English

در جلسه کانون تعالی و توسعه استان قم مطرح شد؛

قم باید تا سال ۲۰۲۷ پایتخت فرهنگی جهان اسلام شود

قم - ضرورت تلاش برای کسب عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تا سال 2027 میلادی، موضوعی بود که در جلسه کانون تعالی و توسعه استان قم مورد تأکید قرار گرفت.

قم باید تا سال 2027 پایتخت فرهنگی جهان اسلام شود

به گزارش خبرگزاری موج، «وقت آن رسیده که قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود» این جمله‌ای بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در مراسم افتتاح پروژه مقداد بیان کرد. جمله‌ای که نشان می‌دهد بزرگان قم معتقدند عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام زیبنده نام قم است و مسئولان قمی باید برای کسب آن تلاش کنند.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی آیسسکو، وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی از سال 2011 هر سال سه شهر در سه کشور در حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و غیرعربی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می‌کند.

امسال با گذشت 11 سال از سال 2006 که شهر اصفهان برای اولین بار از ایران به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، حالا مشهد مقدس دومین شهر ایران است که این فرصت یک ساله را در اختیار خواهد داشت و بر اساس اطلاعات موجود، شاید تا 10 سال دیگر این فرصت برای هیچ کدام از شهرهای ایران اسلامی تکرار نشود.

کارشناسان می‌گویند قم اگر می‌خواهد در 2027 به این عنوان دست پیدا کند از همین الان باید تلاش را شروع کرده و زیرساخت‌های فرهنگی را طی برنامه مدون ارتقا دهد.

تحقق پیش‌بینی ائمه(ع) درباره قم

حجت‌الاسلام علی بنایی، رئیس کانون تعالی و توسعه استان قم در جلسه این کانون که شامگاه جمعه برگزار شد، با اشاره به اینکه قم نقش بسیار مهمی در آینده ایران و وجهان دارد، اظهار داشت: در عرصه فرهنگ ما باید کاری کنیم که پیش بینی ائمه در مورد قم محقق شود و ما هم در این مسئله نقش داشته باشیم.

وی با اشاره به معرفی مشهد در سال جاری میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: این جایگاه قم است که از همین حالا شهرهای دیگر به دنبال کسب آن در آینده هستند.

رئیس کانون تعالی و توسعه استان قم اظهار داشت: این مسئله را با آقای لاریجانی درمیان گذاشتیم و از ایشان دست خطی گرفتیم تا مسائل مربوط را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به تجربه شهردار قم در زمینه معرفی اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، افزود: باید در این مسیر از تجربه دکتر سقائیان‌نژاد هم استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به اینکه این کار تنها به سه یا چهار سال پیگیری در یونسکو نیاز دارد و پیش از آن باید زیرساخت‌ها در شهر قم آماده شود گفت: شرایط ما در استان و خصوصیات بی‌توجهی‌هایی که نسبت به جایگاه قم وجود دارد، کار را در این زمینه سخت کرده است.

ایجاد یک خواست اجتماعی

وی افزود: باید این مسئله را به خواست اجتماعی تبدیل کنیم که بعد از مشهد قم باید پایتخت فرهنگی جهان اسلام شود. این کار تبلیغات و زیرساخت نیاز دارد و اگر همین الان هم شروع کنیم نیاز به 10 سال زمان داریم.

مشاور رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید دید یک شهر فرهنگی و دانشگاهی و حوزوی چه خصوصیاتی دارد و همان مسائل را برای قم پیگیری کنیم، ادامه داد: با معرفی قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، فرهنگ، چهره و اعتبارات شهر تغییر خواهد کرد و دولت و مجلس ناچار به توجه بیشتر به قم خواهند شد.

وی افزود: در قم گاهی یک مسئله بسیار کوچک به یک بحران تبدیل می‌شود که کل کشور را درگیر می‌کند چرا که عده‌ای فقط به دنبال منافع خود هستند و به مسائلی دامن می‌زنند که هیچ کمکی به چهره قم در کشور نمی‌کند.

آفت موازی‌کاری

وحید فرجی، معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هم در این جلسه آفت اقدامات فرهنگی در شهر قم را موازی‌کاری‌های متعدد دانست و گفت: لازم است شاخص‌های فرهنگی استان بررسی و اولویت بندی شده و بر مبنای اولویت‌ها راهکارها ارائه و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ما در مسائل فرهنگی و اجتماعی و هنری کارهای زیربنایی انجام نداده‌ایم اظهار داشت: اینکه می‌گوییم بودجه هست و به نتیجه نمی‌رسد به این دلیل است که وضعیت موجود را بررسی نکرده‌ایم.

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه در قم آمایش سرزمین در وضعیت فرهنگی تدوین نشده گفت: اگر وضعیت موجود را بررسی نکنیم به هیچ وجه برای رسیدن به وضعیت مطلوب نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. هر کسی در حال کار کردن است اما آسیب‌ها در رشد صعودی است چرا که برنامه ریزی نشده است.

وی افزود: در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را آسیب‌شناسی نمی‌کنند. همه گزارش ارائه می‌کنند و خودشان از کارهایی که انجام داده‌اند راضی هستند اما وضعیت فرهنگی و اجتماعی روز به روز بدتر می‌شود.

مدیر فرهنگی متخصص باشد

فرجی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که هست این است که هر کس از هر مجرایی می‌آید نام خودش را مدیر فرهنگی می‌گذارد گفت: در دنیای امروز مسائل فرهنگی بسیار تخصصی است اما ما این نگاه را نداریم و هر کسی گمان می‌کند می‌تواند یک مدیر فرهنگی باشد.

سید جواد آل احمد، مشاور شهردار قم هم با اشاره به صحبت رئیس مجلس شورای اسلامی درباره پایتخت فرهنگی جهان اسلام بودن گفت: ریل‌گذاری برای این موضوع با این صحبت آغاز شده و باید نخبگان آن را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام بودن می‌تواند برای قم یک نقطه عطف باشد تا مشکلات خود را برطرف کند اظهار کرد: اگر قرار است قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد آمار طلاق نباید اینگونه باشد و در بسیاری موارد دیگر باید تحرک بیشتری داشته باشیم.

علیرضا آقایوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم هم با اشاره به رقابت قدیمی میان آمریکا و روسیه در مسائل علمی اظهار داشت: روسیه همیشه یک قدم از آمریکا جلو بود تا اینکه آمریکایی‌ها یک همایش برای نقد جریان تعلیم و تربیت برگزار کرده و نظام آموزشی را اصلاح کرده و از روسیه پیشی گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما چندین همایش هم به این نتایج نمی‌رسد افزود: ما چند سال است که یک سری حرف‌ها را تکرار می‌کنیم که به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد چرا که یک پراکندگی در نظام اجرایی داریم درحالیکه در آمریکا این نظام انسجام دارد.

این استاد دانشگاه معتقد است باید در مسائل فرهنگی پروتکلی را تدوین کنیم و از ابتدا طبق آن حرکت کرده و با یک برنامه منسجم به نتایج مطلوب برسیم.

آشنایی با شاخص‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام

زهرا بهرامی، یکی از فعالان فرهنگی در این جلسه با اشاره به ضرورت آشنایی با شاخص‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام ابراز کرد: برآورد وضعیت کنونی استان بر اساس این شاخص‌ها و تعیین اولویت‌های استان از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

ابوالفضل یعسوبی، فعال عرصه گردشگری هم در این جلسه با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ بسیار پر دامنه است اظهار داشت: از اساتید فقه و اصول تا نوازندگان به فرهنگ ربط دارند.

وی تشتت آرا در مدیریت عرصه‌های مختلف فرهنگی را یکی از اصلی‌ترین مشکلات این عرصه دانست و گفت: هر از گاهی مدیری بر سر کار می‌آید که تمام فکر و ایده مدیر قبلی را نقض کرده و کاملاً با نگاهی متفاوت حرکت می‌کنند.

این فعال عرصه گردشگری با اشاره به رشد بی‌حجابی و موسیقی زیرزمینی در قم ادامه داد: انقلاب هم یک انقلاب فرهنگی بود. هر سال که می‌گذرد دنیا می‌خواهد بداند که داشته‌های فرهنگی انقلاب در این سال‌ها چیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه