English

مطالبات مردم به دور از سیاست‌زدگی در رأس باشد

منتخبین مردم باید در نظر داشته باشند که سرنوشت یک استان و در مرتبه بالاتر، مردم یک کشور در طول چهار سال به دست آن‌ها رقم می‌خورد؛ از این‌رو توجه به مطالبات مردم و تدوین قوانین به دور از سیاست‌زدگی برای داشتن آینده‌ای بهتر ضرورت دارد.

مطالبات مردم به دور از سیاست‌زدگی در رأس باشد
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، روح الله غیاثی در یادداشتی نوشت:

 انتخابات مجلس دوازدهم و در کنار آن دوره ششم مجلس خبرگان در یازدهم اسفند ماه با حضور بیش از ۴۹ درصدی مردم قم برگزار شد و تقریبا جزء استان‌های با مشارکت بالا بودیم.

رقابت داوطلبان ورود به مجلس، با همه فراز و نشیب‌ها به پایان رسید و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، محمدمنان رئیسی و حجت‌الاسلام قاسم روانبخش به‌عنوان سه نماینده این استان راهی بهارستان شدند.

با هر دیدگاه و نگرش، آنچه بعد از انتخاب اهمیت دارد، پیگیری مطالبات مردم از طریق وضع قوانین و نظارت بر قوانین است.

فرقی نمی‌کند نمایندگان منتخب با چند رأی، چند درصد آرا و آرای چه جریان سیاسی وارد مجلس شده‌اند. پرداختن به این موضوع از ابعاد مختلف به فرصتی دیگر نیاز دارد؛ آنچه بعد از این اهمیت دارد، عملکرد منتخبین به عنوان نمایندگان مجموع استان قم و حتی فراتر از آن به‌عنوان نمایندگان یک کشور است.

 

ضرورت عملکرد فراجناحی توسط منتخبین

درواقع نخستین و مهم‌ترین نکته عملکرد فراجناحی و بدون نگرش سیاسی است، به طوری که نفع عموم مردم مدنظر باشد، یعنی نفع عمومی مردم استان و کشور در اولویت باشد.

نکته دوم ارتباط‌گیری با مسئولان استانی در وهله اول و با مسئولین عالی‌رتبه کشوری در مرتبه بعدی است. در اداره مطلوب یک شهر یا کشور رابطه بین سه قوا از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است، نمایندگان در چارچوب یک رابطه موثر است که می‌توانند به پیشرفت استان کمک کنند.

البته باید توجه داشت که ارتباط نباید به‌گونه‌ای برداشت و اجرایی شود که جنبه نظارتی نمایندگان را تحت‌الشعاع قرار دهد. ارتباطی موثر است که ضمن حفظ استقلال قوه مقننه و نمایندگان به بهبود وضعیت برای عموم منجر شود و نظارت و تذکرها نباید به بهانه ارتباط موثر، مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

 

نظارت، راهی برای رفع خلأهای موجود

نکته سومی که نمایندگان باید مدنظر قرار دهند، همین بعد نظارتی است، با یک نظارت درست و کامل است که می‌توان خلأهای موجود در حوزه‌های مختلف را رفع  و به بهتر شدن امور کمک کرد.

البته موارد متعدد زیادی داریم که به‌دلیل نقص قوانین با چالش جدی مواجه است. از حوزه‌های شهری تا صنعتی، از حقوق فردی تا اجتماعی درگیر قوانینی هستیم که مسیر رسیدن به پیشرفت را کند می‌کند. قطعا انتظار آحاد مردم اصلاح این‌گونه قوانین و وضع مواردی است که بتواند به بهتر شدن اوضاع به‌ویژه معیشت مردم کمک کند.

قانون‌هایی مانند افزایش سن بازنشستگی از موارد جدی بود که مردم نسبت به آن اعتراض داشتند، درست یا غلط بودن این قانون در این نوشتار محل بحث نیست، اما در مجموع چیزی بود که باعث ناامیدی قشر جوان و کارگران شد. نمایندگان در مجلس باید بتوانند به نوعی عمل کنند که این دست قوانین را کمتر شاهد باشیم.

 

نگاه ویژه به ظرفیت‌های استان قم  

 باتوجه به جایگاه مذهبی، علمی قم و همچنین قرار داشتن آن در شاهراه مواصلاتی، استان قم به نگاه ویژه در سطح ملی نیاز دارد و نمایندگان آن باید بتوانند با مقامات عالی و وزرا ارتباط موثر داشته و برای کسب بودجه‌ها و نگاه ویژه رایزنی کنند.

وزارتخانه‌ها بودجه‌هایی دارند که  برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف در استان‌ها قابل جذب است، نمایندگان باید با جسارت و آشنایی با روندهای قانونی بتوانند از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان استفاده کنند.

توسعه بزرگراه‌ها، راه‌آهن و فرودگاه و همچنین مونوریل و مترو از مطالبات مهم مردم استان است که پرداختن به هر یک از آن‌ها می‌تواند زمینه توسعه و به تبع آن، رونق اقتصادی را فراهم کند.

در همین راستا توسعه شهرک‌ها و واحدهای صنعتی هم یکی از اهدافی به شمار می‌رود که باید مدنظر قرار بگیرد، در کنار این‌ها توجه به صنعت گردشگری هم برای قم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ظرفیت‌های زیادی در استان ما وجود دارد که باید به آن‌ها به‌طور ویژه پرداخته شود.

 شاید یک نماینده به طور مستقیم در مواردی مانند ساخت راه و مترو یا شهرک صنعتی مسئول نباشد،  وظیفه نماینده قانون‌گذاری و نظارت است و با درنظر گرفتن همین موارد می‌توان به حل شدن چالش‌هایی مانند راه و راه آهن کمک کرد؛ نماینده با توانایی، سواد بالا و آشنایی کامل با قوانین و ارتباط با وزرا می‌تواند از ظرفیت‌های قانونی در این راستا بهره ببرد.

 

ضرورت استفاده از مشورت نخبگان

نمایندگان باید در کنار نگاه کلان، مسائل حوزه انتخابیه را هم مدنظر داشته باشند، البته نگاه کلان اولویت دارد و با عملکرد درست در همان سطح، مسائل حوزه انتخابیه هم خود به خود حل می‌شود.

در نهایت تاکید بر این است که منتخبین در چهار سالی که پیش رو دارند به دور از سیاست‌زدگی، صرفا منافع مردم و کشور را مد نظر داشته باشند و سعی کنند برای حل مسائل و تدوین قوانین از ظرفیت نخبگان استفاده کنند؛ چراکه به طور قطع یک نماینده در همه زمینه‌ها تخصص ندارد و نیاز است که برای تدوین قوانین صحیح از دانش سایر افراد استفاده کند و تیم مشورتی قوی داشته باشد.

با در نظر گرفتن این موارد می‌توان به بهتر شدن اوضاع در سطح کلان و استانی امیدوار بود.  

قطعا وضعیت معیشت در سال‌های پیش‌رو با فراز و نشیب‌های بیشتری مواجه خواهد بود، از نمایندگان این انتظار می‌رود در این راستا به طور جدی قدم بردارند و نگاه‌های کارشناسانه داشته باشند.

همچنین باید در نظر داشت صرف سیاست‌ها و قوانین انقباضی و سلبی نمی‌تواند راهکار حل مسائل و مشکلات باشد، امروز به قوانین پویا نیاز داریم، به‌ویژه در حوزه بانوان و جوانان نمایندگان باید نگاه تخصصی‌تر داشته و قبل از وضع هرگونه قانونی پای دردِدل آن‌ها بنشینند.

نمایندگان باید بدانند قوانین یک‌جانبه و بدون درنظر گرفتن آرای مردم راه به جایی نمی‌برد و می‌تواند به آسیب‌های مختلف اجتماعی منجر شود.

فعالیت فرهنگی متناسب با نیاز جامعه و مخاطبان موضوعی ضروری است که نمایندگان باید توجه داشته باشند، همچنین جمعیت هم از موارد اضطراری کشور و استان است که نپرداختن به آن‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی را به دنبال داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه