English

سکان اتاق وزیر در دست نفوذی‌ها / دلالی پزشکان در بیمارستان های دولتی

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: مشکل جامعه پرستاری و وزارتخانه کانال اطلاع رسانی اخبار است، به طوری که اطلاعات دقیق را به وزیر بهداشت نمی دهند. در واقع باید گفت وزارتخانه را وزیر مدیریت نمی کند، بلکه دیگران آن را در دست گرفتند.

سکان اتاق وزیر در دست نفوذی‌ها / دلالی پزشکان در بیمارستان های دولتی

خبرگزاری موج؛ محمد شریفی مقدم، متولد تهران است و بعنوان کارشناس پرستاری هم اکنون عهده دار سمت دبیرکلی خانه پرستار و همچنین قائم مقام سازمان نظام پرستاری است.

وی سوپروایزر بیمارستان امام خمینی تهران و همچنین در سه دوره اول نظام پرستاری یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری بوده و یکی از لیدرهای پرنفوذ و چهره شاخص پرستاری در دفاع از حقوق پرستاران است که موجب شد تا با این مدیر دولتی بدون سانسور گفتگو داشته باشیم.

*فیش های بالای ۱۰۰ میلیون به پزشکان عامل فحاشی این قشر به پرستاران

**طی چند سال گذشته شاهد ضرب و شتم و فحاشی برخی پزشکان به پرستاران هستیم و مشکل کجاست و چرا پزشکان به خودشان اجازه چنین برخی می دهند؟

_ تکرار خشونت پزشکان علیه پرستاران نتیجه عدم برخورد با این قبیل رفتارهای غیر اخلاقی است، اگر در گذشته با خشونت ها برخورد می شد، امروز شاهد تکرار آنها نبودیم. متاسفانه در یک ماه دو مورد ضرب و شتم پرستاران از سوی پزشکان، در دو بیمارستان دولتی بابل و شهدای تجریش تهران را شاهد بودیم که جای تاسف است. در واقع خشونت های کلامی و رفتاری علیه جامعه پرستاری، نهادینه شده و گروهی هستند که نگاه طلبکارانه به پرستاران دارند، به طوری که به آنها الهام شده پرستاران بردگان آنها هستند.

پس از شنیدن این موضوع بلافاصله به بیمارستان ها نامه نگاری کردیم که حداقل عذرخواهی کنند اما به این هم راضی نیستند. متاسفانه اینگونه شباهت زیادی با کارهای اراذل و اوباش در خیابان دارد، چرا که افراد عادی هیچگاه دست به چنین کاری نمی زنند و در یک فضای بیمارستانی که قشر تحصیل کرده در حال فعالیت هستند، فحاشی و ضرب و شتم با پرستار جای تاسف است که این موضوع ناشی از اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری و فیش های بالای ۱۰۰ میلیون تومانی به برخی پزشکان در بیمارستان های دولتی است.

*قانون تعرفه گذاری پس از ۱۰ سال هنوز اجرا نشد! اما طرح تحول سلامت یک شبه اجرا شده است

*قانون تعرفه گذاری در چه سالی به تصویب رسیده و چرا تاکنون اجرا نشده است؟

_ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری سال ۱۳۸۶ در مجلس به تصویب رسید و مقرر شد ظرف مدت ۶ ماه، سازمان نظام پرستاری با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، آیین نامه اجرایی قانون را تهیه و ابلاغ کنند، اما تاکنون که غریب ۱۰ سال از تصویب آن می گذرد، هنوز این انتظار به پایان نرسیده است و پرستاران نا امید، امیدوار هستند تا شاید با اجرای این قانون، جایگاه تضعیف شده پرستاری دوباره احیاء شود، اما جای تعجب است که طرح تحول سلامت یک شبه و بدون کارهای کارشناسی تصویب و اجرا شده است که چند هزار میلیارد تومان اعتبار پشت آن بود. طی سه دهه تنها طرحی بود که با اعتراضات بی سابقه و زنجیره ای به دنبال داشت، به طوری که می توان گفت ۹۸ درصد افرادی که با این طرح در ارتباط بودند از اجرای آن ناراضی هستند.

*در اجرای قانون تعرفه گذاری نه دولت کاره ای است و نه وزارت بهداشت!

اما طرح قانون تعرفه گذاری ۱۰ سال از تصویب آن می گذرد و در هر دولت و مدیریتی به یکدیگر پاس کاری می شود، متاسفانه در اجرای قانون تعرفه گذاری نه دولت کاره ای است و نه وزارت بهداشت. تاکنون ۲۰ دستور برای اجرای این قانون صادر شده که ۱۲ نامه آن مربوط به شخص رئیس جمهور و ۸ مورد آن هم مربوط به معاون اول رئیس جمهور است با این وجود هنوز این طرح اجرا نشده است، چرا که ثروت فساد انگیز است. پزشکان متخصص علاوه بر ثروث، قدرت را به دست آورده اند، متاسفانه این قشر ساختار وزارت بهداشت را تغییر داده اند، به طوری که رئیس بیمارستان باید عضو هیات علمی باشند، این در حالی است که در هیچ کجای دنیا چنین چیزی حاکم نیست.

*صدور کارانه یک میلیونی برای یک شب شیفت کاری پزشک

** با گذشت ۲سال و نیم از دولت تدبیر و امید آیا امیدوارید این قانون اجرا شود؟

_ جامعه پرستاری تنها قشری بود که در دولت یازدهم از شخص رئیس جمهور حمایت کردند، اما هیچ امیدی به این دولت نداریم که مشکلات جامعه پرستاری برطرف شود، چرا که رئیس جمهور حتی حاضر نشد در مراسم روز پرستار حضور یابد.

از سال ۷۴ تا ۷۶ وضعیت بهداشت و درمان به گونه ای بودکه در بیمارستان تمامی افراد یک تیم به حساب می‌آمدند و در کنار هم کار می کردند و بحثپرداخت ها تنها ۱٫۵ برابر افزایش داشت، اما به مرور زمان جراحان بر وزارت بهداشت حاکم شدند و در راستای درآمد زدایی، بحث هیات علمی در بیمارستان را مطرح و طرح نوین خودگردانی بیمارستان ها را اجرا کردند، به طوری که از سال ۷۶ طرح کارانه در غالب دستورالعمل پرداخت می شود، براساس این طرح ۶۵ درصد پول به جیب پزشکان واریز می شود. در هیچ کجای دنیا اختلاف تا ۲۰۰ برابری کارانه وجود ندارد که متاسفانه با اجرای این طرح، این اختلاف پرداختی افزایش پیدا است.

طبق بررسی های صورت گرفته اختلاف کارانه یک متخصص قلب با پرستار در آمریکا ۲٫۷ دهم، انگلیس۲٫۴ دهم، ترکیه ۲٫۴ دهم و عربستان ۱٫۵ برابر است، اما در کشور ما این اختلاف و شکاف دریافتی پزشکان به۵۰ یا ۱۰۰ برابری هم می‌رسد، حتی شاهد کارانه های چند صد میلیونی در کشور هستیم که پزشکان متخصص این ارقام را دریافت می کنند. بطوری که گفته می شود کارانه یک ماه به مرز۶۰۰ میلیون هم می رسد، در صورتی که براساس کارانه یک پرستار باید ۵۴ ساعت و پزشک ۴۰ ساعت در بیمارستان حضور داشته باشد، اما تنها پرستاران هستند که علاوه بر پر کردن شیفت، اضافه کاری اجباری را هم تجربه کرده اند، این در حالی است که پزشکان هیچ گاه در بیمارستان نیستند و اگر هم یک شب در بیمارستان شیفت کاری داشته باشند کارانه یک میلیونی به آنها تعلق می گیرد در حالی که شاهد پرداخت حقوق یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ به پرستار آن هم در بیمارستان خصوصی هستیم.

.

*تبدیل بیمارستان های دولتی به دکان توسط پرشکان! / بی انگیزگی پزشکان حتی با کارانه بالا!

**سیستم نظارتی در بیمارستان چگونه است؟ چه طور است که یک پزشک با وجود اینکه در بیمارستان حضور ندارد، کارانه کامل را دریافت می کند؟

_ در هیچ کجای دنیا سیستم نظارتی یک بیمارستان برعهده وزارت بهداشت نیست، متاسفانه ناظران بیمارستان ها، رئیس دانشگاه ها هستند و برای اینکه بودجه دریافت کنند به بیمارستان های درجه یک می دهند، پس هیچ نظارتی بر ورود و خروج پزشکان ندارند، در واقع باید گفت پزشکان در بیمارستان های دولتی برای خود دکان راه انداختند و بیمارانشان را به بیمارستان های خصوصی ارجاع می دهند. در حال حاضر پزشکی از بیمارستان دولتی حقوق بالا دریافت می کند تنها دغدغه اش بخش خصوصی و مطب است و دل نگرانی برای بیمارستانی که کارانه بالا برای آن صادر می شود ندارد.

آمارها نشان می دهد که بیش از ۸۵ درصد روسای بیمارستان ها در این قبیل کشورها، افراد غیر پزشک هستند. در حالی که یک جراح وقتی رئیس بیمارستان است، دغدغه اتاق عمل، مطب و سایر مشغله های شخصی خودش را دارد و انگیزه ای برای مدیریت بیمارستان ندارد.

کارانه بالا نه تنها انگیزه این قشر را افزایش نداده، بلکه خطای پزشکی بیشتر شده است، درمان خطاهای پزشکی در کشور های دیگر رایگان است، اما در ایران شاهد چنین موضوعی نیستم و خطاهای پزشکی به شدت بالاست و مردم ما در نظام سلامت بسیار مظلوم هستند و با هر ساز پزشکان می سازند.

پرداختی های چند ده میلیونی و بعضا چند صد میلیونی به گروه های خاص در طرح تحول سلامت را شاهد هستیم، در واقع این پرداخت ها به بهانه افزایش کیفیت ویزیت، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیم بودن پزشکان و همچنین تامین تجهیزات و تعمیرات بیمارستان ها رخ داد، بروز چنین وضعیتی را نتیجه ساختار و مدیریت ناکارآمد در وزارت بهداشت است.

*اسناد و مدارک حقوق های نجمی در وازت بهداشت موجود است / اصرار دارند منتشر می کنیم

**وزارت بهداشت مدعی است که تنها چند نفر از پزشکان حقوق بالا دریافت می کنند، نظر شما در این باره چیست؟

_ انتشار مدارک پرداختی های چند صد میلیونی را اخلاقی نمی دانیم اما اگر خودشان اصرار داشته باشند، آنها را منتشر می کنیم، چرا یک متخصص زنان در نقاط مرزی که ۹۰ درصد کارهایشان را ماماها انجام دهند و از مهمتر شاید کمتر از ۲۰ روز در آن منطقه مستقر باشند حقوق ۳۰۰ میلیونی دریافت کند، اما دادستان آن منطقه که زیر۱۰ میلیون تومان دریافت کند، متاسفانه اولین وزیری که برای پاسخگویی حقوق نامتعارف به مجلس خوانده شد، وزیر بهداشت بود که به یکباره موضوع حقوق های نامتعارف در وزارت بهداشت حل و فصل شد.

۱۰۰ نفر تنها در یک بیمارستان حقوق بالای ۱۰۰ میلیونی دریافت می کنند که مدارک آن هم موجود است. طی نامه ای این موضوع را به رئیس جمهور اعلام کرده ایم که رئیس بیمارستانی که می گوید حقوق بالای نداریم خودش و زیر مجموعه آن چقدر حقوق در ماه دریافت می کند.

فیش هایی حقوق برخی پزشکان را در اختیار داریم که مربوط به سال ۹۳ است، به جرات می توان گفت این حقوق با گذشت ۲ سال با افزایش ۲ برابری رو به رو است. متاسفانه آمار دقیق به وزیر بهداشت داده نمی شود و وی در جریان زیر مجموعه های خود نیست.

*اطلاعات دقیق به وزیر نمی‌دهند / وزارتخانه را وزیر اداره نمی کند

**مشکل جامعه پرستاری کجاست و چرا سازمان نظام پرستاری طی این سال ها نتوانست با وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت ارتباط برقرار کند؟

وزیر بهداشت لباس عشایری می پوشد و از روستاها بازدید می کند تا نشان دهد که مردمی است و دغدغه سلامت مردم را دارد، در حالی است که طی دو سال و نیم ریاست خود تنها یک جلسه با ما داشته و در پایان جلسه به مسئول روابط عمومی گفت که اینگونه ارتباطات باید بیشتر شود که بعد از اتمام آن جلسه دیگر نشستی با وزیر برگزار نشد، چرا که افرادی در اطراف وزیر حضور دارد که به منافع دیگران به غیر از سلامت مردم توجه می کنند. متاسفانه مشکل کانال اطلاع رسانی اخبار است و اطلاعات دقیق را به وزیر بهداشت نمی دهند. در واقع باید گفت وزارتخانه را وزیر مدیریت نمی کند، بلکه دیگران آن را مدیریت می کنند.

گفته های شریفی مقدم نشان می دهد که مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت انگار قصد ضربه زدن به وزارتخانه و شاید هم دولت و رئیس جمهور را داشته باشد چرا که درب اتاق وزیر را بر روی بسیاری بسته است؟!

خبرگزاری موج موضوع را پیگیری خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه