English

از رویا تا واقعیت؛

اردبیل به رنگ گردشگری

بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که تعریف سنتی از مدیریت در دنیای مدرن رنگ باخته و جای خود را به مفاهیم جدیدی داده که مدیریت را نه به عنوان یک علم بلکه به عنوان یک هنر در دنیای امروز پذیرفته است.

اردبیل به رنگ گردشگری

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، مسعود لاهوت در یادداشتی با مضمون اردبیل به رنگ گردشگری چنین آورده است: بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که تعریف سنتی از مدیریت در دنیای مدرن رنگ باخته و جای خود را به مفاهیم جدیدی داده که مدیریت را نه به عنوان یک علم بلکه به عنوان یک هنر در دنیای امروز پذیرفته است.

این تغییر پارادایم در حوزه مدیریت هم بر اساس علم و هم بر اساس تجربه‌ای بوده است که بشر آن را به انحاء مختلف در قرن بیستم تجربه کرده بود.

کشور ما نیز در سال های گذشته و در حوزه‌های مختلف تجربیات مشابهی از این قبیل داشته است که در اغلب موارد نتایجی در تایید موفقیت این شاخصه‌ها مبنی بر توجه همزمان به علم و هنر مدیر یک مجموعه حاصل شده است.

اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در یک و نیم سال گذشته به طور کاملا ملموس توانسته این تغیر پارادایم را در حوزه مدیریت ارشد این مجموعه به نمایش بگذارد.

نادر فلاحی با اعتماد استاندار اردبیل و از زمان روی کار آمدن در اداره کل میراث فرهنگی استان به عنوان مدیر کل علی‌رغم انتقادات گاه و بیگاه منتقدین به عملکرد وی در این مجموعه که گاها از روی دلسوزی نیز بوده است، توانسته کارنامه مثبتی در این 16 ماه از خود به جای بگذارد.

استفاده درست و به جا از بدنه کارشناسی و علمی اداره کل در حوزه‌های مختلف در کنار هدایت و راهبری اکبر بهنامجو به عنوان استانداری که تجربه لازم و کافی در حوزه گردشگری دارد، توانست موفقیت‌های چشم‌گیری را برای این مجموعه و تک تک عوامل آن به ارمغان بیاورد.

آغاز عملیات و اتمام بسیاری از پروژه‌های میراث فرهنگی در اردبیل برای مردم استان تبدیل به آرزو شده بود. ایجاد پوشش برای مجموعه باستانی شهریری، ساماندهی مجموعه شیخ کلخوران، احداث دروازه عالی قاپو و کاوش محوطه‌های تاریخی و باستانی متعدد در استان از جمله مسجد عتیق اردبیل اقداماتی نبود که با مدیریت سنتی بتوان آن را در یک سال و اندی آغاز کرد اما بسیاری از اینها اکنون در مرحله اتمام عملیات قرار دارند.

توجه ویژه به گردشگری و باور داشتن به این موضوع که اقتصاد گردشگری می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند نتایج مبارکی در این مدت کوتاه در پی داشته است.

استقبال بی‌نظیر از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری که شاخص‌ترین آنها آغاز عملیات احداث 2 هتل 5 ستاره، 3 پیست اسکی جدید و احداث بزرگترین پل تمام شیشه‌ای خاورمیانه در هیر بود.

خارج کردن گردشگری استان از حالت تک فصلی و توجه به گردشگری زمستانی نیز از عمده فعالیت‌های این مجموعه در سطح استان می‌باشد که این برنامه‌ها با هدف تحقق شعار "اردبیل 1400 بر قله گردشگری ایران" ادامه خواهد داشت.

تمامی این اقدامات و بسیاری از فعالیت‌های دیگر که شاید از حوصله این یادداشت به دور است در این مدت زمان کوتاه باعث کسب افتخارات بسیاری برای اداره کل میراث فرهنگی استان شده است.

کسب مقام نخست در ارزیابی بین ادارات میراث فرهنگی کشور در سازمان میراث فرهنگی در سال 97، کسب مقام نخست در بین روابط عمومی‌های ادارات کل میراث فرهنگی کشور در سال 97، کسب مقام نخست در بین دستگاه‌های علمی آموزشی و فرهنگی در جشنواره شهید رجایی سال 97 و 98 و ... گوشه ای افتخارات این مجموعه کوشا در سطح استان بوده است.

البته تاکیدات و مصاحبه‌های علی اصغر مونسان ، سرپرست وزارت میراث فرهنگی کشور در خصوص سرعت مطلوب پروژه‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل و ابراز رضایت از اقدامات انجام شده در این استان نیز گواهی بر این ادعا است.

قطع به یقین افتخار این موفقیت‌ها متعلق به تک تک افرادی است که خود را دلسوز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌دانند اما نباید در این بین از نگاه کلان استاندار اردبیل به منظور تعریف گردشگری به عنوان محور اول توسعه و همچنین مدیریت هنرمندانه این مجموعه توسط نیرویی جوان و خلاق چشم پوشی کرد که توانسته استان اردبیل را به رنگ گردشگری در بیاورد.

در آخر باید تاکید کرد که ادامه این راه پرافتخار با تمامی چالش‌ها و کاستی‌ها و ناملایمت‌ها با قوت هرچه تمام‌تر پیش خواهد رفت اما سرعت و کیفیت این پیشروی بسته به همراهی مردم شریف استان و سایر مسوولان و فعالان این عرصه دارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه