English

افتتاح هنرستان وابسته به مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان قم در جعفریه

نخستین هنرستان وابسته به مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان قم در شهر جعفریه افتتاح شد.

افتتاح هنرستان وابسته به مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان قم در جعفریه
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، محمدمهدی قاسمی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در این مراسم که روز گذشته با حضور تعدادی از مسئولان کشوری و استانی در شهرستان جعفرآباد برگزار شد با اشاره به اهمیت امنیت غذایی اظهار کرد: تامین و تولید غذا، دسترسی به غذا و قابلیت خرید مواد غذایی، سلامت غذایی و پایداری از مهم‌ترین مولفه های امنیت غذایی هستند.

وی با بیان این‌که برای تحقق امنیت غذایی باید نیروهای توانمند پرورش داد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت کشاورزی کشور باید پرورش نیروی انسانی توانمند را در دستور کار قرار دهیم و برنامه هایی داریم تا شرایط و امکانات را برای همه دستگاه هایی که درصدد تقویت منابع انسانی هستند فراهم و تقویت کنیم.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: در زمان پیروزی انقلاب ۳۶ میلیون جمعیت داشتیم و ۲۵ میلیون تن تولیدات غذایی‌مان بود، در۴۴ سالی که از انقلاب می‌گذرد تولید بخش کشاوررزی پنج برابر شده و هم‌اکنون ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی است.

قاسمی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد رشد تولید بخش کشاورزی ناشی از افزایش سطح زیر کشت بود ولی بیش از۶۰ درصد آن ناشی از رسوخ دانش و فناوری بوده همچنین تکیه بر دانش، نوآوری و فناوری موجب رقم زدن این آمار شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در عرصه کشاورزی گفت: تولید بذر و گیاهان دارویی از جمله صنایعی است که در کشاورزی علی‌رغم مشکلات آبی می‌توانند ظرفیت های مناسبی را برای کشاورزان فراهم کند و توجه به آن در دنیا نیز رو به افزایش است.

مسعود ترابی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: فعالیت در حوزه آموزش کشاورزی از جمله خدمات مرکز تحقیقات است که افتتاح این هنرستان نیز در راستای فعالیت های این حوزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در حوزه آموزش دو بخش رسمی و غیر رسمی را دنبال می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با اشاره به فعالیت های این مرکز در حوزه آموزش های رسمی ابراز کرد: در این بخش فعالیت های مرتبط با پرورش دانش‌آموزان را در هنرستان‌های کشاورزی دنبال می‌کنیم که در استان قم دو هنرستان در این بخش ذیل این مرکز فعالیت می‌کنند.

ترابی آموزش های غیررسمی را مختص کشاورزان و بهره‌برداران دانست و گفت: در این حوزه سالانه 6 هزار نفر ساعت در این مرکز آموزش می‌بینند و در کنار آن آموزش ضمن خدمت نیز دنبال شده است.

وی فعالیت در حوزه دانش‌بنیان‌ها را از دیگر فعالیت های مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم برشمرد و تصریح کرد: یکی از بزرگترین مراکز رشد استان در این مرکز و در حوزه های کشاورزی فعالیت می‌کند که پرداختن به تولید دانش‌بنیان را می‌توان از جمله اهداف فعالیت مرکز تحقیقات در حوزه نام برد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در ادامه پاسخگویی به بخش اجرا را در دستور کار این مرکز عنوان کرد و گفت: نزدیک به 30 کمیته کشاروزی در استان فعالیت می‌کنند که نقش پاسخگویی فنی به مشکلات کارگروه ها را به عهده دارند که خوشبختانه کمک های فراوانی را هم به بخش اجرا ارائه کرده‌اند.

ترابی در آخر تاکید کرد: در مجموع این مرکز به عنوان یک بازوی علمی در کنار سازمان جهاد کشاورزی است که به لحاظ سازمانی و ساختاری سعی در فعالیت علمی، دانش‌بنیانی و آموزشی را در سطح استان دنبال می‌کند و می‌توان آن را یک رکن اساسی در دانش‌بنیان کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری در سطح کشاورزان معرفی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه