پنجمین نمایشگاه نکوداشت هفته پژوهش و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به اینکه اخلاص امام(ره) به عنوان موسس دفتر تبلیغات برکت خاصی را برای این مجموعه به همراه داشته است، اظهار کرد: برکت کار غیر از مسئله قلم و قدم که آحاد نیروها دارند به فعالیت‌ها رنگ و بو داده است و قضاوت‌های بیرونی نیز بر این مهم اشاره دارد.

وی با بیان اینکه میزان وصول بودجه در سال جدید هنوز به 50 درصد نیز نرسیده است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر مسئله محصول محور کردن هیئت علمی و مسئله محوری دو گام موثر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروزه می‌توانیم شاهد تلاش‌ها برای محصول محور کردن هیئت‌های علمی‌ باشیم، مطرح کرد: وجود یک مجموعه محقق که مسائل را بر اساس ذوق و سلیقه خود انتخاب کند نمی‌تواند عملکرد مورد نیاز جامعه را داشته باشد ولی مسئله محوری و فعالیت در حوزه مسائل روز جامعه می‌تواند در سال‌های آینده دفتر تبلیغات را به یک برند موفق تبدیل کند.

وی با بیان اینکه در حوزه مباحث فلسفه کلامی بر مسائل روز کشور تمرکز داریم، خاطرنشان کرد: تولید محتوا و محصول در این حوزه‌ها و متناسب با دغدغه‌های روز تاثیر بسیاری در برندسازی دفتر تبلیغات دارد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه اگر این روند و حرکت را ادامه دهیم می‌توانیم به دستاوردهای بسیار بیش‌تری برسیم، تصریح کرد: ماموریت‌های متعددی برای پژوهشگاه در نظر گرفته شده است و رسالت پژوهشی خود را باید در راستای پژوهش‌های حوزه و روحانیت عمل کنیم.

وی با بیان اینکه واژه پژوهش و تولید علم را باید بتوانیم در تمام محورها بکار ببریم، یادآور شد: بخشی از آثار ما از جنس مدافع‌گری و پاسخ به شبهات است و بدلیل اینکه برخی از شبهات و پرسش‌ها جدید نیست پاسخ‌های ارائه شده نیز جدید و نو نیست و تنها با ادبیات جدید ارائه می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در برخی از تولیدات مجموعه‌ها در راستای علوم اسلامی هستند، ابراز کرد: آثار این بخش نیز اگر از ویژگی جدید بودن برخوردار باشد در بخش گردآوری آن بوده است و تولید محتوای دانشی جدیدی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه  تولید علم و پژوهش جدید در کشور با مشکلات متعددی روبرو است، اضافه کرد: مطالعات و دانش‌های بنیادین در مرحله‌ای که باید جامعه‌ساز باشد و ارکان مختلفی ازجمله سیاست، اقتصاد، صنعت، هنر و ... را تحت تاثیر قرار دهد نیازمند دو عامل پژوهش‌گر و اقبال جامعه به علم است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه پژوهش‌گر باید در انتخاب موضوعات از دقت نظر بسیاری برخوردار باشد، بیان کرد: رشد جامعه تا حدود بسیاری نیازمند اقبال جامعه به علم است و فعالیت پژوهش‌گر و میزان مطالبه‌گری اجتماعی یک روند مکمل برای ارتقای جامعه را دارند.

وی با بیان اینکه نوگرایی یک نواندیشی در علم را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود تمام تولیدات عملی مخاطبین خود را داشته باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای اسلامی کردن امور باید بدنه جامعه و مدیریت نیز خواهان این موضوع باشند، اظهار داشت: اگر مدیر و برنامه‌ریزی بر روندها و مناسبات غربی اعتقاد داشته باشد و عطشی برای اسلامی کردن امور نداشته باشند، مخاطبی برای فعال نخواهد بود و در نتیجه انگیزه‌ای برای تولید علم به وجود نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه فقه به عنوان یک علم هنجاری، هنجارهای نیازهای جامعه را می‌خواهد، عنوان کرد: باید راجب علم کشور تامل کرده و آسیب‌شناسی لازم در این زمینه را انجام دهیم چراکه اگر پیوند لازم در این زمینه انجام نشود رشد علمی شکل نخواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و ارتباط با بخش‌های مختلف یاد کرد و گفت: در بخش‌های مختلفی از وزارت خانه‌ها عطش اصلی، عطش واردات است و اعتقادی به علوم داخلی و تولیدات داخلی ندارند.

وی با اشاره به اینکه رکن اصلی تعالی جامعه ایجاد تمدن اسلامی است، مطرح کرد: اگر بخواهیم علم، علم نافع بوده و در عرصه زندگی تاثیر گذار باشد باید انتخاب موضوعات با نگاه به سطح جامعه و جامعه نیز مطالبه‌گر باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه