English

مدیرعامل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان در دیدار نوروزی با وزیر آموزش و پرورش:

سند راهبردی کانون تنظیم شده است/ مخاطب محوری، مرکز محوری و نوجوان‌محوری سیاست‌های سال ۱۴۰۳

مدیرعامل کانون پرورش فکری در دیدار با وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر سه سیاست مخاطب‌محوری، مرکزمحوری و نوجوان‌محوری در سال ۱۴۰۳ گفت: سند راهبردی کانون در ذیل سند تحول بنیادین تنظیم شده است و تمام برنامه‌های ما بر اساس همین سند تعریف و اجرا می‌شود.

سند راهبردی کانون تنظیم شده است/ مخاطب محوری، مرکز محوری و نوجوان‌محوری سیاست‌های سال ۱۴۰۳
به گزارش خبرگزاری موج

، حامد علامتی در این دیدار نوروزی گفت: مخاطب‌محوری، مرکزمحوری و نوجوان‌محوری خطوط کلی سیاست‌گذاری ما را در سال جاری تشکیل می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر تولی‌گری کانون و به حداقل رساندن تصدی‌گری آن گفت: سیاست اولیه ما بحث «مخاطب‌محوری» است. همچنان که وزیر آموزش و پرورش گفتند جمعیت ما میلیونی است و ما باید این جمعیت را حفظ کنیم. سیاست دوم ما «مرکزمحوری» است. یعنی مراکز هزار و چندگانه‌ای که در کشور داریم باید هر تصمیمی که گرفته می‌شود؛ در این مراکز خود را نشان دهد. چون نقطه اتصال ما با بچه‌ها و والدین همین مراکز هستند و سیاست سوم ما «نوجوان‌محوری» است. ما در سال‌های گذشته روی کودک سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در سال جاری بنا داریم ضمن قوت‌بخشی این بخش، به بحث نوجوان و تامین نیازهای آنان با قوت بپردازیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های محوری ما «فلسفه برای کودک» است که مورد تاکید رهبری هم هست. این موضوع بحثی است که بیست سال پیش مقام معظم رهبری آن را خواسته بود ولی کسی به آن لبیک نگفته بود. به هر حال این موضوع از سوی کانون امروز با عنوان «خردورزی» دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از نقاط تمایز ما نسبت به سال‌های گذشته در سال جاری این است که از حلقه‌های میانه استفاده خواهیم کرد. کانون اگر می‌خواهد پرواز کند؛ باید از حلقه‌های میانی و مردمی استفاده کند. این حلقه‌های میانه در کشور زیاد هستند و ما باید این هنر را داشته باشیم که از این حلقه‌ها بهره بگیریم.

علامتی تاکید کرد: بحث تامین قفسه کتاب برای مدارس در حال حاضر در حال اجراست و ۶۴ مرکز الگو در کشور ایجاد شده است. همچنین پویش «کتاب و کتابخوانی» نیز از دیگر اهداف ماست که با قوت تمام دنبال می‌شود.

 

نقش‌آفرینی موثر کانون در بحث تعلیم و تربیت

در ادامه فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گفت: کانون با سابقه پنجاه و چند ساله‌ای که دارد بر اساس مدل سنتی پیش می‌رفته که با توجه به تغییرها در حوزه‌های اجتماعی و سبک زندگی؛ مدل نقش‌آفرینی کانون هم باید تغییر کند. بنابراین ما، در حال فاصله گرفتن از ساختار سنتی کانون هستیم و به سمت نقش‌آفرینی موثر کانون در بحث تعلیم و تربیت پیش می‌رویم و در این جهت ریل‌گذاری می‌کنیم.

وی افزود: بر همین اساس خروج از تصدی‌گری و ورود به عرصه تولی‌گری و دست‌یابی به مرجعیت حوزه کودکان و نوجوانان ریلی است که ما در نظر گرفته‌ایم و در مربع «خانه»، «مدرسه»، «رسانه» و «مسجد» معتقدیم کانون موظف است در تمام این ساحت‌ها نقش‌آفرینی کند.

معاون فرهنگی کانون افزود: زیرساخت‌های جبران واماندگی ما، در بستر دیجیتال مهیا شده است و در سال جدید نرم‌افزار تازه‌ای برای جبران این قضیه طراحی شده است و از این پس در کنار اعضای کانون، خانواده‌ها و مربیان هم بتوانند از این بستر بهره‌مند شوند. همچنین بحث استقرار و استمرار کانون گروه‌های مردمی و جهادی که در حلقه‌های میانی قرار دارند؛ در دستور کار ماست و تا آخر فصل بهار تمام مراکز ما با حلقه‌های میانی متصل خواهند شد و از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کنند. از این پس نقش‌دهی به خانواده که تاکنون جدی تلقی نشده است از سوی کانون به صورت جدی دنبال خواهد شد.

فلاح گفت: سرفصل علم و فناوری در کنار فعالیت‌های فرهنگی که تاکنون کانون آنها را دنبال می‌کرد از دیگر برنامه‌های ماست و مطابق با برنامه گام دوم تعقیب خواهد شد. همچنین در حوزه باشگاه‌سازی و تربیت نیروهای مستعد کودک و نوجوان ما «باشگاه قاف» را ترتیب داده‌ایم تا طبق هدف‌گذاری بتوانیم در سال‌های آینده نویسندگان و شاعران این عرصه را از طریق کانون تربیت کنیم. در این راستا بخش شعر و داستان فعال شده است.

وی از «طرح سیمرغ» به عنوان بسته جدیدی که در همکاری با آموزش و پرورش به عنوان حلقه واسط دنبال خواهد شد؛ یاد کرد و گفت: «طرح سیمرغ» طرحی است که بر اساس آن هر مدرسه یک یا دو دانش‌آموز مستعد خود را برای پرورش به کانون معرفی می‌کند و کانون موظف است تا نسبت به تربیت ادبی آنها بکوشد.

 

زمینه استفاده کارکنان کانون از امکانات آموزش و پرورش مهیا شود

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در این دیدار گفت: با توجه به اینکه نیروهای انسانی پیش قراول فعالیت‌های فرهنگی هستند؛ ما یک‌سری اقدام‌های رفاهی را انجام داده‌ایم. عقد قرارداد با لیزینگ فرهنگیان و فروشگاه اتکا و اقدام برای تهیه «کانون کارت» برای اعضا در زمره این فعالیت‌هاست.

امین کمال‌بندی با بیان اینکه تنها۴۰ درصد اعتبارهای مورد نیاز ما را دولت پرداخت می‌کند و مابقی از طریق درآمدهایی که کسب می‌کنیم؛ تامین می‌شود گفت: خواهش می‌کنم که در دولت افزایش سهم ما در تملک استان‌ها و کشور افزایش پیدا کند و اگر ممکن است مساعدت کنید تا طرح رتبه‌بندی معلمان برای مربیان کانون هم اعمال شود. همچنین افزایش فوق‌العاده ویژه کارکنان در مورد کارکنان کانون اعمال شود. به‌جاست زمینه استفاده کارکنان کانون پرورش فکری از امکانات آموزش و پرورش مهیا شود.

 

دیپلماسی کودک و نوجوان فعال می‌شود

مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون نیز با حضور در این نشست گفت: به دلیل اعتبار بین‌المللی که کانون در سطح دنیا دارد. در حوزه بین‌الملل اولین کاری که در سال جاری بنا به گفته رئیس جمهور در دستور کار ما قرار دارد؛ فعال کردن دیپلماسی کودک و نوجوان است که با اتکا به تجربه‌های تعلیم و تربیت و تجربه‌های علمی دنبال خواهد شد.

سمیه‌سادات ابراهیمی افزود: مدیرعامل کانون در سفری که به چین در اتحادیه شانگهای داشتند؛ پیشنهاد راه‌اندازی «اتحادیه کودک و نوجوان» را مطرح کردند. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و امیدواریم دبیرخانه آن بتواند در ایران باشد. تاسیس «اتحادیه کودک و نوجوان جهان اسلام» از دیگر اقدام‌های ما خواهد بود. همچنین برگزاری «هفته‌های دوستی» با اولویت کشورهای منطقه و حوزه مقاومت از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری است.

ارتباط با مدارس غیرانتفاعی، غیردولتی و دانشگاه فرهنگیان

رییس کانون زبان ایران هم با حضور در این نشست گفت: در سال ۱۴۰۲ توانستیم رکورد ثبت‌نام در کانون زبان را بشکنیم و به ثبت‌نام یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در سال گذشته برسیم. همچنین ما در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰هزار کلاس را در کانون زبان برگزار کردیم و میانگین بهره‌وری را از ۱۶ به ۱۷ رسانده‌ایم و این باعث کاهش هزینه‌ها و پرداخت بدهی‌ها شد.

مهدی ذوالفقاری تاکید کرد: ما برای سال ۱۴۰۳ هم ترم‌های جدید آموزشی تعریف کردهایم. کانون‌های علمی آموزشی در همکاری با دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران در حوزه کسب و کار و... بخشی از این برنامه‌هاست. همچنین آزمون‌های بین‌المللی مثل آیلتس و تافل را در دستور کار خود گذاشته‌ایم.

وی افزود: در هیچ دوره‌ای، تا این اندازه همبستگی بین کانون زبان و آموزش و پرورش دیده نشده است. ما در حال حاضر به صورت مستمر با مدارس غیرانتفاعی، غیردولتی و دانشگاه فرهنگیان در راستای آموزش زبان‌های خارجی و تولید محتوا ارتباط داریم وآزمون‌های مشترکی برگزار می‌کنیم.

 

گفتمان اعتمادسازی  دنبال می‌شود

مدیر دفتر مرکزی حراست کانون نیز با حضور در این نشست صمیمی ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ آبرو و اسرار افراد گفت: حضرت آقا می‌فرمایند که در حفظ آبرو و اسرار افراد بسیار تلاش کنیم و در این حوزه با اخلاص کامل عمل کنید. این فرمایش مبنای کار ما بوده است.

روح‌الله عباسی‌نژاد افزود: همه اقدام‌های ما در سال گذشته با رویکرد صیانتی به‌ویژه صیانت از سرمایه انسانی در سه محور اخلاق محوری، قانون‌مداری و اصلاح و اقناع دنبال شد و انشاالله امسال هم دنبال خواهد شد. بر همین اساس اولین اقدام ما تهیه منشور اخلاقی و رفتاری برای کارکنان حراست با محوریت اندیشه کرامت‌مدارانه بوده است. آگاه‌سازی و توجیه همکاران برای حوادث احتمالی از دیگر برنامه‌های ما بود و در سال جاری گفتمان اعتمادسازی در مجموعه کانون دنبال می‌شود.

 

راه‌اندازی اتاق اندیشه‌ورز با ایجاد میزهای حل مسئله

عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون نیز با حضور در این نشست دو ساعته گفت: راه‌اندازی اتاق اندیشه‌ورز با ایجاد میزهای حل مسئله، راه‌اندازی فصلنامه کانون در چهار ساحت خردسال، کودک، نوجوان و مربی، به‌روزرسانی کتاب‌های علمی، راه‌اندازی کارگروه‌های تولید محتوا و ایجاد کارگروه‌های تازه مثل کارگروه مدرسه، کارگروه دفاع مقدس، کارگروه بازآفرینی افسانه‌ها و... از عمده فعالیت‌های ما در سال جاری است.

 

تغییر سیاست تصدی‌گری به تولی‌گری با اتکا به بخش خصوصی

مدیر نظارت و بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز تصریح کرد: برنامه ما در حوزه نظارت بر چاپ برگرفته از سیاست‌های کلان کانون است که با محوریت کاهش تصدی‌گری و رونق‌بخشی تولی‌گری بر مبنای ایجاد دسترسی مناسب در حوزه نیازهای کودکان و نوجوانان است. همچنین تغییر سیاست تصدی‌گری به سیاست تولی‌گری با اتکا به توجه به بخش خصوصی است که در سال جاری همچون سال گذشته دنبال خواهد شد. بر همین اساس؛ ما در سال گذشته بیش از ۳میلیون جلد کتاب چاپ کرده‌ایم یعنی در هر روز حدود سه کتاب که این رکورد؛ رکورد قابل ملاحظه‌ای است.

مجتبی دانشور تاکید کرد: در کنار این مهم ما خرید از سایر ناشران را هم داشته‌ایم و از بیش از ۵۰ ناشر بالای ۲هزار کتاب خریداری کردهایم که بخشی از آنها در کتابخانه‌ها هست و بخشی از آنها در فروشگاه‌های سراسر کشور و پایگاه فروش اینترنتی محصولات کانون به فروش رسیده‌اند. همچنین ما در حوزه تولید کالای فرهنگی بیش از ۳۰ کالای فرهنگی تولید کردهایم و همه این‌ها به کمک بخش خصوصی محقق شده است و ما کمترین سهم را به لحاظ سرمایه‌گذاری داشته‌ایم.

 

تربیت استعدادهای فرهنگی و هنری نوجوانان به مدد «باشگاه قاف»

مجتبی حاذق مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون نیز گفت: مقام معظم رهبری در تعریف، انفاق را پر کردن خلاها می‌دانند؛ برهمین اساس ما، در فعالیت‌های ادبی و هنری کانون کارهای بسیار ارزشمندی را انجام داده و می‌دهیم. نگاه ما این بود که خلاها را شناسایی کنیم. یکی از مسائلی که خلا در آن مشهود بود؛ تربیت استعدادهای فرهنگی و هنری نوجوانان در بحث شعر و داستان بود که به مدد «باشگاه قاف» دنبال و تامین می‌شود. در مورد هنرهای نمایشی و تجسمی هم در سال جاری با جدیت این موضوع تعقیب خواهد شد.

 

اتکا به هویت ایرانی اسلامی

محمدحسین توسلی سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون هم گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با هنرمندان کانون در سال ۷۱ داشتند، فرمودند که «سعی کنید بچه‌ها را با ایمان کنید ایمان به خدا و حقیقت مطلق و اگر این کار انجام شود آنان در آینده انسان‌های بزرگی خواهند شد». بر این اساس ما در برنامه پنج ساله‌ای این مهم را دنبال می‌کنیم.

اتکا به هویت ایرانی اسلامی، استقرار نظام تولید و توزیع محصولات با اتکا به نظام اسلامی، فضاسازی به منظور دستیابی به کنش‌گران موثر پرورش یافته در جامعه آینده و... بخشی از این راهبردهای شش‌گانه بودند که توسلی برشمرد.

 

تأسیس اتحادیه صنعت اسباب‌بازی با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی

آیدین مهدی‌زاده‌تهرانی رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی هم در این نشست گفت: کانون به عنوان مرجع و نه متصدی صنعت اسباب‌بازی در کشور شناخته شده است. در سال جاری اتحادیه صنعت اسباب‌بازی با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی در کشور تاسیس می‌شود و به این ترتیب صنعت اسباب‌بازی به صنعتی ملی بدل خواهد شد. بر همین اساس رشته «اسباب‌بازی» در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز تدریس می‌شود و ما می‌توانیم دانش‌بنیان‌تر از همیشه در خدمت باشیم.

 

تشکیل «هیئت‌های اندیشه‌ورز» در حیطه فعالیت‌های گروه‌های مردمی

مدیرکل کانون استان البرز نیز گفت: ما در راستای مردمی‌سازی فرهنگ کارهایی را انجام دادیم. از جمله تشکیل قرارگاه‌های مردمی و حاکمیتی کودک و نوجوان که ذیل شورای فرهنگ عمومی استان دنبال می‌شود یا در اختیار گذاشتن امکانات کانون برای گروه‌های مردمی و جهادی و فعالیت‌های کانون در بین اقشار مختلف جامعه مثل قصه‌گویی.

زینب عاشری با تاکید بر اینکه ما درصدد هستیم که برخی از کارها را به مردم واگذار کنیم، افزود: تشکیل «هیئتهای اندیشه‌ورز» که در حیطه فعالیت‌های گروه‌های مردمی به شمار می‌آید و از ایده تا اجرا را خودشان دنبال می‌کنند و شناسایی ظرفیت‌های خانواده‌های کانون و... از دیگر برنامه‌های ماست.

در پایان این نشست رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ضمن تشریح دیدگاه‌های خود گفت: صحبت‌های شما امیدآفرین و دل‌گرم کننده بود. درخشش کانون در آسمان تعلیم و تربیت روشن است و ورود کانون به عرصه تولی‌گری مایه امیدواری من است

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه