English

تمهیدات ویژه تهران برای برپایی نماز عید فطر

با اعلام چهارشنبه به عنوان روز عید فطر تمامی دستگاه های اجرایی شهر تهران آماده برگزاری نماز عید فطر به امامت مقام معظم رهبری هستند و شهرداری تهران نیز با خدمت رسانی های حمل و نقلی، آماده سازی مصلای تهران و برگزاری جشن های عید فطر آماده برگزاری نماز عید فطر است.

تمهیدات ویژه تهران برای برپایی نماز عید فطر
به گزارش خبرگزاری موج

،‌ شهرداری تهران تدابیر خاصی برای پوشش هر چه بهتر مراسم عید فطر اتخاذ کرده است که چکیده آن در ذیل ذکر می‌شود:

 

سرویس دهی مترو از ۴ صبح روز عید

هادی زند مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از ارائه خدمات ویژه در خطوط هفت‌گانه متروی تهران و حومه در روز عید سعید فطر خبر داد و گفت: به منظور تسهیل در تردد نمازگزاران به محل اقامه نماز عید در مصلای بزرگ امام خمینی(ره)، سرویس‌دهی در خطوط هفتگانه مترو افزایش می‌یابد و خدمات‌رسانی در خطوط درون‌شهری از ساعت ۴ صبح و در خطوط اقماری، از جمله فرودگاه مهرآباد، خط پرند و خط پنج از ساعت ۵:۳۰ آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: در این روز تعداد حرکت قطارها در مقایسه با برنامه عادی در روزهای تعطیل افزایش می‌یابد و سرویس‌دهی در خطوط ۱، ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ (درون‌شهری) با حداقل هدوی پیک روزهای عادی انجام خواهد شد و  خدمات رایگان از ساعت ۴ صبح تا زمان اقامه نماز در تمام ایستگاه‌های خطوط درون شهری و بعد از پایان نماز فقط در ایستگاه‌های هدف که در مسیر بازگشت نمازگزاران از مصلی قرار دارند، ارائه خواهد شد و تردد مسافران در همه ایستگاه‌های متروی تهران به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و در صورت ازدحام جمعیت، قطارهای فوق‌العاده اعزام خواهد شد.

 

استقرار اتوبوس در میادین اصلی شهر 

 مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد تمهیدات اتوبوسرانی برای نماز عید فطر با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای ارائه خدمات رایگان حمل و نقلی به شهروندان از تمامی نقاط پایتخت به محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) اندیشیده شده است و ناوگان اتوبوسرانی با آمادگی کامل در خدمت نمازگزاران خواهد بود، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، علاوه بر تقویت خطوط عبوری و منتهی به محل مراسم با اختصاص ناوگان ویژه از تمام ظرفیت چه در بخش خصوصی و چه ملکی برای ارائه خدمات حمل و نقلی استفاده می شود.

وی تأکید کرد: چهارراه تهرانپارس، پایانه آزادی، میدان خراسان پایانه خاوران، شهرک شهید بروجردی، شهرک شهید محلاتی، پایانه علم و صنعت، میدان رسالت، میدان راه آهن، میدان ولیعصر(عج)،  پایانه متروی صادقیه و میدان صادقیه، مبادی و میادینی هستند که شهروندان می‌توانند از طریق اتوبوس برای اقامه نماز به مصلای تهران عزیمت کنند.

 علیزاده افزود: از آنجا که در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شهرری نیز نماز عید سعید فطر اقامه انجام خواهد شد همانند سنوات قبل با هماهنگی های صورت گرفته از مسیرهای مختلف منتهی به حرم، خدمات رسانی به شهروندان عزیز شهرری نیز انجام می شود و همچنین خودروهای امدادی برای پشتیبانی فنی ناوگان پیش بینی شده و عمده ترین عملیات انتقال نمازگزاران عزیز در صبح عید سعید فطر بر عهده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خواهد بود.

 

سرویس رسانی رایگان تاکسیرانی به نمازگزاران عیدسعیدفطر با ۵۰۰ دستگاه تاکسی ون 

شاید مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز از سرویس‌دهی ویژه به نمازگزاران عیدسعید فطر در مسیرهای منتهی به مصلای بزرگ حضرت امام خمینی(ره) تهران خبر داد و گفت: سازمان تاکسیرانی شهر تهران بنا به دستور شهردار تهران مبنی بر ارائه خدمات تمامی مجموعه‌های خدمات‌رسان شهرداری تهران، تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر نماز عید سعید فطر در مصلای بزرگ حضرت امام خمینی(ره) شهر تهران به کار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تمهیدات اندیشیده شده امسال تمام تلاش خود را می‌کنیم تا رفت و آمد نمازگزاران و شهروندان عزیز تهرانی با سهولت انجام شود و یکی از با شکوه‌ترین نمازهای عیدسعید فطر در شهر تهران را شاهد باشیم و سازمان تاکسیرانی از بامداد روز عید سعید فطر با ۴۶۰ دستگاه تاکسی ون از مبادی مختلف، شهروندان و نمازگزاران را به مصلای بزرگ حضرت امام خمینی(ره) منتقل می‌کنند و پس از برگزاری مراسم نیز نمازگزاران را به مبادی بازمی‌گردانند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به حضور پررنگ تاکسیرانان در مراسم نماز عید فطر امسال گفت: همچنین ۲۰ دستگاه ون در صحن، نمازگزاران عزیز را جابه‌جا می‌کند، ۲۵ تاکسی هم در اختیار ستاد گمشدگان قرار خواهد گرفت و تعدادی تاکسی نیز در اورژانس تهران مشغول به فعالیت خواهند بود و تاکسیرانان خدوم پایتخت همانند تمامی مراسم‌های ملی و مذهبی که در سطح پایتخت انجام می‌شود، در صحنه حضور دارند تا این مراسم نیز با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شود که بر اساس این گزارش مسیرهای خدمت رسانی سازمان تاکسیرانی در روز عید سعید فطر به شرح ذیل است:

محور شماره ۱: ایستگاه متروی سهروردی، محور شماره۲: پارکینگ بیهقی، محور شماره۳: پارکینگ مستضعفان، محور شماره ۴: پل سیدخندان ، محورشماره ۵: ضلع شمالی بزرگراه شهید سلیمانی، محورشماره ۶: پارکینگ حکمت صدرا و گلگشت، محورشماره ۷: تونل رسالت تا پل مدرس و محورشماره ۸: پارکینگ راه‌آهن و عمومی پارس آبان خواهد بود.

 

مناسب سازی و آسفالت مصلی برای نماز عید فطر

نصرالله آبادیان شهردار منطقه۷ ، در مورد تمهیدات شهرداری تهران برای برگزاری نماز عید فطر در محل مصلی تهران با تأکید بر اینکه  شهرداری منطقه ۷ به عنوان کمیته پشتیبانی انتخاب شده و این منطقه اقدامات ویژه‌ای را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده است، گفت: بر همین اساس آماده سازی مصلای امام خمینی (ره) برای برگزاری نماز عید سعید فطر به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد و همکارانمان برای رفاه حال نمازگزاران عید فطر تمامی تلاش خود را برای بهبود وضعیت محیطی و نظافتی مصلی بزرگ امام خمینی (ره) انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: تأمین و تدارک ۱۰۰ هزار سجاده کارتن پلاست طبق نمونه و سایز ارسالی توسط دبیرخانه ستاد، تأمین و تدارک ۱۰۰ جامهری سیار برای استقرار در فضای داخلی و خارجی مصلی، تأمین و تدارک ۵۰ هزار قطعه مهر نماز تربت یا سنگی، تأمین و تدارک ۵۰ هزار کفش پلاستیکی شفاف، تأمین و تدارک تلویزیون‌های شهری به تعداد ۱۱ عدد طبق جانمایی صورت گرفته است.

آبادیان افزود: همچنین لکه گیری آسفالت فضای داخلی مصلی در هماهنگی با مدیریت مصلی، نظافت و شستشوی سرویس‌های بهداشتی داخل مصلی، تأمین وسایل مورد نیاز وضوخانه‌های ثابت و سیار، ایجاد فضای سرپوشیده برای وضوی خواهران در وضوخانه‌های سیار، تأمین و تهیه موکت برای مفروش سازی پشت بام و خیابان‌های داخل مصلی، چاپ و نصب بنرهای راهنمای نمازگزاران به متراژ ۸۰۰۰ متر مربع، چاپ دعای قنوت به تعداد ۱۰۰ هزار برگ در هماهنگی با دبیرخانه ستاد و گل آرایی باغچه‌های داخل و خارج مصلی از دیگر فعالیت‌های منطقه خواهد بود که در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار منطقه ۷ تهران ادامه داد: روکش آسفالت به میزان ۱۲۴۷ تن آسفالت و مجموعا اجرای ۹۲۰۰  مترمربع آسفالت در مصلی، رنگ آمیزی المان‌های شهری و ترافیکی، جانمایی و انتقال ۵ سرویس بهداشتی پرتال در داخل مصلی، نظافت و شستشوی محل برگزاری نماز به متراژ ۶۰ هکتار، خط کشی صفوف نماز و ترافیکی در خیابان‌های قنبرزاده، خرمشهر، بزرگراه شهید سلیمانی، مجتمع امام و خیابان‌های داخلی مصلی، تأمین، تدارک و استقرار وضوخانه‌های سیار طبق جانمایی صورت گرفته در نقشه، سرویس‌های بهداشتی سیار طبق نقشه و جانمایی صورت گرفته، تأمین، تدارک و نصب داربست و چادر برای موکب فرهنگی و پذیرایی در داخل و خارج مصلی نیز از جمله ویژه برنامه‌های منطقه است.

به گفته آبادیان، رنگ آمیزی جداول و نیوجرسی‌های داخل و خارج مصلی، لایروبی انهار و کانال‌های داخل و خارج مصلی به متراژ۳۱۰۰ مترمربع با توجه به امکان بارندگی، آذین بندی و ریسه کشی صحن اصلی، خیابان‌های داخلی و اطراف مصلی، نظافت و جاروکشی محل زباله فضای داخلی و خیابان های اطراف مصلی، تأمین ۱۰۰ کله قندی برای ورودی و فضاهای داخلی پارکینگ، تأمین و تدارک وعده‌های غذا برای خادمان و کادر اجرایی مراسم در شب و روز عید فطر، نصب و گل آرایی طاق نصرت در درب‌های ۱۴ گانه ورودی نمازگزاران، چاپ و نصب کتیبه‌های پارچه‌ای صحن اصلی مصلی و تأمین خودروهای سنگین مورد نیاز مصلی برای تجهیز از دیگر اقداماتی است که از سوی منطقه اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: به کارگیری تعداد ۶۵۰ نفر نیروی انسانی کارگری در امورات نظافت، بکارگیری تعداد ۲۰۳ خودرو، جمع آوری خاک و ضایعات توسط خاور به میزان ۵۹ مترمکعب، جمع آوری ۳۶ سرویس ضایعات چوب و برگ از محل دپوی مصلی، جمع آوری خاک و نخاله از محل دپوی درب ۷ مصلی توسط ۴۵ سرویس و در مجموع ۴۵۰ مترمکعب و نظافت و شستشوی صحن و محل نماز با هماهنگی و اولویت بندی از طرف مدیریت مصلی تا روز برپایی نماز به صورت روزانه از فعالیت‌های ویژه ما در برپایی نماز عید سعید فطر خواهد بود.

 

برگزاری جشن های عید فطر تا پایان تعطیلات عید

مصطفی زیبایی نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز درباره جزئیات ویژه برنامه‌های «عید بندگی و همبستگی» گفت: هم زمان با وداع با ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر که عید همبستگی و همدلی امت مسلمان ایران اسلامی و جهان اسلام است، با ویژه برنامه‌های فرهنگی، آیینی و مذهبی با شعار «عید بندگی و همبستگی»، تهران به استقبال این عید بزرگ می‌رود.

زیبایی نژاد با اشاره به فضاسازی سیمای بصری شهر به مناسبت عید سعید فطر و با شعار «عید بندگی و همبستگی» افزود: این ویژه برنامه ها با هدف معرفی عید سعید فطر به عنوان بزرگترین عید مسلمین جهان با محوریت وحدت و همبستگی امت اسلامی و ایجاد فضای شاد و به یاد ماندنی برای کودکان و همچنین توسعه و ترویج رویکرد خانواده محوری در طراحی و اجرای فعالیت ها برنامه ریزی شده است.

زیبایی نژاد در تشریح جشن های محوری این عید بزرگ ادامه داد: جشن های عید سعید فطر در پایتخت از ۵ شب انتهایی ماه مبارک رمضان آغاز و تا پایان تعطیلات عید سعید فطر ادامه خواهند داشت. این جشن ها به صورت ویژه و محوری در ۴ نقطه از سطح شهر از جمله شهدای فرهنگسرای خاوران در جنوب شرق تهران و بوستان لاله در مرکز تهران که در طول ایام ماه مبارک رمضان نیز میزبان شهروندان پایتخت بودند، بوستان ملت در شمال تهران و ضلع شرقی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در جنوب تهران برگزار می شود.

وی افزود: جشن های بزرگ دیگری نیز در بوستان های نهج البلاغه، پلیس، سمیه و باغ موزه قصر به ترتیب در مناطق ۲، ۴، ۱۴ و ۷ با برپایی استیج های شاد فرهنگی و هنری و با حضور هنرمندان، خوانندگان، مداحان و شاعران مطرح کشور برگزار می شود. ویژه برنامه های شاد و غرفه های مخصوص کودکان، مراسم تقدیر از روزه اولی ها و فضای بازی های کودکانه از جمله برنامه های این جشن بزرگ است.

به گفته مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، برنامه های روز عید سعید فطر با پویش محوری #نماز_بیعت در محل مصلی تهران قبل و بعد از برپایی نماز عید فطر برگزار می شود. این برنامه ها شامل برپایی استیج های جشن و برپایی پردیس های فرهنگی و اجرای برنامه های هنری و فرهنگی با اجرای سرود روزه اولی ها، حضور هنرمندان، ورزشکاران، مادحین و... است و همراه با برپایی موکب های پذیرایی از نمازگزاران اجرا می شود.

وی ادامه داد: در این روز برنامه های ویژه ای هم برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده که از آن جمله می توان به جشن های عبادت ویژه روزه اولی ها، استقرار اقلام ورزشی و بازی های کودکانه و اهدای عیدی  به کودکان نام برد و اجرای مراسم نورافشانی هر شب در محل جشن های عید سعید فطر و به ویژه در شب عید سعید فطر در نقاط محوری تهران و پذیرایی از شهروندان با برپایی ایستگاه‌های صلواتی در معابر اصلی و  در روز عید از دیگر برنامه های عید بندگی و همبستگی در پایتخت است.

 

اختصاص ۴۰۰۰ پارکینگ رایگان در تهران برای نماز عید فطر

علی رامشینی مدیر پایانه بیهقی تهران هم با بیان اینکه به دلیل همجواری پایانه بیهقی با مصلای امام خمینی(ره) همچون سنوات گذشته این پایانه افتخار میزبانی از نمازگزاران عید فطر را دارد، گفت: از این رو طی جلسات هماهنگی که با ارگان‌هایی همچون ستاد برگزاری نماز جمعه تهران، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اورژانس تهران، نیروی انتظامی، آتش نشانی و شرکت های مسافربری مستقر در پایانه انجام دادیم، همه دستگاه های دست اندرکار برای برگزاری هرچه بهتر مراسم باشکوه نماز عید سعید فطر در آماده باش کامل خواهند بود.

وی با بیان اینکه با همکاری شرکت های مسافربری مقرر شد سفرهای پایانه از ساعت ۲۳ روز سه شنبه ۲۱ فروردین  تا ساعت ۱۲ ظهر روز عید سعید فطر به حالت تعلیق درآمده و فروش بلیت و تردد اتوبوس‌ها در پایانه، مجدداً آغاز می شود، افزود: برای جابجایی و انتقال نمازگزاران جانباز و توان یاب نیز از طریق تاکسی های مستقر در پایانه بیهقی به محل برپایی نماز عید سعید فطر تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

رامشینی با بیان اینکه پارکینگ پایانه بیهقی با اختصاص ۴ هزار پارکینگ، میزبان نمازگزاران عید سعید فطر خواهد بود، افزود: برای تسهیل تردد خودروهای نمازگزاران در این روز، پارکینگ پایانه بیهقی با صدور قبض های ویژه از صبح روز عید سعید فطر تا پایان مراسم به صورت رایگان مهیای خدمت رسانی به نمازگزاران خواهد بود.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه