English

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامدی کاشانی؛

اگر امام علی(ع) آن‌گونه که هست معرفی شود، ابرقهرمان تمام عالمیان خواهد بود

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را حقیقت نور هستی و محور وحدت تمام جهانیان توصیف نمود و گفت: یکی از وظایف تمام ائمه اطهار علیه‌السلام که بدان پایبند بودند، مدح امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در سخت‌ترین شرایط بود.

اگر امام علی(ع) آن‌گونه که هست معرفی شود، ابرقهرمان تمام عالمیان خواهد بود

به گزارش خبرگزاری قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامد کاشانی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، غدیر را مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین حادثه عالم دانست و اظهار داشت: هرکدام از ائمه اطهار علیهم‌السلام وظایف خاصی را ناظر به ویژگی‌های دوره خود، بر عهده داشتند و برخی از وظایف نیز همگانی بود؛ غدیر و صیانت از اصل ولایت برجسته‌ترین رسالت مشترک اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

وی در ادامه ضمن اشاره به آداب و اعمال روز غدیر، تصریح کرد: اهمیت غدیر در نزد اهل‌بیت علیهم‌السلام بسیار بالا است؛ اطعام مؤمنین، برپایی جلسات پاسداشت غدیر و برداشتن پرچمی در بزرگداشت واقعه غدیر از نخستین وظایف محبان واقعی ائمه اطهار علیهم‌السلام است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به وظایف مشترک اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره و توجه دادن جامعه به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را از مهم‌ترین این وظایف دانست و اظهار داشت: هرکدام از اهل‌بیت علیهم‌السلام در کوچک‌ترین فرصت و در سخت‌ترین شرایط از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام یاد نموده از ایشان دفاع می‌کردند.

کاشانی به زحمات و تلاش‌های حضرات معصومین علیهم‌السلام راجع به بزرگداشت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امام حسن مجتبی علیه‌السلام در دوران غصب حکومت توسط بنی امیه، وقتی در ایام حج کاروان حاکم شام وارد مکه شد؛ در مواجهه با توهین و افترای مسئول این کاروان نسبت به ساحت مقدس امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، مقتدرانه و با ذکر ویژگی علی علیه‌السلام در کلام پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند؛ نوشیدن از حوض کوثر و ورود به بهشت درگرو اذن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است.

وی به خطبه‌های امام علی علیه‌السلام در دوران تجلی خلافتشان بر مسلمین، که راجع به واقعه غدیر بیان نموده بودند اشاره کرد و یادآور شد: دریکی از سالروزهای واقعه غدیر، امام علی علیه‌السلام در اجتماع شیعیان ضمن یادآوری واقعه غدیر و بیان ویژگی‌های آن، همگان را به میهمانی امام حسن علیه‌السلام دعوت می‌کنند؛ راوی می‌گوید در آن روز به مناسبت روز غدیر، همه اعم از فقیر و غنی وارد خانه حسن شدیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر اهمیت پاسداشت واقعه غدیر و مناسک ویژه این ایام، اظهار داشت: ذکر نام و یاد مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام سیر و سلوک، برکت، هدایت، نرم شد دل و فراهم آورنده توفیق عبادت را در انسان تقویت می‌کند؛ هر محفلی که در آن نام علی علیه‌السلام آورد‌ه شود، آن مجلس زینت شده است.

کاشانی محبت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام و چشیدن طعم شراب طهور ولایت را موهبت و توفیقی الهی دانست و قدم برداشتن برای بزرگداشت واقعه غدیر را کوچک‌ترین تجلی شکرگزاری در این مسیر توصیف نمود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: اطعام غذا در روز غدیر از ثواب بسیار بالایی برخوردار بوده، بر اساس روایات اسلامی، کسی که در روز غدیر به مؤمنین اطعام دهد، گویا صدیقون که بارزترین آن اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام،  اطعام داده، ایشان بر سر سفره او حاضر خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فرازهایی از نامه ۲۸ نهج‌البلاغه اشاره کرد و اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این نامه خطاب به معاویه فضیلت خود را گوشزد نموده، می‌فرمایند، خداوند متعال عالم را برای ما اهل‌بیت خلق نموده است.

کاشانی در ادامه با تأکید بر این‌که فرهنگ و تمدن غربی هیچ الگوی واقعی نداشته، برای الگو پردازی به جوانان، با تمسک به هالیوود الگوهای تخیلی را ترسیم و معرفی می‌کند، اظهار داشت: مکتب اسلام ناب مملو از الگوهای حقیقی است؛ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام قهرمان تمام تلاطم‌های زندگی است؛ اگر جامعه به‌ویژه جوانان نسبت به امام علی علیه‌السلام شناخت درستی داشته باشند، هیچ‌گاه الگو بودن فرد دیگری را نخواهند پذیرفت.

وی با تأکید بر این‌که اگر حضرت علی علیه‌السلام را آن‌گونه که هست معرفی نماییم، بدون شک ابرقهرمان عالمیان خواهد بود، اظهار داشت: تاریخ گواه بر ارادت نویسندگان مسیحی در برابر عظمت و شاخسار شخصیت علی علیه‌السلام است؛ در جای‌جای نوشتارهای اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان که قلم‌فرسایی خود را در مسیر معرفی شخصیت امیرالمؤمنین قرار داده‌اند، مملو از ارادت خاضعانه نسبت به جایگاه مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را حقیقت، وجود و نور هستی و محور وحدت تمام جهانیان توصیف نمود و ابراز داشت: یکی از وظایف تمام ائمه اطهار علیه‌السلام که بدان پایبند بودند، مدح امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است.

کاشانی در بخش پایانی سخنان خود به ذکر فضیلت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام توسط سید الشهدا علیه‌السلام اشاره کرد و ابراز داشت: امام حسین علیه‌السلام در آخرین لحظات ظهر عاشورا که قلب مبارکشان از مصیبت امت سوخته بود، در آن لحظات پایانی عمر شریفشان، با رجزخوانی افتخارآمیز نام و یاد امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را متذکر می‌شوند و افتخار خود را اتصال به دو نور نیر فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بیان می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه